Intel kämpar med Trusted Computing

Permalänk
Melding Plague

Intel kämpar med Trusted Computing

För ett par år sedan, innan Windows Vista lanserades, diskuterades ”Trusted Computing” oroligt bland datorentusiaster. Detta är en säkerhetsfunktion inbyggd i hårdvaran som bland annat kan användas till kopieringsskydd. Intel arbetar fortfarande på tekniken, men det går långsamt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok va fan?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Spelar ingen roll hur mycket dom kämpar eftersom de aldrig lyckas med något iallafall.

Permalänk
Medlem

"”Remote PC Assist Technology” – en funktion för fjärrstyrning"

låter väldigt förtroendeingivande, ungefär lika korkat som remote registry i windows fast i hårdvaran? nej tack.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

mer big brother prylar på g med andra ord då:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Låt användaren välja vad han/hon litar på istället. Jag ger inte bort nycklarna till min lägenhet till ett företag och ser ingen anledning varför jag skulle vilja göra det med datorn. Enda användningsområdet är förföretagen att begränsa ens val. Ingen bör återuppliva Trusted Computing.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Skulle det bli så att man måste ha den skiten med intel system så kommer jag byta till amd oavsett om intel har bättre prestanda för tillfället.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det går om jag förstår det både långsamt och verklig implementering tycks fortfarande inte bli aktuell. Jag är ointresserad av att försvara piratkulturen av mjukvara, men jag är allergisk mot teknik som kan missbrukas i syfte att tvinga användaren till att köra viss hård- eller mjukvara. Med tanke på vilka som försöker knuffa TPM framåt så är det nog lika bra att Intel "råkar" köra både ritningar och sådan teknik i en grymt stark dokumentförstörare.

Permalänk
Medlem

2 av mina 3 datorer innehåller en TPM-krets. En av dem som har det hade det när Vista säkert hade 3-4 år kvar till lansering. Som tur är kan man slå av dem i bios, annars hade jag protesterat ganska ljudligt.

Permalänk
Avstängd

Datorvärlden ska vara en stor liberal plats, palla wannabe diktatorer som försöker få makt genom enorma summor pengar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det går om jag förstår det både långsamt och verklig implementering tycks fortfarande inte bli aktuell. Jag är ointresserad av att försvara piratkulturen av mjukvara, men jag är allergisk mot teknik som kan missbrukas i syfte att tvinga användaren till att köra viss hård- eller mjukvara. Med tanke på vilka som försöker knuffa TPM framåt så är det nog lika bra att Intel "råkar" köra både ritningar och sådan teknik i en grymt stark dokumentförstörare.

Räcker det inte med att dem förstörs, eller ska dom bli grymt förstörda med?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Räcker det inte med att dem förstörs, eller ska dom bli grymt förstörda med?

Det går åt starkare prylar om man skall förstöra annat än papper, om han med teknik menar fysiska implementationer är det snarare flistuggsklassen som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det går åt starkare prylar om man skall förstöra annat än papper, om han med teknik menar fysiska implementationer är det snarare flistuggsklassen som gäller.

Vilken tur du hajjade skämtet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Om Intel skärmmer bort alla smarta människor till AMD så gråter inte jag iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Den "grymma dokumentförstöraren för både mjuka och hårda saker" får jag väl börja designa själv då!

Ett annat förslag: eftersom nu Intel går oförskämt bra ekonomiskt skulle de faktiskt haft råd med att ge alla anställda 30 minuter åt att frigöra sig ifrån inre hämmad ilska. Lite väl behövd terapi. Ge dem full frihet att göra vad de vill med alla prototyper och färdiga TPM chip; hoppa eller tugga på, kasta eller något mer fantasifullt. Resultat: personalen blir gladare och användarna likaså.

Eller billiga AMD processorer som de anställda fritt får hoppa på kanske är Intels svar på Microsoft VD:n Ballmers snack om fri soda (ett av hans tyngre argument emot open-source för övrigt)?

Får se vem som tar det här inlägget på allvar.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilja säga att Vista och "Trusted Computing" redan har ställt till med en del bekymmer för freeware-utvecklare i vissa sektioner av operativet. Titta här:

http://foldersize.sourceforge.net/vistasucks.html

Permalänk
Medlem

De formulerar detta som om det skulle finnas några som helst fördelar för användare, trusted computing och DRM. Dumt folk ser ord, och om det är något man skyltar med, ja då måste det ju vara bra.

Jag är inte speciellt bekymmrad över vad detta kommer göra med underhållning och kommersiell programvara, jag är bekymmrad över de negativa effekter detta kommer att ha på fri programvara.
Ugh.Jag är kluven, intel är ju bland de mest linuxvänliga företagen.. och så detta : /

Permalänk
Medlem

Äsch, om det kommer nått sådant så finns det säkert nått sätt att komma undan ändå... som vanligt

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

jag kommer då aldrig lita på en dator.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Whooomm, och där blåste AMD förbi igen... om det verkligen blir så.

