Datorbutiken kommenterar situationen

Permalänk
Medlem

Pantheus. Vi pratar företag, inte privatperson. De flesta företag har en checkkredit. Det är inget ovanligt och inget konstigt.

Permalänk
Medlem

Men heller inget bra i längden
Det kan gå utför snabbt.
Vem har pratat om privatpersoner?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Pantheus, nja jag vet inte om jag håller med dig. Givetvis är det att föredra att ha en stor kassa osv men tittar man mer reellt på det är det inget konstigt och många företag lever hela sitt liv på det viset.

Permalänk
Medlem

På min nuvarande orderstatus så står det "leveransklar" under dom 3 produkterna jag beställde, väl inne i orderstatus bör det väll betyda att dom har packat ner alla produkter å det är färdigt att skickas?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyreas
Pantheus, nja jag vet inte om jag håller med dig. Givetvis är det att föredra att ha en stor kassa osv men tittar man mer reellt på det är det inget konstigt och många företag lever hela sitt liv på det viset.

Om de nu hade haft stor kassa så hade de aldrig hamnat i denna situationen såvida inte förlusten äter upp kassan.
Men struntsamma jag hoppas de överlever för jag har också köpt grejer där sen år 2004

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Komplett.se ler och vi hoppas på att det ljusnar upp snart för DB.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Jag köper ändå alltid på postförskott när det fraktas, så för mig spelar detta ingen större roll. Har aldrig bråttom med att få hem varorna heller.

Varför i hela världen gör du det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krukväxt
Varför i hela världen gör du det?

Risken att bli utan varor och förlora pengar är mindre då.
Sen går det ju faktiskt att planera sina inköp så att en dag hit eller dit inte spelar någon roll för dej som privatperson.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Risken att bli utan varor och förlora pengar är mindre då.
Sen går det ju faktiskt att planera sina inköp så att en dag hit eller dit inte spelar någon roll för dej som privatperson.

Du tror väl inte DB, Komplett och Inet har denna symbol på sina hemsidor utan anledning:
http://img227.imageshack.us/img227/427/tryggehandelbc5.png

www.tryggehandel.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krukväxt
Du tror väl inte DB, Komplett och Inet har denna symbol på sina hemsidor utan anledning:
http://img227.imageshack.us/img227/427/tryggehandelbc5.png

www.tryggehandel.se

Och om du beställer en komponent för låt säga 4000:- och betalar med kortet och det sedan visar sej att grejjen du ville ha har utgått?
Då får du vackert invänta återbetalningen vilket sällan går över en dag. Summa kardemumma får du vänta än längre på att beställa prylen för att du lider brist på kosing.
Hur mycket tycker du den symbolen kompenserar dej då?
Man gör det man tycker passar en själv bäst. Gillar du att handla på kort? gör det. Gillar du att handla på postförskott? Helt ok det också.
Förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Hoppas db repar sig iom. att dom (som redan många nämt innan) oftast har bra priser och det i sin tur gör att många andra butiker tvingas hålla låga priser och det gynnar oss konkurrenter...

Till er som snackar om era favoritbutiker hit och dit, är jag verkligen ensam om att alltid beställa där det är billigast ink. frakt??

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz

Till er som snackar om era favoritbutiker hit och dit, är jag verkligen ensam om att alltid beställa där det är billigast ink. frakt??

Knappast, själv kikar jag vilka butiker som har just den vara jag vill ha, sedan gallras de dyraste bort, i slutänden är det oftast just DB som finns kvar på listan.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krukväxt
Du tror väl inte DB, Komplett och Inet har denna symbol på sina hemsidor utan anledning:
http://img227.imageshack.us/img227/427/tryggehandelbc5.png

www.tryggehandel.se

Kanske missförstår dig, men hur skyddar det där dig mot en konkurs?

Har du förskottsbetalat så är det rätt kört om företaget går i KK innan leverans.

Köper du via PF så betalar du när du har varan i handen. Såvida inte företaget skickat en tegelsten så är du ju då rätt säker.

Är man osäker om ett företags ekonomiska status köper man enbart via postförskott, om man nu inte tycker att det är ok att förlora en del pengar.

Skulle aldrig köpa på DB med förskottsbetalning just nu, det är i alla fall lite kk-varning.

Visa signatur

Redrum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krukväxt
Du tror väl inte DB, Komplett och Inet har denna symbol på sina hemsidor utan anledning:
http://img227.imageshack.us/img227/427/tryggehandelbc5.png

www.tryggehandel.se

Den symbolen hjälper föga om företaget går i konkurs.

Handlar bara mot pf när det rör sig om större belopp.
Extrakostnaden på runt 50 spänn är försumbar för
tryggheten att inte bli av med pengarna om företaget skulle
konka.

Permalänk
Medlem

Synd att det blivit så här då jag föredragit Datorbutiken, och har alltid undvikit små handlare som "bara" speglar lagret hos grosist.
många vill veta om att varan finns på hyllan innan dom beställer, inklusive mig själv, så tror många kunder kommer gå till andra ställen för att handla.
Datorbutiken bör ange hur många dom har själva och också hur många som finns hos levrantör i så fall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Den symbolen hjälper föga om företaget går i konkurs.

Handlar bara mot pf när det rör sig om större belopp.
Extrakostnaden på runt 50 spänn är försumbar för
tryggheten att inte bli av med pengarna om företaget skulle
konka.

De kanske förlorar "loggan" nu då eftersom de är i finansiell kris.

http://www.tryggehandel.se/?sida=krav

Taget från ovanstående adress

Citat:


Vilka krav ställer vi på e-handlarna?

