Politik kring OS 2008 Beijing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Tycker inte du det är lite roligt att Kina har försökt dölja det? (annars hade vi vetat att det var en som mimade sen innan)

Nej, det är ungefär som att USA döljer vad som händer i Guantanamo.
Alla vet att det är så, men de tjänar på att inte officiellt erkänna det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Tycker inte du det är lite roligt att Kina har försökt dölja det? (annars hade vi vetat att det var en som mimade sen innan)

Hur har de försökt dölja det? Genom att innan showen inte ropa ut att fronttjejen bara mimar och att det egentligen är nån annan som sjunger? Varför skulle de gå ut med dessa detaljer? Hur är de relevanta för showen? Skulle de också ha gått ut med en beskrivning om hur övriga delar i ceremonin gick till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hur har de försökt dölja det? Genom att innan showen inte ropa ut att fronttjejen bara mimar och att det egentligen är nån annan som sjunger? Varför skulle de gå ut med dessa detaljer? Hur är de relevanta för showen? Skulle de också ha gått ut med en beskrivning om hur övriga delar i ceremonin gick till?

Är det bara jag som tycker att det är "falskt" att inte vilja visa det barnet som sjöng? Att det barnet inte dög, hon var för ful helt enkelt enligt Kina.
Det tycker jag är dålig stil.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Är det bara jag som tycker att det är "falskt" att inte vilja visa det barnet som sjöng? Att det barnet inte dög, hon var för ful helt enkelt enligt Kina.
Det tycker jag är dålig stil.

Vilken del är det du är upprörd över? Att det inte var barnet som mimade som faktiskt sjöng eller att barnet som sjöng var för fult för att visas upp?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Är det bara jag som tycker att det är "falskt" att inte vilja visa det barnet som sjöng? Att det barnet inte dög, hon var för ful helt enkelt enligt Kina.
Det tycker jag är dålig stil.

Finns ju många exempel på sånt inom musiken så är ju inte något speciellt att Kina gör något sådant.
Sen kan man ju diskutera att det var ett så litet barn som fick höra att hon inte dög.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Är det bara jag som tycker att det är "falskt" att inte vilja visa det barnet som sjöng? Att det barnet inte dög, hon var för ful helt enkelt enligt Kina.
Det tycker jag är dålig stil.

Uhm, du vinklar ju grejer rätt ordentligt.
1. Enligt kina? Hur vet du att det bara är enligt kina? Duvet, hela världen ser på OS, inte bara kina
2. För ful? Det låter som om de valde en annan person för att den första personen var "för ful". Det är snarare så att det fanns någon som såg bättre ut, och därför väljer man givetvis henne.
Vad är det för fel med att välja den person man helst vill ha med?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Sen kan man ju diskutera att det var ett så litet barn som fick höra att hon inte dög.

Precis som tusentals andra ungar varje dag, som på något sätt är med i showbiz. Dessutom var barnet knappast "för fult enligt Kina", utan passade inte enligt arrangörerna. Vem har egentligen sagt att det var för att hon var "för ful"? Aftonbladet?

Edit: Random-person hann före.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Uhm, du vinklar ju grejer rätt ordentligt.
1. Enligt kina? Hur vet du att det bara är enligt kina? Duvet, hela världen ser på OS, inte bara kina
2. För ful? Det låter som om de valde en annan person för att den första personen var "för ful". Det är snarare så att det fanns någon som såg bättre ut, och därför väljer man givetvis henne.
Vad är det för fel med att välja den person man helst vill ha med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Precis som tusentals andra ungar varje dag, som på något sätt är med i showbiz. Dessutom var barnet knappast "för fult enligt Kina", utan passade inte enligt arrangörerna. Vem har egentligen sagt att det var för att hon var "för ful"? Aftonbladet?

Trodde inte det var så vanligt så att detta INTE blev ovanligt.

Citat:

Men med sitt knubbiga ansikte och sina ojämna tänder ansågs Yang Peiyi inte vara tillräckligt vacker för att synas under invigningen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3430&a=814664
Kanske är det bara jag som tolkar det som att den sjungande flickan inte räckte till 100%. Uppnådde inte kriterierna (heter det så?), hon var inte tillräckligt söt. Och motsattsen till söt/vacker är i mina öron/ögon ful.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Sen kan man ju diskutera att det var ett så litet barn som fick höra att hon inte dög.

mm, liksom kan inte den sjungande flickar få bli _älskad för den hon är_, och inte bara rösten?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är snarare så att det fanns någon som såg bättre ut, och därför väljer man givetvis henne.