Syftar på problemen med freeware och "freeware"

Men det där med spärrar och begränsningar i vista, dom lyckades med begränsningarna alla fall.. var inte mycket jag fick att fungera (dock mycket fungera bättre än XP)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

va fan, jobbar dom på att intergrera funktioner i hårdvaran som gör att folk inte vill ha den ??

verkar inte som ett megasmart move. kan bara se en anledning till varför dom gör detta, en fet muta från hollywood och andra antipiratgrejer

Permalänk
Medlem

Finns ju inga alternativ. Att fly till AMD hjälper föga, de hade ju samma planer tidigare om jag inte minns fel. Även om AMD inte utvecklar detta just nu så kommer de säkert göra det ganska snart när de ser att Intel gör det. Men jag hoppas givetvis att de inte gör det.

Permalänk

Som vanligt tänker inte folk särskilt långt här. Inte för att jag gillar idén heller men kom igen, ni måste ju inse att banker m.fl. vill ha sån här teknologi?
Amerikanska armén t.ex.: http://www.securityfocus.com/brief/265

Enligt användare på SweC är väl Intel ansvariga för den här utvecklingen, men naturligtvis finns jättar och småttingar med också, typ IBM och AMD...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Som vanligt tänker inte folk särskilt långt här. Inte för att jag gillar idén heller men kom igen, ni måste ju inse att banker m.fl. vill ha sån här teknologi?
Amerikanska armén t.ex.: http://www.securityfocus.com/brief/265

Enligt användare på SweC är väl Intel ansvariga för den här utvecklingen, men naturligtvis finns jättar och småttingar med också, typ IBM och AMD...

De får ha det hur mycket de vill för mig, så länge som inte hemskheterna blir ett krav även för oss. =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
De får ha det hur mycket de vill för mig, så länge som inte hemskheterna blir ett krav även för oss. =/

Håller med, men vi är på väg ditåt, förr eller senare. Förhoppningsvis efter våran levnadstid.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
banker m.fl. vill ha sån här teknologi?

bankerna är ju inte ens särskilt intresserade av att fixa säkrare kontokort så det låter ju inte så troligt att de verkligen trycker på hårt för detta heller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Som vanligt tänker inte folk särskilt långt här. Inte för att jag gillar idén heller men kom igen, ni måste ju inse att banker m.fl. vill ha sån här teknologi?
Amerikanska armén t.ex.: http://www.securityfocus.com/brief/265

Enligt användare på SweC är väl Intel ansvariga för den här utvecklingen, men naturligtvis finns jättar och småttingar med också, typ IBM och AMD...

Bara för att banken och armén vill ha TPM i sina datorer behöver väl inte Intel bygga in det i varenda processor för vanliga PC-användare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bankerna är ju inte ens särskilt intresserade av att fixa säkrare kontokort så det låter ju inte så troligt att de verkligen trycker på hårt för detta heller.

Det finns större pengar i rörelse runt om i världen än dom som finns på 'svenssons' konto.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smuts
Bara för att banken och armén vill ha TPM i sina datorer behöver väl inte Intel bygga in det i varenda processor för vanliga PC-användare?

Varifrån har du fått det nu då? Nyheten handlar om en Ibex Peak-variant, nämligen Piketon, med inbyggd TPM-modul. Denna hamnar antagligen på Q-seriens plankor när den kommer. Q-plankor som allt som oftast redan idag är utrustad med TPM-moduler. Q-plankor som är inriktade för företagsförsäljning.

Alltså, jag vill inte uppfattas som en förespråkare för TPM med allt fanskap vad det innebär, men bara för att jag inte förstår det hela så går jag inte ut och kastar skit på Intel m.fl. "bara för att". Man kan väl ändå forska runt och ta reda på lite innan man börjar skriva av sig?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Som vanligt tänker inte folk särskilt långt här. Inte för att jag gillar idén heller men kom igen, ni måste ju inse att banker m.fl. vill ha sån här teknologi?
Amerikanska armén t.ex.: http://www.securityfocus.com/brief/265

Enligt användare på SweC är väl Intel ansvariga för den här utvecklingen, men naturligtvis finns jättar och småttingar med också, typ IBM och AMD...

Problematiken är att Trusted Platform Module inkluderar mer än endast hårdvarustöd för kryptering. Ifall det varit ett renodlat sätt för att öka säkerheten på lagrad data vore det helt OK. Nu innefattar specifikationerna för TPM långt fler implementationer. Jag är inte säker på vad som kom först: en renodlad idé om ökad datasäkerhet eller försöken till att låsa bl a multimedia material till särskilt hård- och mjukvara. Hur som finns det inget givet samband dessa två implementationer emellan, och tyvärr gör detta TPM till skrot i mina ögon. Risken för att detta skulle kunna skapa en än större monopol och en stark krets av företag som dominerande styr utbudet är för stort.

Kryptering med TPM är inte heller utan nackdelar och kan orsaka problem ifall TPM chipet fallerar. Dessutom är ingen typ av kryptering totalt säker och jag är tveksam till att TPM alternativet med tillhörande mjukvara är en bättre lösning än andra.

Permalänk
Medlem

Jaja..tur man kör Amd, N-vidia, Sis och Uli då...Hehe:)
För antar att mina äldre Intel chipp inte påverkas 945 och nedåt
Är dessutom 100% Vista fri:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.