FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Haloj!

Har ett original FSX Gold Edition som jag vill installera, men har ingen optisk läsare i min laptop.
Är det möjligt att ladda ner någon torrent och använda sig av sin cd-nyckel eller måste det vara originalskivan?

Om jag skulle åka och köpa en extern optisk enhet, måste skivan sitta i och låta hela tiden när man spelar då?

Min skiva är trasig, så jag gör precis såhär. Bör väl inte vara olagligt när man redan köpt produkten liksom!

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Min skiva är trasig, så jag gör precis såhär. Bör väl inte vara olagligt när man redan köpt produkten liksom!

Annars kanske det går att skapa en image-fil via en annan dator eftersom kopiering för eget bruk av originalutgåva inte är olagligt, såvitt jag vet?

Visa signatur

Wainert

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Nej det behövs inte, när allt är installerat och klart så fungerar det utan skivorna i.

Tack för svar, åkte och köpte mig en extern läsare/brännare för 289kr

Permalänk

Hej FSX experter!
Jag skall skaffa ny dator till FSX och har några frågor:
- fungerar FSX på Windows 8
- bästa CPU
- optimal prestanda på övriga PC komponenter

Permalänk
Skrivet av Håkan Nilsson:

Hej FSX experter!
Jag skall skaffa ny dator till FSX och har några frågor:
- fungerar FSX på Windows 8
- bästa CPU
- optimal prestanda på övriga PC komponenter

Har själv inte testat FSX under Windows 8 men som jag förstått det funkar det även om Win 8 inte på något sätt rekommenderas för FSX. Vill du vara helt på säkra sidan och har möjligheten att välja skulle jag nog personligen sikta på Win 7 istället och viktigt är att du väljer 64-bitars.

Den CPU som de flesta rekommenderar idag är Intel Core i7-4770K.

I övrigt när det gäller hårdvaran är nog grundregeln att ju snabbare komponenter du har desto bättre kommer din upplevelse i FSX att bli, mao bra även med ett snabbt grafikkort som kommer gå bra hand-i-hand med en snabb CPU som 4770K ovan t ex förslagsvis ett GTX 780. Även bra med snabbt minne med låga "timings".

Finns en del väldigt bra och detaljerade guider att kika i när du ska sätta upp en ny FSX-dator t ex

http://kostasfsworld.wordpress.com/fsx-software-and-hardware-...

http://www.simforums.com/forums/the-fsx-computer-system-the-b...

http://www.simforums.com/Forums/haswell-48ghz-on-air-building...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Har själv inte testat FSX under Windows 8 men som jag förstått det funkar det även om Win 8 inte på något sätt rekommenderas för FSX. Vill du vara helt på säkra sidan och har möjligheten att välja skulle jag nog personligen sikta på Win 7 istället och viktigt är att du väljer 64-bitars.

Den CPU som de flesta rekommenderar idag är Intel Core i7-4770K.

I övrigt när det gäller hårdvaran är nog grundregeln att ju snabbare komponenter du har desto bättre kommer din upplevelse i FSX att bli, mao bra även med ett snabbt grafikkort som kommer gå bra hand-i-hand med en snabb CPU som 4770K ovan t ex förslagsvis ett GTX 780. Även bra med snabbt minne med låga "timings".

Finns en del väldigt bra och detaljerade guider att kika i när du ska sätta upp en ny FSX-dator t ex

http://kostasfsworld.wordpress.com/fsx-software-and-hardware-...

http://www.simforums.com/forums/the-fsx-computer-system-the-b...

http://www.simforums.com/Forums/haswell-48ghz-on-air-building...

Alla tjatar alltid om i7. Jag har inte råd med den, utan i5 är min absoluta budget. Är den verkligen så mycket sämre än storebror? Tänkte ändå försöka klocka den upp till runt 4.2-4.5.

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk

Tack för ditt svar.
Det verkar svårt att få tag i Windows7 datorer idag. Jag undrar därför om det finns någon som kan bekräfta att FSX går att kör på Windows8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Håkan Nilsson:

Tack för ditt svar.
Det verkar svårt att få tag i Windows7 datorer idag. Jag undrar därför om det finns någon som kan bekräfta att FSX går att kör på Windows8.