Vem som helst får inte utnyttja Trygg e-handelssymbolen. Endast de e-handlare som garanterar att de lever upp till följande 10 punkter har rätt att bära symbolen. Skulle en godkänd Trygg e-handlare bryta mot någon av dessa punkter förlorar de rätten att bära symbolen.

9. Finansiell säkerhet
Företaget skall kunna uppvisa en finansiell stabilitet och god kreditvärdighet. Detta kommer att kontrolleras av oberoende part.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De kanske förlorar "loggan" nu då eftersom de är i finansiell kris.

http://www.tryggehandel.se/?sida=krav

Taget från ovanstående adress

"Finansiell kris" är väl mej veterligt bara en floskel som man kunde läsa på Swec häromdagen, något med mer substans som pekar i den riktningen har jag emellertid inte sett.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det återstå att se om de förlorar loggan när "utomstående part" kollar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Men inte speciellt smart att leva med krediter överhuvudtaget?

ett företag som inte har krediter kan inte beställa varor från leverantörer utan att först förskottsbetala varan alternativt köpa mot postförskott.

om företaget måste förskottsbetala sin order så innebär det i regel minst 1 men oftast 2-3 bankdagar längre leverantid till dig som kund

om företaget beställer mot postförskott så blir det en merkostnad på frakten som du som kund i slutändan får betala.

Kredit är det enda som gäller för företag i den här branschen , utan kredit är du körd i botten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
"Finansiell kris" är väl mej veterligt bara en floskel som man kunde läsa på Swec häromdagen, något med mer substans som pekar i den riktningen har jag emellertid inte sett.

deras lagerstatus på det mesta säger nåt annat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
deras lagerstatus på det mesta säger nåt annat.

Vid en snabb koll så tycker jag nog dom har det mesta jag skulle behöva för att sätta ihop en dator iaf.
Nu har det ju även kommit fram att man liksom andra butiker inte kommer att hålla speciellt stort eget lager (Dvs lägre utgifter), men där handlar det om i värsta fall 3 dagars längre leveranstid. Det är iaf något jag överlever.
Det optimala vore att ha "lagret" på lastbilsflaket.

*Edit*
Kikade för skojs skull på AM2+-prollar, DB har faktiskt fler sådana på "lager" än t.ex komplett.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Värst va alla verkar ha brottom med att få grejjer...Är väl få butiker idag som har eget lager, IT-butiker menar jag. Ett par dagar hit eller dit.

SIBA, Elgiganten, OnOff osv. brukar ju ha slut på lagret de med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth

Kredit är det enda som gäller för företag i den här branschen , utan kredit är du körd i botten.

Och det vet du med 100% säkerhet?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Det måste vara dom där förbaskade hårda karamellerna som kör ner företaget

Permalänk
Medlem

ilg@dd, jag håller generellt med i det du skriver men man ska akta sig för vad man skriver när man inte är säker på det. Att deras utgifter skulle öka mycket pga att de ligger produkter på lager stämmer inte. De ökar något men det är framförallt det bundna kapitalet som ställer till det i en sådan situation, inte utgiften i sig. Dessutom säljer de knappast loss sin fysiska lagerdel på gården nere i staffanstorp när de minskar ner lagervarorna så den minskade utgiften är försumbar dock får de en bättre likviditet.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad det var som var så lugnande med det där pressmeddelandet. Om man läser mellan raderna så skriver de indirekt att DB har finansiella problem och därför tvingas skära ner sin verksamhet, dvs. för att överleva. Självfallet så kan man inte skrämma livet ur sina potentiella kunder genom att säga som det är, man använder sig istället av det traditionella "Vi fokuserar på vår kärnverksamhet"-argumentet.

Strategin är att utifrån rådande förutsättningar minska sina lagerkostnader, personalstyrkan, andelen butiker. Detta görs genom att man förlitar sig på att grossisterna gör motsvarande jobb = man behöver inte ligga ute med lika mycket pengar; vilket man inte har råd med. De skriver själva att de inte har tillräckligt med kredit för det.

Kontentan: DB tvingas i framtiden att till stor del att förlita sig på att deras leverantörer har saker i lager och att de levererar som de ska. Fördelarna ligger främst i en slimmad kostnadsstruktur = bra för DB. Nackdelarna är att du som konsument riskerar att få vänta länge på leverans, dvs om en leverantör lovar mer än de kan utlova, vilket händer allt för ofta = med stor sannolikhet sämre för kunden.

Jag klandrar dem dock inte. Som ekonom skulle jag ha gjort samma sak om jag var i deras situation. Det återstår bara att se om de är kloka nog att avstå från att försämra sin kundservice ytterligare.

Permalänk
Medlem

Sen de började beblanda sig med JME har det blivit sämmre kan jag hålla med om, framförallt senaste designen på sidan ser ju förjävlig ut..

Och varför grönmarkera saker de inte har i lager, men som finns i lager hos leverantören, det var väll EXAKT det som den GULA markeringen var till för? ska det bara finnas grön och röd nu då? eller ska man se det som gul om intels fabrik är på väg att tillverka några nya proppar, och rött när intel konkat med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Men seriöst, vad gör det om er beställning tar 3 dagar längre...

Men varför ska det ta tre dagar längre när det inte behöver det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Tror inte ett ögonblick på vad dom säger då mer eller mindre allt är slut så håll hårt i pengarna och köp på postförskott.

Förskotts inbetalade en dator på 8 lök för en månad sen, fick den efter 3 dagar.
Har alltid gillat db, synd bara att dom ska ha lite ekonomiska bekymmer.
Bara därför ska jag se till att beställa därifrån, tycker dom har så grymmt bra service.

Mvh Linus

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och det vet du med 100% säkerhet?

Ja...