Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Fick "bara" 18.5 av 20.0? Stackare. Det här börjar låta lite som alla trådar om IQ-test. "Jag fick bara 166, men så sket jag i sista halvan av testet"

Vadå? Det är ju ganska medel. Inte direkt som man måste va einstein för att få upp emot 19 i betyg i gymnasiet... Jag läste för mycket SAM som räknades med i mina betyg Hatar samhälls ämnen, orkade inte göra inlämningarna vettiga så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Är väl först matte C,D och fysik B nånstans man faktiskt måste börja lägga ner lite energi för att hålla MVG. Lyckades jag med, ned inte allt för stora ansträngningar. men dom horribla språk och samhällsämnena sänkte mig ganska rejält :/

Mm, jag tror de enda kurserna jag pluggade i var matte E och diskret, läste båda på en termin, då fick jag faktiskt plugga några dagar innan varje prov

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det är ju ganska medel

Betygsinflation kallas det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vadå? Det är ju ganska medel.

Tvivlar jag starkt på. Har du källa på det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vadå? Det är ju ganska medel. Inte direkt som man måste va einstein för att få upp emot 19 i betyg i gymnasiet... Jag läste för mycket SAM som räknades med i mina betyg Hatar samhälls ämnen, orkade inte göra inlämningarna vettiga så

Mm, jag tror de enda kurserna jag pluggade i var matte E och diskret, läste båda på en termin, då fick jag faktiskt plugga några dagar innan varje prov

Måste bero väldigt mycket på vilket gymnasium man går på då antar jag. På min skola fick man i mångt om mycket betyg efter hur duktig man var, pluggande man inte fick man betyg där efter. Det räckte inte med att bara dyka upp på lektionerna så att säga.

Permalänk
Inaktiv

Äsh, jag fick 17.5, men då gjorde jag det medans jag sov på proven, och så pluggade jag inte ens, och så kollade jag inte ens upp när jag hade prov eller gick på lektionerna eller skrev proven.

Jag var inte ens där nån gång.

Plus att jag skrev med mitt eget blod genom att bita mig själv i fingret.

Sen så gjorde jag det samtidigt som jag jobbade extra fulltid+övertid.

Plus att jag startade ett nytt företag som gick in i top 30 på världsindex på 1 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Äsh, jag fick 17.5, men då gjorde jag det medans jag sov på proven, och så pluggade jag inte ens, och så kollade jag inte ens upp när jag hade prov eller gick på lektionerna eller skrev proven.

Jag var inte ens där nån gång.

Plus att jag skrev med mitt eget blod genom att bita mig själv i fingret.

Sen så gjorde jag det samtidigt som jag jobbade extra fulltid+övertid.

Plus att jag startade ett nytt företag som gick in i top 30 på världsindex på 1 år.

Kunde du inte bara frågat personen bakom dig om dom hade en extra penna? Men du lyckades ju bra ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Måste bero väldigt mycket på vilket gymnasium man går på då antar jag. På min skola fick man i mångt om mycket betyg efter hur duktig man var, pluggande man inte fick man betyg där efter. Det räckte inte med att bara dyka upp på lektionerna så att säga.

Klart det räcker, skolorna följer ju som sagt oftast skolverkets riktlinjer för vad man skall kunna. Vilket även visar sig på hur banala de nationella proven är i gymnasiet, tänker då främst på mattekurserna samt Fysik B då det är dessa som är lättast att styra svårighetsgraden på. Problemet är inte skolorna utan snarare sagt vad skolorna förväntas lära ut.

Visserligen blir det ju inte bättre, har klarat flertalet kurser på KTH med 2-3 dagars plugg (hade knappt öppnat boken innan). Fick ändå D eller C i dem. Det lär dock bli betydligt svårare i de högre kurserna

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vadå? Det är ju ganska medel.

Hur tror du då det skulle se ut på alla högskolor? De flesta har lägsta intagningspoäng på under 15 och ofta en bra bit under det!

18,5 är snarare begåvat än "medel".

Själv hade jag 17,5, och då pluggade jag inte direkt hemma. Visst vart det en del jobb hemma, men inte så att man behövde lära sig det man gjorde. Är i övrigt ganska lättlärd.

Medel i min klass var runt 14, där högsta nådde strax över 18.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Hur tror du då det skulle se ut på alla högskolor? De flesta har lägsta intagningspoäng på under 15 och ofta en bra bit under det!

