Permalänk
Medlem

Inför bumpning?

Halloj.
Det är möjligt att jag är trött och inte tänker rätt, men jag försöker väl ändå.

Ni har inga planer på att faktiskt införa ett bumpnings-system?
I nuläget så måste man göra en ny tråd såfort ens tråd försvinner förbi första sidan i en forumsdel (kom igen, vi vet att 99% av alla medlemmar aldrig kollar Sida2+).

Vad sägs om en fri bumpning var 7:e dag, eller nåt?

På så sätt slipper man göra en ny tråd om exakt samma problem, som sedan blir låst pga. att någon medlem anmäler tråden för korspostning, och hänvisar till skaparens orginaltråd, som ingen svarar i.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Inte riktigt lika kontroversiellt vore att ge ändringar av inlägg samma status som nya inlägg, även om det förmodligen främst skulle utnyttjas av trådskapare som försöker få ny uppmärksamhet.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Sådana här funktioner har ibland diskuterats, men vi har kommit fram till att det inte skulle fungera särskilt väl. Det skulle lätt bildas en ond cirkel där trådar bumpas och andra trådar därmed snabbare faller ner till andra sidan. Då skulle de också behövas bumpas, andra trådar skulle falla ännu snabbare och så vidare. Vi tror i stället att det mest rättvisa är att ha de reglerna som finns i dag. Självklart diskuterar vi internt kontinuerligt hur forumet kan förbättras, och kanske kan vi en vacker dag komma på något som kan underlätta ytterligare. Förslag är naturligtvis också alltid välkomna.

Tack för er feedback. Jag hoppas att ni ska fortsätta att trivas på SweClockers.

Med vänlig hälsning
Albert Pettersson

Permalänk
Medlem

Men om man inte kan bumpa tråden förns efter 7 dagar (efter senaste skrivna inlägg i tråden) så spelar ju alla efter samma regler, och alla trådskapare som fortfarande vill ha tråden aktiv (d.v.s. fortfarande har något att diskutera/prata om/behöver hjälp med) kan då få det.

Jag har svårt att se att det skulle bumpas i onödan.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag förstår hur du tänker, men trots allt är det ju så att även med sjudagarsbumpning som du föreslår, skulle andra trådar tryckas ner fortare än med ingen bumpning alls. Då skulle ännu fler tvingas använda bumpningsfunktionen och så skulle det fortsätta. Efter ett tag kanske folk tycker att trådarna trycks ner så fort att de vill ha bumpning oftare. Vi vill undvika den situationen och tror därför att det är bäst att inte tillåta bumpning.

Med vänlig hälsning
Albert Pettersson

Permalänk
Medlem

Problemet med bumpning må vara det ovan nämnda, men om en trådcykel (en cykel innebär tiden det tar att fylla en forumdelssida med nya trådar) är mindre än hälften av sju dagar (vilket det i vissa forumdelar enkelt är), innebär detta att trådarnas ordning inte påverkas av bumpningen nämnvärt negativt. Målet är ju att de som inte fått sin fråga besvarad ska kunna berätta för de andra att denne fortfarande står hjälplös. Att användarna skulle rasa mot er p.g.a. dessa angivna sju dagar är en löjlig tanke, tycker jag.

Så även om ni inte vill ha bumpning behöver ni lösa detta problem på ett annat sätt. Många forumdelar används till stor del som supportforum för t.ex. hård- och mjukvara, men f.n. finns inget sätt att avgöra om en trådskapares fråga är besvarad eller ej. Med andra ord tvingas de hjälpsamma användarna lägga på minnet vilka rubriker som är lösta respektive olösta. Dessutom vet den som hittar en tråd inte om tråden hjälpte trådskaparen eller bara är en 80 sidor lång diskussion hit och dit som aldrig kom fram till något. Den som hittar tråden som handlar om sitt problem vill naturligtvis så fort som möjligt veta 1) om problemet är löst och 2) hur problemet löstes.

Jag håller med om att bumpning är en omodern lösning, bättre är då systemet med en markering (t.ex. grön/röd ikon) i trådarna som markerar om frågetråden är löst eller ouppklarad. Trådskaparen (och moderatorer) kan på ett enkelt sätt ange frågeställningen som löst (t.ex. genom att klicka på "Ange inlägg som svar"). I detta system ingår naturligtvis ett undantagsfall för trådar som inte är av en frågeställningsart. Dessa kan då markeras t.ex. med ett informations-i eller utan grön/röd ikon.

Permalänk

Jag upplever inte att forum som tillåter bumpning har större oordning bland trådarna än sweclockers. Snarare är det hela självsanerande då ointresse för en tråd alltid innebär att den snabbt försvinner igen då populära trådar uppdateras oftare, dvs bumpning i sig förstör inte flytet i forumet.