Jaså, det gör man "givetivis"? Vilka fler är givetvis inte tillräckligt fulländade för att få representera sig själva: Handikappade? Feta?

Härlig människosyn.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
mm, liksom kan inte den sjungande flickar få bli _älskad för den hon är_, och inte bara rösten?

Kan inte den mimande flickan få vara "älskad för den hon är" (vilken jäkla dramaqueen du är, det handlar bara om att vara med på tv), trots att hon inte kan sjunga? Vem är du att påstå att sången är viktigare än utseendet och framförallt framträdandet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Jaså, det gör man "givetivis"? Vilka fler är givetvis inte tillräckligt fulländade för att få representera sig själva: Handikappade? Feta?

Ligger du sömnlös om nätterna över att de allra flesta populära skådespelare och popartister är generellt ansedda som vackra människor, och tycker att det visuella hos en människa är helt irrelevant, trots att det handlar om visuell media?

Utseendet är i samma grad som rösten en kvalitet, så varför skulle den ena väga mer än den andra? Varför är det inte synd om den mimande flickan, som uppenbart blir nedtryckt i media för sin bristande sångröst?

Och framförallt, hur kom detta ens upp i en tråd som ska handla om "Politik kring OS 2008 Peking"? Skulle detta vara något unikt för Kina?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Kan inte den mimande flickan få vara "älskad för den hon är" (vilken jäkla dramaqueen du är, det handlar bara om att vara med på tv), trots att hon inte kan sjunga?

Citat:

Vem är du att påstå att sången är viktigare än utseendet och framförallt framträdandet?

jadu, jag är ju som jag är.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Jaså, det gör man "givetivis"? Vilka fler är givetvis inte tillräckligt fulländade för att få representera sig själva: Handikappade? Feta?

Härlig människosyn.

Nu handlade det väl iofs. om att representera Kina och inte sig själv, eller hur?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nu handlade det väl iofs. om att representera Kina och inte sig själv, eller hur?

Då kan man se ironiskt på det hela; Kina hade tydligen inte en flicka som var söt OCH sjöng bra

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Då kan man se ironiskt på det hela; Kina hade tydligen inte en flicka som var söt OCH sjöng bra

Detta kunde man redan misstänka om dig efter ditt första inlägg. Men nu döljer du det inte ens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ligger du sömnlös om nätterna över att de allra flesta populära skådespelare och popartister är generellt ansedda som vackra människor, och tycker att det visuella hos en människa är helt irrelevant, trots att det handlar om visuell media?

Skådespelare brukar av viss nödvändighet representera sig själva* och visst har det förekommit mimande av människor som inte lever upp till erat (?) ideal över hur man givetvis måste se ut för att få framföra musik offentligt. Detta är dock undantag och har vanligen protesterats av normalt begåvade människor.

Det viktigaste i detta sammanhang är dock kontexten. Allvarligast är att det är en statlig huvudman, detta tillsammans med deras mass games-aspirationer och det diskuterade ämnet för tankarna till OS '36 och en rutten människosyn.

Om ett skivbolag ger ut ett Milli Vanilli-debacle är de måhända osköna snubbar men det är långt ifrån lika allvarligt.

*) även om de stundtals representeras av stuntmän men det är väl närmast en akademisk poäng.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Skådespelare brukar av viss nödvändighet representera sig själva* och visst har det förekommit mimande av människor som inte lever upp till erat (?) ideal över hur man givetvis måste se ut för att få framföra musik offentligt.

Ja, skådespelare representerar sig själva. Var det inte du ifrågasatte, att man skulle få representera sig själv om man t.ex. vad fet eller handikappad?
Eller gick du ifrån det efter påpekandet att det faktiskt var något större än en själv som man representerade?

Man "måste" inte se ut på något speciellt sätt för att framföra musik offentligt. Det är helt upp till arrangörerna, som i detta fall, eller i andra fall upp till publiken.

Hela den här grejen har blivit uppblåst just för att det hände i Kina, och för att det handlade om ett barn. Hade det varit en vuxen människa som hade mimat till någon annans sångröst, så hade ingen brytt sig.

Jag personligen anser att den "fula" flickan har ett mycket gulligare och charmigare utseende, och skulle nog välja att sätta henne på scen framför den "snygga". Tror att hon skulle göra ett större intryck på publiken, villket är vad som räknas.

Jag har inget ideal för hur man ska se ut för att kunna sjunga (eller göra vad som helst, för den delen), men jag tycker definitivt att utseende är en kvalitet som räknas in. På samma sätt som rösten räknas in för en radiopratare.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hade det varit en vuxen människa som hade mimat till någon annans sångröst, så hade ingen brytt sig.