Men det gäller utbildningar med många platser och/eller få sökande. Titta på till exempel läkarprogrammet, där krävs vanligtvis 20.0 och många söker sig istället till Danmark, där det på grund av deras mer nyanserade betygssystem är svårare att få maxbetyg.
Betygsinflation som sagt, vissa hävdar att medelbetyget har ökat med 30-40% på 10 år utan att några ökade kunskaper har kunnat påvisas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Visserligen blir det ju inte bättre, har klarat flertalet kurser på KTH med 2-3 dagars plugg (hade knappt öppnat boken innan). Fick ändå D eller C i dem. Det lär dock bli betydligt svårare i de högre kurserna

Okej vi fattar, du är smart. Du har min respekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men det gäller utbildningar med många platser och/eller få sökande. Titta på till exempel läkarprogrammet, där krävs vanligtvis 20.0 och många söker sig istället till Danmark, där det på grund av deras mer nyanserade betygssystem är svårare att få maxbetyg.
Betygsinflation som sagt, vissa hävdar att medelbetyget har ökat med 30-40% på 10 år utan att några ökade kunskaper har kunnat påvisas.

Jag skulle tro att det till stor del beror på alla friskolor som dyker upp överallt. Att ge bra betyg till elever på friskolor tror jag lönar sig mer än att ge bra betyg till elever på kommunala skolor.

Det känns som att väldigt många kommer ut från friskolor med väldigt bra betyg utan att ha ansträngt sig särskilt, medan på en kommunal skola ska man vara något slags underbarn för att kunna nå 19-20.0.

Det är bara vad jag tror dock! Det gäller säkert inte alla friskolor.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Jag skulle tro att det till stor del beror på alla friskolor som dyker upp överallt. Att ge bra betyg till elever på friskolor tror jag lönar sig mer än att ge bra betyg till elever på kommunala skolor.

Det känns som att väldigt många kommer ut från friskolor med väldigt bra betyg utan att ha ansträngt sig särskilt, medan på en kommunal skola ska man vara något slags underbarn för att kunna nå 19-20.0.

Det är bara vad jag tror dock! Det gäller säkert inte alla friskolor.

Det stämmer bra det. Själv går jag på en friskola, IT med naturinriktning och där märker jag att man kan få bra betyg väldigt lätt. Dock bara i vissa ämnen, inte i alla.

Jag har en polare som går natur på kommunal skola. Han har godkännt i Ma B och C och i Sv A. Jag har MVG i alla dessa ämnen. Det roliga är att han hade högre poäng än mig från grundskolan. Jag även bara godkänt i svenska i nian medans han hade MVG. Så jag tror mycket väl att friskolan är en del utav betygsinflationen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det stämmer bra det. Själv går jag på en friskola, IT med naturinriktning och där märker jag att man kan få bra betyg väldigt lätt. Dock bara i vissa ämnen, inte i alla.

Jag har en polare som går natur på kommunal skola. Han har godkännt i Ma B och C och i Sv A. Jag har MVG i alla dessa ämnen. Det roliga är att han hade högre poäng än mig från grundskolan. Jag även bara godkänt i svenska i nian medans han hade MVG. Så jag tror mycket väl att friskolan är en del utav betygsinflationen.

Kommunala skolor är ju i regel enklare att få bra betyg på då de helt följer skolverkets låga riktlinjer. Ta bara nationella proven i matte eller annat ämne i gymnasiet. Banalare uppgifter får man leta efter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Dock bara i vissa ämnen, inte i alla.

I kurser med nationella prov går det, föga förvånande, långsammare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kommunala skolor är ju i regel enklare att få bra betyg på då de helt följer skolverkets låga riktlinjer.

Nja, det är ligger väl inte i friskolornas intresse att ställa högre krav än nödvändigt, alla vinner (i alla fall på kort sikt) på att eleverna får höga betyg. Eleverna blir glada, föräldrarna blir glada, skolan får gott rykte och fler söker sig dit.

Permalänk
Medlem

Vilket slutbetyg man får beror på en viss del vilken skola man gick i. Vissa skolor är generösare och andra är snålare.

Jag orkar verkligen inte bry mig om betygen, de är så fruktansvärt missvisande. Normalbetyget idag är VG medans för 10 år sedan var normalbetyget G. Sen tycker jag tre nivårer (G, VG, MVG) är alldeles för magert för ett ge ett relativt rättvist mått på ens kunskaper. Skulle vara minst fem. Som tidigare sagts så är det ganska så stora skillnader betygsmässigt vilket skola man går i.

Men betygen är bara ett papper, det är kunskaperna som är det viktigaste i slutändan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
I kurser med nationella prov går det, föga förvånande, långsammare.

Nja, det är ligger väl inte i friskolornas intresse att ställa högre krav än nödvändigt, alla vinner (i alla fall på kort sikt) på att eleverna får höga betyg. Eleverna blir glada, föräldrarna blir glada, skolan får gott rykte och fler söker sig dit.

