Permalänk
Medlem

Bank kort

Hej nu har jag fått mitt första bankort och tänkte handla lite med det över nätet
men nästan varje affär som jag har varit ine och kollat så står det att dom tar betalt med Master card eller Visa men jag har ett Mastro card

Så jag undrar om jag kan betala med det ändå eller blir det fel?

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att skaffa ett visa istället. Ett maestro är tämligen värdelöst, inte många ställen som accepterar det.

Permalänk
Medlem

ok jag skaffade det för det var ett ungdoms erbjudande och då fick man id kortet på köpet också så byta kan jag nog inte göra.

jag får vell betala med post förskott eller vad det heter om jag ska ha nåt =(.

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Avstängd

Maestro fungerar inte på nätet, men om man har internet banken finns det möjlighet att använda deras virtuella visa online.

Jag tror det är så att man skapar tillfälliga "konton" där man lägger in beloppet som köpet kräver och man får en kod som man ger till köpstället.

Har aldrig använt det då jag föredrar få varorna när jag betalar, skitroligt om man betalar och inga varor dyker upp på flera månader.. och man kunde ha köpt från någon annanstans istället.
Är det verkligen värt att spara dom 70-100kr om man handlar för någon tusing?

Men totalt värdelöst är inte maestro, billigare med den kortet utomlands, betalade inget extra när jag tog ut pengar på Tenerife och Finland.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aggeb
ok jag skaffade det för det var ett ungdoms erbjudande och då fick man id kortet på köpet också så byta kan jag nog inte göra.

jag får vell betala med post förskott eller vad det heter om jag ska ha nåt =(.

Likadant med Visa får Id kort på köpet

har det är skit nöjd

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

ok tack för att ni tog tid att svara, jag får ta och överleva med mitt kort

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.

Permalänk
Medlem

Ta och beställ tjänsten e-kort, om din bank kan erbjuda det. Programmet omvandlar ditt Maestro till ett Master Card. Det funkade för mig när jag hade ett Maestro och ville handla från nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charles
Ta och beställ tjänsten e-kort, om din bank kan erbjuda det. Programmet omvandlar ditt Maestro till ett Master Card. Det funkade för mig när jag hade ett Maestro och ville handla från nätet.

Dock kan det bli problem utomlands, inte alla stället som accepterar Maestro. Jag skulle skaffat ett riktigt kort istället för leksakskort

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Beror väl på om trådskaparen är över 18 eller ej? Om han eller hon är under 18 måste ju föräldrarna godkänna ett VISA samt att banken måste godkänna det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Inaktiv

Maestro är väl motsvarande till Visa Electron?

Permalänk
Medlem

Hur kan ett bankkort vara för fjortisar? Förklara gärna det urbota dumma inlägget.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Stämmer bra. Typiskt bankkort för fjortisar, går ej att handla med över internet.

Nja, glömt innebörden av fjortis?

Det är ju dom som verkligen ska handla på nätet, så Maestro är anti-fjortis.

Fjortis = ska ha allt, kunna allt, vara bäst bla bla fast dom verkligen inte är det.

Själv har jag maestro för att det inte går att handla på nätet, bara en förbättring av bakomat kort/ minuten kort som fungerar utomlands och i butikerna.
Duger helt perfekt för mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Maestro är väl som sagt ett bankkort som du kan betala i butiker med och man kan skaffa det när man är 16? men inte nyttja online..

Dock är det nog inget kort man vill ha med sig utomlands då jag vill minnas att det knappt finns butiker utomlands som accepterar det..