Nvidia PhysX prestandatestat

Permalänk
Melding Plague

Nvidia PhysX prestandatestat

Nästa vecka släpper Nvidia officiella drivrutiner som gör att grafikkortet kan användas till fysikberäkningar. Funktionen kallas för PhysX och är till för att avlasta den vanliga processorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta kommer sannolikt att bli ganska intressant för grafikmarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Detta kommer sannolikt att bli ganska intressant för grafikmarknaden.

Håller fullständigt med

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Ja, det här är ett steg i rätt riktning. Ska bli intressant att se om ATI kan hitta någon liknande lösning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

mycket intressant

Permalänk

Japp, alla som har G80 kort kommer bli glada då det är en markant skillnad mot icke PhysX. Det är rätt stor skillnad med de beta drivrutiner som finns ute nu så fort man drar igång ett spel med stöd om PhysX och sedan icke. CUDA är skoj.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Intressant att se en kamp mellan 8600 dedikerat till fysik, 8800GT och 9800GTX+.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Fasen va coolt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Intressant att se en kamp mellan 8600 dedikerat till fysik, 8800GT och 9800GTX+.

- Jag gissar på att skillnaden kommer att bli minimal, vet faktiskt inte riktigt varför men eftersom skillnad inom CUDA är generelt likartad mellan korten i samma serie, så borde stödet vara exakt samma och därmed väldigt oberoende av frekvenskillnader.

Permalänk

hmm g92 aka 8800gts 512 har inte stöd för detta va ?

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Entusiast

Nyheter som detta gör mig en nöjd GTX 260 användare

Ska bli intressant om StarCraft 2 kommer stödja detta, då det är spelet som jag mest sett fram emot. På många av deras walk-through visningar så har de förklarat att de använder väldigt mycket fysik när enheter dör osv!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Antar att det räcker med en PCI-E 4x kontakt för att använda ett gammalt graffe som fysikkort. Vore ju trevligt för folk som kör p35 t ex.

Visa signatur

i5 3750k @ 4,2 GHz - Noctua NH-U12P SE2 | ASUS P8Z68-V Pro/gen3 | 2 x 8192 MB G-skill DDR3 | ASUS HD7970 3GB - Accelero Xtreme 7970 | Intel 520 120GB SSD Samsung 500GB+750GB+1500GB hdd | Antec p180 | HPw2207

Permalänk

Det borde gå utmärkt om jag köper ett 9800gtx och kör mitt 8600gt som PhysX kort ?

Har En 6000+ på en MSN-E SLI bräda.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seadxre3rg
hmm g92 aka 8800gts 512 har inte stöd för detta va ?

- Jodå

Permalänk
Medlem

Jag fattar det inte, varför avlasta processorn? Det är ju inte den som kämpar när man spelar, det är grafikkortet. Klart att nVIDIA vill att man köper ett grafikkort till för fysikberäkningar men jag ser ingen anledning till varför processorn inte skulle kunna göra de beräkningarna. Speciellt med tanke på att de flesta har två eller fler kärnor i sina processorer och således står en eller flera kärnor nästan arbetslösa, använd dem istället.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag fattar det inte, varför avlasta processorn?

- Jag tror att poängen ska vara att kunna göra mer advancerade fysikberäkningar i kommande spel.

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur många gånger man behöver säga detta men...

GRAFIKKORT ÄR BÄTTRE PÅ FYSIK UTRÄKNINGAR ÄN CPU'S!!

hoppas folk läste det där nu...

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag fattar det inte, varför avlasta processorn?

Den är för långsam, grafikkort är betydligt bättre lämpade för denna typ av beräkningar.

Permalänk
Medlem

jag e lite skeptisk.

Permalänk
Medlem

dags att sätta i sitt andra 8600GT kort nu då

Permalänk
Avstängd

Är det nån som har koll på hur prestandan påverkas av 4, 8 resp 16x pci-e port?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Nyheter som detta gör mig en nöjd GTX 260 användare

Ska bli intressant om StarCraft 2 kommer stödja detta, då det är spelet som jag mest sett fram emot. På många av deras walk-through visningar så har de förklarat att de använder väldigt mycket fysik när enheter dör osv!

Men Sc2 ska ju använda sig av Havok. eller funkar de så att det kan stödja både Havok och PhysX?

Visa signatur

Dell xps gen3 | p4 3.6 GHz | 2gb ram | Ati PowerColor HD 4830 |

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av att se grafikkorten emot PhysXs dedikerade fysikkort, vilket som är snabbast då.

Permalänk

Det hela blir först intressant när man börjar utveckla spel från grunden med PhysX i åtanke. Så länge man bara kan använda det som en ögongodis-funktion i redan klara spel lär det aldrig bli något speciellt.

Förhoppningsvis kommer det allt fler spel som satsar på fysiken istället för grafiken för att skapa nya spelupplevelser och inte uppdaterad skåpmat.

Permalänk
Medlem

Så då får man kompletera sitt 4870 med någons begagnade 8800 kort för endast fysikberäkningar då.. undrar om drivisarna gillar varandra då.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Men vadå...förutsätter det att man har ett extra grafikkort som tar hand om det eller är det ngt som bara implenteras i grafikkortet man använder? Hänger inte med riktigt...sitter på ett 8800GTS (gamla)...skulle det funka med bara den eller måste man ha ett till?

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Det räcker med bara det, men då måste det ju hålla på med BÅDE grafik OCH fysik.. Jag vill ha ett DEDIKERAT till fysik. (Dessutom e jag i grunden ATI anhängare)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Så då får man kompletera sitt 4870 med någons begagnade 8800 kort för endast fysikberäkningar då.. undrar om drivisarna gillar varandra då.

Har svårt att tro att de låter sina kort agera fysikkort för ATIs grafikkort.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av billybomb
Men vadå...förutsätter det att man har ett extra grafikkort som tar hand om det eller är det ngt som bara implenteras i grafikkortet man använder? Hänger inte med riktigt...sitter på ett 8800GTS (gamla)...skulle det funka med bara den eller måste man ha ett till?

Du måste ha ett till. Det funkar precis som innan men istället för att köpa ett fysikkort, så köper du ett grafikkort till samma sak i stället. Tekniken är ju kul men det hade varit betydligt mer användbart om det var Havok för det finns väldigt dåligt stöd för PhysX.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Rätta mig om jag har fel, men var det inte nån individ som skrev programvara för att få phys-x att fungera på ATI/AMD-kort?

Hade vart kul, eftersom jag idag ska hämta ut nytt moderkort och ännu ett 4850 som får vara med i leken! "Happy, happy..Joy, Joy"!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000