Jag kan bekräfta att Windows 8 och FSX går ihop!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Kanon!
Då gäller bara att sätta i gång och spara ihop pengar till den nya "superdatorn".
Om någon har ett färdigt förslag på komponenter så tar jag tacksamt emot förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razeer:

Alla tjatar alltid om i7. Jag har inte råd med den, utan i5 är min absoluta budget. Är den verkligen så mycket sämre än storebror? Tänkte ändå försöka klocka den upp till runt 4.2-4.5.

Kör på i5. Duger lika bra som i7 till FSX och 99% av allt annat du kan tänkas vilja ha den till.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag körde FSX härom dagen och märkte att det bara var en kärna som arbetar. Finns det något "command" man kan göra så att programmet använder mer av min 6100?

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk

Tjena alla piloter!
Tänkte börja lira FSX igen. Dock med mods och add-ons. Kan ni skriva alla mods och add-ons som ni rekommenderar?

Tack på förhand!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Tjena alla piloter!
Tänkte börja lira FSX igen. Dock med mods och add-ons. Kan ni skriva alla mods och add-ons som ni rekommenderar?

Tack på förhand!

REX
FTX Global
OpusFSX
PMDG 777
PMDG MD-11
Aerosoft Airbus X Extended
Aerosoft Arlanda
PFPX
SweetFX
M.m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widzd:

Hej! Jag körde FSX härom dagen och märkte att det bara var en kärna som arbetar. Finns det något "command" man kan göra så att programmet använder mer av min 6100?

Japp. Leta upp din fsx.cfg (finns under användare\AppData\Roaming\Microsoft\FSX) och lägg till följande var som helst i filen:

[JOBSCHEDULER]
AffinityMask=62

Har själv en fyrkärning processor men jag tror att 62 är rätt för en sexkärnig. En annan viktig rad att lägga till är HIGHMEMFIX=1 som ska ligga under [GRAPHICS]. Service pack 2 eller Acceleration-expansionen krävs för att det ska funka tror jag. Du bör i vilket fall som helst ha någon av dessa.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

REX
FTX Global
OpusFSX
PMDG 777
PMDG MD-11
Aerosoft Airbus X Extended
Aerosoft Arlanda
PFPX
SweetFX
M.m...

Schysst! Tackar

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Tack så sjukt mycket!

Skrivet av MaxWarp:

Japp. Leta upp din fsx.cfg (finns under användare\AppData\Roaming\Microsoft\FSX) och lägg till följande var som helst i filen:

[JOBSCHEDULER]
AffinityMask=62

Har själv en fyrkärning processor men jag tror att 62 är rätt för en sexkärnig. En annan viktig rad att lägga till är HIGHMEMFIX=1 som ska ligga under [GRAPHICS]. Service pack 2 eller Acceleration-expansionen krävs för att det ska funka tror jag. Du bör i vilket fall som helst ha någon av dessa.

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widzd:

Tack så sjukt mycket!

Varsågod. Hoppas det hjälpte.

Om du känner för att gräva ner dig fullständigt i FSX-tweaks så kan du läsa genom det här, fast du har nog roligare om du spenderar tiden med att flyga.

Skrivet av MrBoXon:

Vad är det för skryt med det? Dom flesta flygintresserade känner nog piloter av olika slag. Men det är klart, är man 13 så kanske man tycker att det är yyyuuuuuubbbbeeeeeer coolt!

Äh, mata inte...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Håkan Nilsson:

Tack för ditt svar.
Det verkar svårt att få tag i Windows7 datorer idag. Jag undrar därför om det finns någon som kan bekräfta att FSX går att kör på Windows8.

På dina frågor verkar det som du skall bygga själv och då bör det inte vara svårt att få tag på Win7, finns idag på bl.a. komplett.se.

Välj Intel processor och grafikkort med Nvidia. Det brukar fungera bäst. Välj en processor som är överklockningsbar. FSX är idag i stort sett enbart beroende av processorhastighet för att fungera bra. SSD diskar gör inte mycket, i de flesta fall inget för att FSX skall gå bättre. Satsa de pengarna på bra mekaniska diskar. En egen disk för OS+ tillbehör och en egen disk för FSX.

Läs guiderna som det talas om i tidigare inlägg. De är mycket instruktiva. Färdiga datorer i butik är sällan bra till FSX, möjligtvis gamerdatorer från specialfirmor men kolla noga innehållet i datorerna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Finns det något liknande för FS9?

