Bidrag under arbetssökande tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2005

Bidrag under arbetssökande tid?

Hej!

Har precis gått ut skolan. Gått 2 år på en folkhögskola, för att komplettera alla mina ämnen. Flyttade närmre skolan/10 mil hemifrån min hemort, där jag är skriven. Skaffade egen lägenhet, som jag betalat hyra osv med genom mitt studiebidrag + inackorderingsbidrag + underhållsbidrag.

Jag vill mer än gärna behålla min lägenhet nu, efter avslutat studierna. Är timanställd inom ett företag och arbetat ihop en del så jag kan iaf klara mig tills efter nyår. Dock vet jag inte hur länge till jag kommer jobba där jag är nu. Ska gå till arbetsförmedlingen nu på Måndag och berätta situationen och mitt läge och höra vad de säger om det hela. Vill stå som arbetssökande, då jag är villig för andra jobb.

Det jag undrar nu över, är ifall man på något sätt kan få bidrag från arbetsförmedlingen?
Om man är arbetslös och arbetssökande inom ams.
Ville höra mig lite för, om någon här varit i samma sits eller liknande?

Tack på förhand för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Re: Bidrag under arbetssökande tid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Hej!

Har precis gått ut skolan. Gått 2 år på en folkhögskola, för att komplettera alla mina ämnen. Flyttade närmre skolan/10 mil hemifrån min hemort, där jag är skriven. Skaffade egen lägenhet, som jag betalat hyra osv med genom mitt studiebidrag + inackorderingsbidrag + underhållsbidrag.

Jag vill mer än gärna behålla min lägenhet nu, efter avslutat studierna. Är timanställd inom ett företag och arbetat ihop en del så jag kan iaf klara mig tills efter nyår. Dock vet jag inte hur länge till jag kommer jobba där jag är nu. Ska gå till arbetsförmedlingen nu på Måndag och berätta situationen och mitt läge och höra vad de säger om det hela. Vill stå som arbetssökande, då jag är villig för andra jobb.

Det jag undrar nu över, är ifall man på något sätt kan få bidrag från arbetsförmedlingen?
Om man är arbetslös och arbetssökande inom ams.
Ville höra mig lite för, om någon här varit i samma sits eller liknande?

Tack på förhand för hjälp!

Bidrag från arbetsförmedlingen vet jag inte, men man kan få försörjningsstöd om man inte tjänar tillräckligt för att klara sig. Det man egentligen får då är försörjnings-stödet med ett avdrag lika stort som sin lön för månaden. Detta gör ju att det inte blir något bidrag om man tjänar över bidraget, men när man inte har en garanterad lägstalön kan det ju vara en bra idé om man någon månad inte skulle få ut de timmar man behöver för att försörja sig.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.