Snabb fråga angående datorbutiken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
XXX
Registrerad
Jul 2008

Snabb fråga angående datorbutiken

Hej beställde nyligen ett datorsystem från datorbutiken. De sköter monteringen.

Vad jag undrar nu är hur förpackningen sker? Jag syftar på orginalförpackningar, manualer, tillbehör etc. till de olika komponenterna. Ingår dessa eller är det bara själva "burken" man får? Detta hade ju varit ytterst märkligt men ville kolla bara för att vara säker!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Om de levererar en färdigmonterad maskin har jag svårt att tro att de skulle skicka med alla kartonger, det verkar ju hemskt onödigt.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♠
Registrerad
Feb 2007

Har för mig att du inte får några manualer eller nått sånt, rätt så onödigt för du får ändå inte öppna burken på 3 år eller va garantin ligger på.

pff

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
Har för mig att du inte får några manualer eller nått sånt, rätt så onödigt för du får ändå inte öppna burken på 3 år eller va garantin ligger på.

Gissar du nu?
Manualer och skivor brukar man få med från andra och att man inte
skulle få öppna datorn låter märkligt.
Det köper jag inte.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
XXX
Registrerad
Jul 2008

Ne kartongerna är väl inget jag är direkt intresserad av utan framförallt alla tillbehör som sladdar, saker till modekortet, manualer etc etc.

Det står ingenting på deras hemsida om att man inte får öppna datorn. Det hade ju varit löjligt. OM jag minns rätt står det att de har 1års garanti på systemet och därefter gäller de olika tillverkarnas garanti, XFX, Corsair, Intel exempelvis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Nu kan jag inte lova att detta gäller till 100% men skulle bli förvånad om det inte stämmer; Man får moderkorts kartongen med alla cd-skivor och manualer och tillbehör med datorn. Köper man deras extra garanti på 3 år får man inte öppna datorn utan deras tillåtelse, vad som gäller om du endast köper montering och inte extra 3 års garantin så stod det inte så jag antar man får öppna den utan tillåtelse, bästa är väll om du mailar datorbutiken och frågar.

: Core i5 3570k@4,4Ghz : 16GB Corsair : Nvidia GTX 1060 6GB :
: Dell 27" U2715H : Logitech G900 :
: Raspberry PI 2 LibreELEC KODI :

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
XXX
Registrerad
Jul 2008

Jag såg inget val om garanti när jag beställde från dem. Vet att det finns på komplett. Såg inget på datorbutiken.

På deras datorer, DBgamer X osv ser det ut att vara tre års garanti..vet inte vad det är när de bygger ioph ett paket.

står följande på deras hemsida under support:
"Det lämnas således ej användarstöd/support på fel som kan bero på interaktion mellan komponenter såvida kund inte beställt tillhörande montering/tjänst. Det lämnas inte heller support på fel som kan bero på komponenter eller mjukvara ej sålda av oss. Köper dock kund en fullständig, färdigmonterad/installerad dator ses detta som en enhet och det tillhandahålles support på hela enheten."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2001

Datorn byggs ihop i chassit du valde, sedan stoppar dom ner datorn i kartongen till chassit, alla andra kartonger försvinner, dock det som låg i dom, sladdar, manualer, klistermärken och andra tillbehör åker ner i moderkorts-kartongen.
Detta läggs sedan i en större låda tillsammans med din dator och en väldig massa bubbelplast, och en näve godis oftast ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Köpte ett helt system för ca 3år sedan. Då fick jag alla tillhörande manualer, cd/dvd-skivor och extra kablar mm som inte användes i en separat karton. Så de behöll inte några "saker" som ingick från de olika tillverkarna. Var mycket nöjd med hur de drog kablar mm inne i chassit. Snyggt med packband och kardborreband runt det mesta. De hade försökt få så bra luftgenomströmning som möjligt.

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
XXX
Registrerad
Jul 2008

Fick nyss svar från DBmannen.

Precis som ni sa så ingår alla tillbehör men inte orginalförpackningarna. Precis så man vill ha det!

Jag hoppas och tror att min burk blir välbyggt Med det antalet datorer de bygger så borde de ju ha blivit ganska bra vid det här laget!

Nu har jag en till snabb fråga. Denna gång undrar jag lite vöer bonussystemet. Min order uppgår totalt med frakt till 13k. Jag fattar det som att detta ger mig 130 bonuspoäng som jag sedan kan använda i samband med ny order?

Finns det nått sätt man kan omvandla dessa poäng till pengarabbat istället? Funderar på att köpa mig en skärm nämligen.