Permalänk
Medlem

Gjorde lite extra research och det visade sig att Macbook underklockar sig om man har tagit ut batteriet och enbart kör på strömkabel. Skulle gärna vilja veta hur man gör detta som man har det som ett alternativ om inget annat funkar, är villig att offra lite prestanda för bättre temperaturer och ljudnivåer.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Min Macbook late 2006 så går fläkten på högvarv och den blir kokhet, man bränner sig nästan på plasten på undersidan va den och på luften som kommer ut ur den, jag har rensat den från damm men det hjälpte inte och har även bytt kylpasta på den men det hjälpte inte heller och jag är säker på att jag inte tog för mycket.

Den är ca 10-11 år gammal då den kom ut sent 2006, det är en Intel Core 2 duo T7200 och en 945GM grafik och jag tror det är en 5400 RPM HDD ej original utan från en annan laptop

Den har alltid varit så här sen jag fick den för lite mer än en vecka sen, jag kommer dock inte ihåg om den var såhär när jag körde den med originaldisken med Mac os på, jag kör Ubuntu 16.04 LTS på den nu och disken som jag använder just nu kommer från en laptop med en AMD cpu så det kanske kan vara ett problem?

Tempen brukar ligga på 60-70 grader när jag surfar och 70-85 grader när jag kollar videos, ibland så kan den gå neråt 50 graders spannet men det händer bara om jag knappt rör datorn.

Jag gjorde senast rent den igår från damm och bytte kylpasta på den som tidigare sagt så det kan inte vara problemet

Flasha bios går ju inte då Mac kör EFI istället så det är uteslutet

Undervolta vet jag inte hur man gör så har inte kunnat göra de, och nån kylplatta har jag heller inte testat än. Men angående kylplatta fungerar ens en sån när insuget sitter på baksidan av datorn och inte på undersidan?

Service går inte då den knappast har garanti kvar i och med åldern. Och vågar inte ens fundera va priset skulle bli om jag lämnade in den nånstans för ett icke garantiärende.

Osäker om jag har prestandaproblem men Youtube 720p laggar lite då och då

Juste det jag använder Psensor till att mäta tempen med.

Okej nu hoppas jag att jag fått med allt nödvändigt som inlägg nummer 1 säger att man ska skriva.

Vad i allsin dar skall du använda den enheten till?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad i allsin dar skall du använda den enheten till?

Det som man brukar ha en laptop till Skämt åsido.

Men ska ha den som skoldator då dem vi fått suger riktigt ordentligt. Men ska även ha den när jag är iväg nånstans eller om jag vill sitta nån annanstans än vid storburken

Ska använda den till surf, film och youtube hade jag tänkt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Det som man brukar ha en laptop till Skämt åsido.

Men ska ha den som skoldator då dem vi fått suger riktigt ordentligt. Men ska även ha den när jag är iväg nånstans eller om jag vill sitta nån annanstans än vid storburken

Ska använda den till surf, film och youtube hade jag tänkt

Den kan ju omöjligen vara sämre en en tio år nyare datormaskin.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Den kan ju omöjligen vara sämre en en tio år nyare datormaskin.

Dessvärre så är den det och disken är inte full eller nåt sånt så vet inte varför den blivit så långsam den har en i3 4004U

Visa signatur