Skrivet av MaxWarp:

Varsågod. Hoppas det hjälpte.

Om du känner för att gräva ner dig fullständigt i FSX-tweaks så kan du läsa genom det här, fast du har nog roligare om du spenderar tiden med att flyga.

Äh, mata inte...

Visa signatur

Dator:Ryzen 7 3700X | MSI GTX 1080 | ASUS X570-F | Supernova G2 750W | Samsung 840 EVO 250GB & 500GB | Fractal Design Meshify Compact | Noctua D15S Chromax
Ljud: Beyerdynamic DT990 Pro 250Ω | Schiit Modi | Fiio E09k | Argon 7460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widzd:

Finns det något liknande för FS9?

Har inte haft FS9 installerat sedan FSX kom men kollar du hos Avsim eller Flightsim.com så finns det säkert en massa tips. Dock är jag rätt säker på att det inte går att få FS9 att använda mer än en processorkärna.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trams raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

ActiveSky 2012 kanske. Inte testat själv då jag varit nöjd med REX. http://hifitechinc.com/

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Använder varken REX eller ActiveSky 2012 för tillfället. Har däremot testat båda och det är ingen jättestor skillnad. Det är ganska vanligt att folk använder textures från REX och weather engine i ActiveSky. Finns också de som gillar OpusFSX weather engine bäst. För texturer verkar dock REX stå sig bäst men får du grafikproblem kan det vara värt att byta!

Visa signatur

Wainert

Permalänk
Medlem
Skrivet av wainer:

Använder varken REX eller ActiveSky 2012 för tillfället. Har däremot testat båda och det är ingen jättestor skillnad. Det är ganska vanligt att folk använder textures från REX och weather engine i ActiveSky. Finns också de som gillar OpusFSX weather engine bäst. För texturer verkar dock REX stå sig bäst men får du grafikproblem kan det vara värt att byta!

Skrivet av MaxWarp:

ActiveSky 2012 kanske. Inte testat själv då jag varit nöjd med REX. http://hifitechinc.com/

Tack så mycket! Ja, REX har jag varit jättenöjd med! Men vad jag kom fram till så fungerade REX hur bra som helst INNAN jag bytte till Windows 8.1

Funderar på att testa OpusFSX Det verkade helt ok

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Active Sky 2012 och Active Sky Evolution?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack så mycket! Ja, REX har jag varit jättenöjd med! Men vad jag kom fram till så fungerade REX hur bra som helst INNAN jag bytte till Windows 8.1

Funderar på att testa OpusFSX Det verkade helt ok

Jag kan inte uttala mig om hur pass bra vädermotorn är i ActiveSky eller REX men jag tycker personligen att OpusFSX fungerar grymt bra. Den är riktigt bra på att ta så verklighetstroget väder som möjligt. Exempelvis ifall METARn på ESSA säger 100m sikt med RVR på 400m och en VV001 så är det vädret du upplever i flightsim.

Jag använder mig av den i kombination med textures från REX. Det tycker jag fungerar riktigt bra, men har som sagt inte testat de andra alternativen.

Permalänk
Medlem

Haha fyfan vilken härlig tutorial haha. http://www.youtube.com/watch?v=PF5VqrJ8A0o

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Tim_coolboy1:

Haha fyfan vilken härlig tutorial haha. http://www.youtube.com/watch?v=PF5VqrJ8A0o

Håller med, grym video med sann glädje bakom spakarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Haha fyfan vilken härlig tutorial haha. http://www.youtube.com/watch?v=PF5VqrJ8A0o

Lagom seriöst för min smak. Fast "tutorial" vet jag inte om jag skulle vilja kalla det. Det antyder ju att man faktiskt gör någonting rätt själv.

Har funderat på att göra någon FSX-serie på tuben men har svårt att komma på något som är roligt både att göra och att titta på. Tycker personligen att tubeliners är rätt tråkiga att flyga och ännu värre att se på när någon annan flyger. Dock all respekt till dig, Richard. Dina videos är bra och du vet vad du håller på med. Det är bara inte min kopp te. Har kollat lite på AirHauler vilket borde funka att göra en let's play av om man kryddar det lite och inte tar det jätteseriöst.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.