Att det kommer förekomma enstaka fall av personer som kontinuerligt bumpar samma tråd är i sig inte ett problem med tillräckligt stor utsträckning för att motivera att bumpning skall vara förbjudet.

Givetvis bör reglerna justeras så att överdriven bumpning (bedöms från fall till fall) innebär varning och eller lås.

Permalänk

Kan bara hålla med föregående inlägg. Jag själv försöker få hjälp med felsökning, men det är inte så lätt då det skapas så många trådar i "Teknisk support", så ens egen tråd bara faller i glömska fort. Systemet med 7-dagars bumpning tycker jag verkar bättre än det systemet azoapes la fram som förslag, men det kanske bara är jag. Alternativt att man kombinerar dem båda.

Faktum är att jag själv gick in på Feedback för att se om det fanns en tråd om detta, eller skapa en egen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

24 timmars bumpning tycker jag vore en bra idé. För på 24 timmar faller ten tråd snabbt bakåt.

Jag råkade posta en tråd med mitt förslag i foldingforumet.

Skrivet av jag:

"har upptäckt att det inte går att bumpa sina trådar genom att skriva efter sig själv. Visst det är bra MEN eftersom det skrivs mycket på det här forumet så åker tråden snabbt bakåt.

Syftet är ju gott men eftersom det inte går att skriva i samma tråd man självs senast postat i någonsin så blir det bara dumt.

En 24timmarsgräns eller liknande hade varit mycekt smartare.

Skapade den här _MYCKET_ viktiga och desperata tråden i förrgår
http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=800814

Redan nere på sida tre. och jag har ingen möjlighet att raportera om eventuella framsteg och liknande. har editerat in ny information, men eftersom den inte kommer upp i listan så ser ingen det.

Enda möjligheten att få uppmärksamhet till problemet vore ju att skapa en ny tråd om samma ämne. Men det är ju inte precis god forumetikett.

Alltså är antibumpsystemet i dess nuvarande forum kontraproduktivt.

Se över det.

Visa signatur

AMD Athlon 64 Dual Core 6000+ 2048 RAM Radeon HD 4850 1GB

Permalänk

Tycker en sådan funktion vore mycket bra. Med en kombination av azoapes, eller bara hans förslag.

Hur svårt kan det vara att varna/låsa en användare som missbrukar dessa funktioner...

Permalänk
Medlem

Jag läser mitt inlägg igen och konstaterar att det var väldigt vettigt skrivet av mig, jag är nästan imponerad.

Men det verkar som att Sweclockers ledning har bestämt sig för att de vet och kan användarnas behov bättre än användarna själva, eftersom vi inte får någon som helst användbar respons här.

Är inte detta feedback-forumet? Ska vi skapa en vinnande omröstning eller vad krävs för att övertyga er som borde lyssna på oss?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Som sagt, bumpning är under diskussion. Återkommer med beslut.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Det är bra att ni diskuterar igenom detta noggrant, men det tog lite tid att komma till beslut, får jag säga

Jag råkade häromdagen ut för samma problem som vanligt... jag kan inte markera min tråd som "Löst", alltså går en massa hjälpsamt folk in på tråden i onödan, i tron om att jag behöver hjälp. http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=81706...

Permalänk
Medlem

Faktiskt skulle det vara väldigt trevligt att kunna skriva ett inlägg i en tråd även om man har den senaste, om man har hittat en lösning på problemet och vill informera om det till exempel, istället för att skapa en ny tråd och få "tråd låst § 3.4" etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker iden med att markera en tråd som "löst" låter som en väldigt bra ide. De som ska kunna ändra status på det är då en moderator eller trådskaparen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag tycker iden med att markera en tråd som "löst" låter som en väldigt bra ide. De som ska kunna ändra status på det är då en moderator eller trådskaparen.

Jag håller också med om att det är väldigt bra att markera trådar som lösta. Det gör som sagt att man ser vilka trådar som man inte behöver besöka en tråd för att sedan se att allt redan var klart. Dessutom är det bra att ha när man söker efter en lösning på ett problem så kan man lätt se vilka trådar där liknande eller samma problem redan har lösts. Jag vet att denna funktion finns i andra vBulletin-forum, tex webForum.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Faktiskt skulle det vara väldigt trevligt att kunna skriva ett inlägg i en tråd även om man har den senaste, om man har hittat en lösning på problemet och vill informera om det till exempel, istället för att skapa en ny tråd och få "tråd låst § 3.4" etc.

