Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Jul 2005

EasyBCD problem

Kan inte dubbelboota Linux o Vista.
Tänkte installera Ubuntu vid sidan om Vista, all installation fungerade bra. Men vid omstart får jag "error 17" med grub, forskar om det. Ändrar inställningarna så som det sägs på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=442945. Körde detta med Live CDn.

Då jag varken får igång Vista eller Ubuntu installationen så kör jag Vista DVD och återskapar mbr och bootsector. Men låter linux installation finnas kvar.

Nyss installerade jag EasyBCD 1.7.2 och tänkte ge Ubuntu installationen en chans till, lägger till Ubuntu med

* Add/Remove entries
* Type - Grub
* Name - Ubuntu
* Drive - Linux Native
* och lämnade okryssad på Grub isnt installed on bootsector

Visserligen så fungerar Vista bra men kommer inte in på Ubuntu, finns det nån lösning på detta?

EDIT

Kom lite längre med att använda Neogrub i EasyBCD men får Error 17 även där efter jag valt Ubuntu. Som om partitionen inte existerar.

i5-2500k, 8GB DDR3, 60GB SSD, 2TB HDD, Define Mini, Linux Mint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Kan inte hjälpa dig med easybcd tyvärr. Men jag kan ge dig ett alternative som garanterat låter dig boota Linux, gör en super grub disk http://www.supergrubdisk.org/ .

Det kommer att låta dig enkelt boota upp Linux, nackdelen är att du måste starta från skiva.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Jul 2005

Lyckades, av nån anledning så tolkade både Linux och Grub hårddiskarna fel. Har 3 st hårddiskar, första hittades rätt, av nån anledning så Linux partiotions programvara och grub blandande om de 2 andra diskarna, därför hittades inte Linux och Grub.
Fick igång med NeoGrub efter jag matade om disknumrerna.
Såg felet då som jag tänkte radera bort Linux partitionen med Partition Magic.

i5-2500k, 8GB DDR3, 60GB SSD, 2TB HDD, Define Mini, Linux Mint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Låter som samma fel jag fick när jag försökte med vista och ubuntu, jag löste det dock genom att slita ut de andra hårdiskarna och installera Ubuntu när det bara var 1 hårdisk. Sen ändra i grub så att den bootade vista oxå.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.