Visst finns det skolor som är generösare med betygen. Men jag snackar mer om skolverkets riktlinjer. Nationella proven i naturämnena är ju ett skämt. Där kan vi snacka sova på lektionerna och ändå få MVG.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Där kan vi snacka sova på lektionerna och ändå få MVG.

Alla skall med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Alla skall med!

Jo visst bör det vara så, men jag tycker ändå en mer anpassad skolgång i båda riktningarna är att föredra. Fokuseras endast på att hjälpa de som inte förstår, inte på de som vill förstå mer. Alla borde ha en chans att lära sig något...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Alla borde ha en chans att lära sig något...

Visst borde det vara så, jag syftade mera på socialdemokraternas valslogan och deras skolpolitik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Visst borde det vara så, jag syftade mera på socialdemokraternas valslogan och deras skolpolitik.

Jo Jag förstod det, jag ville bara förklara mig så ingen trodde jag var nått elisttänkande svin som tyckte att de som inte kunde allt skulle få IG i alla ämnen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo Jag förstod det, jag ville bara förklara mig så ingen trodde jag var nått elisttänkande svin som tyckte att de som inte kunde allt skulle få IG i alla ämnen.

Hehe, jag ville bara förklara mig så att ingen tror att jag inte är något sådant.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt, men att gnälla på dåliga lärare är inge vidare. Ska du läsa på högskolan sen kan du räkna med att du får massa lärare/föreläsare som har noll pedagogik. iaf om du ska läsa ngn teknisk utbildning.

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
I kurser med nationella prov går det, föga förvånande, långsammare

Ja, faktist.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Men betygen är bara ett papper, det är kunskaperna som är det viktigaste i slutändan.

Så tänker jag med faktist. Spelar ingen roll vad man får för tecken i ett litet papper. Det är kunskaperna som räknas.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste i Neo för någon månad sedan att man ALDRIG har kunnat påvisa ett samband mellan betyg och kunskap i någon form av undersökning. Visst förstår man att det lär vara vissa skillnader. Men det finns enorma spann inom betygen, ett mvg behöver knappast vara tillnärmelsevis lika bra som ett annat.

Tragiskt egentligen...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag har för mig att jag läste i Neo för någon månad sedan att man ALDRIG har kunnat påvisa ett samband mellan betyg och kunskap i någon form av undersökning. Visst förstår man att det lär vara vissa skillnader. Men det finns enorma spann inom betygen, ett mvg behöver knappast vara tillnärmelsevis lika bra som ett annat.

Tragiskt egentligen...

Säkert sant. Betyg behöver ju inte säga speciellt mycket, men vad är alternativen?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Säkert sant. Betyg behöver ju inte säga speciellt mycket, men vad är alternativen?

Håller med. Alternativet skulle kanske kunna vara antagningsprov. Men det behöver inte vara bättre än dagens betygsystem.

Snälla, kom inte och säg högskoleprovet. Det är ett skämt som säger ännu mindre än betygen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Håller med. Alternativet skulle kanske kunna vara antagningsprov. Men det behöver inte vara bättre än dagens betygsystem.

Jo, det finns väl inga större nackdelar med ett sådant system (förutom större administrationskostnader). Kanske skulle man till och med kunna få elever på lägre nivåer att läsa svårare kurser, som hjälper på proven till högre, istället för sådana där man lättast får höga betyg.

Permalänk

Dåliga lärare och höga betyg är överskattat.

Permalänk
Medlem

Du gick inte på engelska skolan i linköping?

Det gjorde jag. Det var ett misstag.

Jag har också alltid haft lätt för mig. Tacklat allt utan problem i låg/mellanstadiet. På högstadiet började jag då på engelska skolan (som visst skulle vara så bra. De skulle visst satsa på matte, engelska och lugn och ro i klassrummen. En pluggskola helt enkelt.Det rätta valet för mig helt enkelt.)
Jag mötte inga svårigheter utan flöt mest ovanpå och jag fick inga utmaningar vilket gjorde att jag inte brydde mig om skolan. Jag sov på lektioenrna och sånt. Proven gick ju galant ändå. Dessutom hade mattelärare och fysiklärare som var under all kritik. Min mamma som är högstadielärare jämförde mig med hennes elever och sa att jag bara låg på G, men jag fick MVG i de flesta ämnen, fast jag inte kunde ngt. Jag gick ut med 305poäng. Inflation i betygen.

Sen började jag på gymnasiet och plötsligt blev allt jättesvårt. Nu krånglar jag med matten och fysiken. Matte, fysik och kemi är jättesvårt enligt mig. Jag har _inga_ förkunskaper.

Nu kanske det inte var riktigt vad tråden behandlar, men ändå.