Håller verkligen med om det. Och det är ju inte bumpning egentligen, som det var förut så var det ju godkänt sålänge man "tillförde" något, det är förstås upp till debatt vad som tillför något men folk som missbrukar det skulle ju kunna bli av med den möjligheten, men det kommer ju mer jobb med en sådan lösning förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte riktigt lika kontroversiellt vore att ge ändringar av inlägg samma status som nya inlägg, även om det förmodligen främst skulle utnyttjas av trådskapare som försöker få ny uppmärksamhet.

Fasst det tar ju bort halva poängen med att ändra ett inlägg, många gånger så behöver inte tråden mer fokus bara för att någon ändrat något i den. Inte så att tråden behöver komma överst för att man ändrar stavfel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst det tar ju bort halva poängen med att ändra ett inlägg, många gånger så behöver inte tråden mer fokus bara för att någon ändrat något i den. Inte så att tråden behöver komma överst för att man ändrar stavfel

Man skulle kunna ha en tidsgräns, om man till exempel ändrar efter ett dygn är det förmodligen inte stavfel man åtgärdar.

Permalänk
Hedersmedlem

well. jag ser också problemet med att trådskaparen kan ändra listordningen på sin tråd flera gånger i veckan. Ändras det så ofta så kommer listordningen enligt mig bli för påverkad i för stor utsträckning. Däremot så låter det högst vettigt att en gång i veckan ha möjlighet att bumpa sin tråd. Men inte oftare

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Det tar visst tid att diskutera detta...hur långt har ni kommit? Har ni ens börjat?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Ta det lugnt och vi får ett svar en dag. Till dess sitt lugnt och titta på sidan 2 ibland. Det skadar aldrig att titta där, kan finnas godsaker även på sidan 2.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Det tar visst tid att diskutera detta...hur långt har ni kommit? Har ni ens börjat?

Vi undersöker olika tekniska lösningar just nu. Skulle inte funka att släppa det helt fritt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Skaffa en kompis som bumpar tråden vid behov med en dum och oskyldig följdfråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi undersöker olika tekniska lösningar just nu. Skulle inte funka att släppa det helt fritt.

Det är det ingen (iaf inte i den här tråden) som har föreslagit heller, däremot har några sagt att det inte skulle funka. Så att komma fram till det borde ha gått ganska snabbt... ni har säkert jättemycket att göra, det har jag förståelse för, men det är nu nästan ett halvår sedan denna tråd startades.

EDIT: Det som är dumt är inte så mycket att ni tar lång tid på er, utan att man inte får någon feedback. Det finns många här som kan mycket och om ni hade postat era tankegångar och dessa "tekniska lösningar", hade vi kunnat hjälpa till att skapa den bästa bumpningsfunktionen något svenskt forum någonsin haft. Men istället får vi nu framföra vår åsikt, vänta ett halvår och sen höra: "Ja, nu kan ni bumpa" eller bara ett "Nej".

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det är det ingen (iaf inte i den här tråden) som har föreslagit heller, däremot har några sagt att det inte skulle funka. Så att komma fram till det borde ha gått ganska snabbt... ni har säkert jättemycket att göra, det har jag förståelse för, men det är nu nästan ett halvår sedan denna tråd startades.

EDIT: Det som är dumt är inte så mycket att ni tar lång tid på er, utan att man inte får någon feedback. Det finns många här som kan mycket och om ni hade postat era tankegångar och dessa "tekniska lösningar", hade vi kunnat hjälpa till att skapa den bästa bumpningsfunktionen något svenskt forum någonsin haft. Men istället får vi nu framföra vår åsikt, vänta ett halvår och sen höra: "Ja, nu kan ni bumpa" eller bara ett "Nej".

Vi har ganska långtgående planer på att åtgärda detta. Problemet är att vi dels inte kan ge någon tidsplan (krävs för stora ändringar för att rulla ut funktionen ensamt) och dels inte vill avslöja för mycket ifall vi inte kan hålla alla löften.

Jag hoppas ni kan stå ut ett litet tag till utan bumpningsfunktionen.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

Permalänk

Bumpning fungerar nästan enbart på mindre forum där det bara är en mindre skapa som dagligen besöker sidan. men ens törre sida kommer bumpningen abra medföra att alla vill ha sina trådar längst upp.

Kanske man kan införa ett blandat forum där trådar som inte svartas i på över 12-24 hamnar i (de ligger kvar i forumen de postades i dessutom) så är det någon som ser att en intresangt tråd saknar svar så är det ju en chans till för folk att både lära sig nya saker då det blir en mix forum om alla underforum på swec.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har ni infört bumpning nu!?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Är det bara jag eller har ni infört bumpning nu!?

Man kan väl skriva flera inlägg i rad numera?

Permalänk
Hedersmedlem

Så här.