Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lspace
Registrerad
Jun 2008

till linux smart guys

okay om linux nu är så bra hur kommer det sig att jag inte kan installera ngt nytt program till en offline dator. visst verkar linux bra om datorn är kopplad till internet men om den bara står där går det ju inte.

så jag har ett uppdrag åt er:

jag vill koppla in vlc och ngt mp3 program eller bara codecs till vad som redan finns.

jag använder xubuntu. det är direkt från installationen, och jag har ett usbminne jag kan föra över från internetdatorn.

jag har skrivit en liknande tråd innan ber om ursäkt för detta men den här är bättre eftersom den har en mer konkret fråga.

jag har försökt ladda ner .debfiler och sedan installera. men det står alltid att ngt fattas. så jag måste få ngn slags hjälp med vad som behövs göra för att kunna se film och lyssna på musik och gärna en dag kunna spela spel på datorn. tackar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

Om det rör sig om så vanliga program; stoppa in DVD'n, installera från den (via pakethanteraren), den borde innehålla dessa två.

Edit: Måste tillägga det här.
Det är inget problem med att skapa program som installerar (och statiskt länkar ALLT) som i windows under linux, utvecklare orkar bara inte göra det också, då man inte bör installera program så om andra möjligheter finns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

Eller om du vill vara lite l33t kan du ta och göra följande, från en annan linux-dator dvs.

Rensa ur din cache

apt-get clean

Ladda ner filerna med apt-get (inte installera)

apt-get -yd install vlc

Fixa över dom filerna på något smidigt sätt från /var/cache/apt/archives, själv hade jag anslutit datorn mot internet för att slippa det här men det verkar ju vara stört omöjligt för dig, och sedan installera dom paketen.

Du kan såklart ladda ner "något mp3" program om du så vill, typ xmms eller amarok eller vad folk använder idag (<3 fulkodat mpeg123-CLI).

EDIT: Micket pekade ut mitt fel, rättade till i code blocket.

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lspace
Registrerad
Jun 2008

jag har inte linux på den här så det går inte. jag har enbart installationscdn, ingen dvd. och hur gör man isåfall?

jag kan inte vara l337.

går det över huvudtaget att göra detta? jajo jag antar det är dags att koppla in fanskapet till internet. men då lär man sig ju ingenting.

hur installerade man från cdn nudå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

Som att du lär dig av att använda en pakethanterare, vilket du till slut gör ändå för att installera paketen.

Gör det inte svårare än vad det behöver vara, stoppa in nätverkskabeln i datorn och installera det du ska ha. Mig veterligen är det väl typ 20-21st CD's för hela Debians officiella paketsamling, så om du vill ha något som behöver +10st deps är chansen ganska stor att dom inte ligger på samma CD. Du kan såklart ladda ner källkod på källkod tills du har allt och sedan kompilera det om du nu var ute efter att lära dig nånting. Fast det är å andra sidan inte heller så mycket svårare, mest tidsödande.

Cisco - Linux - VMWare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

deegan skrev lite fel förut;
apt-get -yd install vlc
skall det vara.

Från debian unstable;
http://www.micket.com/foo.zip
Använd på egen risk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Annars laddar du ner .deb filer och jag misstänker att man kan dubbelklicka dom i xubuntu..

här finns vlc: http://downloads.videolan.org/pub/videolan/vlc/0.4.3/deb/

EDIT: Vekar dock vara en gammal version..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003

Funkar inte så bra att bara ladda ned deb-filer om man inte vet vilka dependencies man behöver. apt-get build-dep kan kanske lösa det probemet halvbra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

Det är det som deegans förslag för annorlunda, den tankar dependencies också.

Och build-dep är bara om han skall installera från källkod, vilket förstås är ett alternativ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

Faktum är att man kan inte köra apt-get -yd *app*, det måste finnas med install för att apt-get inte ska kläcka ur ett felmedelande. Tog och ändrade i code blocket på min första post.

Cisco - Linux - VMWare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

Jo jag vet, jag sa det i mitt förra inlägg

Om jag gör detta från ett system som jag fler paket installerade, tankar den då ner allt jag behöver ändå? Jag misstänker att den kan eventuellt missa paket, för att jag haft fler installerade.