Hade inte kvällspressen någon skandal om e-type, sångare och dansare för ett par år sedan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hade inte kvällspressen någon skandal om e-type, sångare och dansare för ett par år sedan?

Det är säkert möjligt, men jag tvivlar väldigt starkt på var det någon som nämnde människosyn och värderingar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Skådespelare brukar av viss nödvändighet representera sig själva* och visst har det förekommit mimande av människor som inte lever upp till erat (?) ideal över hur man givetvis måste se ut för att få framföra musik offentligt. Detta är dock undantag och har vanligen protesterats av normalt begåvade människor.

Det viktigaste i detta sammanhang är dock kontexten. Allvarligast är att det är en statlig huvudman, detta tillsammans med deras mass games-aspirationer och det diskuterade ämnet för tankarna till OS '36 och en rutten människosyn.

Om ett skivbolag ger ut ett Milli Vanilli-debacle är de måhända osköna snubbar men det är långt ifrån lika allvarligt.

*) även om de stundtals representeras av stuntmän men det är väl närmast en akademisk poäng.

Skådespelare representerar väl ändå rollfiguren de spelar? I viss mån representerar de sig själva inför kommande kontrakt, men det är ju underliggande.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

eas@tetris - men snälla! Du kan väl inte vara seriös när du citerar DN?
DN är välkända för att ljuga enormt mycket om kina. Deras översättning är nästan garanterat helt felaktig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Jaså, det gör man "givetivis"? Vilka fler är givetvis inte tillräckligt fulländade för att få representera sig själva: Handikappade? Feta?

Härlig människosyn.

Du kan väl inte vara seriös? Tycker du att kina borde ha en fet, drägglande 70-åring som symbol?

Inse att ni bara klagar på det här för att det är kina, och för att ni har en förvriden moral (skulle det ha handlat om en pojke som ersattes mot en "sötare pojke" hade ni inte sagt ett skit).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

All jäkla Anti-Kina propaganda som slungas ur media på senaste tiden...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
eas@tetris - men snälla! Du kan väl inte vara seriös när du citerar DN?
DN är välkända för att ljuga enormt mycket om kina. Deras översättning är nästan garanterat helt felaktig.

Du kan väl inte vara seriös? Tycker du att kina borde ha en fet, drägglande 70-åring som symbol?

Inse att ni bara klagar på det här för att det är kina, och för att ni har en förvriden moral (skulle det ha handlat om en pojke som ersattes mot en "sötare pojke" hade ni inte sagt ett skit).

Om dom inte vill ha en fet, drägglande 70-åring som "symbol" (för vaddå? sina gener? eugenik? förmåga att scouta modeller?) får dom väl hitta någon med ett mer fördelaktigt utseende som får sjunga då.

Jag kan tycka det höjden av fånighet och en dunkel människosyn men det ligger väl i sakens natur att visa tilldelar ett premium på sekundära attribut eller förmågor. Av att döma hur ni argumenterar verkar det dock som ni anser att flickans utseende var den primärt eftersöka egenskapen (varför är jag inte säker på att jag ens vågar fråga) och då ska jag väl inte bråka.

Det är inte kosher att behandla en barn på det sätt som gjorts men viktigare, som jag försökt få fram, så visar behandlingen på en jävligt oskön syn på individen.

Vad barnets kön har med diskusionen att göra övergår helt mitt förstånd.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Jag kan tycka det höjden av fånighet och en dunkel människosyn men det ligger väl i sakens natur att visa tilldelar ett premium på sekundära attribut eller förmågor. Av att döma hur ni argumenterar verkar det dock som ni anser att flickans utseende var den primärt eftersöka egenskapen (varför är jag inte säker på att jag ens vågar fråga) och då ska jag väl inte bråka.

Försöker du slå rekordet i politisk korrekthet eller förstår du verkligen inte? Utseendefixering har väl sedan starten varit massmedias främsta kännetecken?

Permalänk

kan nästan lova om vi hade snackat om usa så hade alla pro-kina sagt att allt var fel där och viseversa

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Jag kan tycka det höjden av fånighet och en dunkel människosyn men det ligger väl i sakens natur att visa tilldelar ett premium på sekundära attribut eller förmågor. Av att döma hur ni argumenterar verkar det dock som ni anser att flickans utseende var den primärt eftersöka egenskapen (varför är jag inte säker på att jag ens vågar fråga) och då ska jag väl inte bråka.

Du har altså tagit på dig ansvaret att rangordna egenskaperna? Att sångrösten skulle vara en "primär egenskap" över resten av framträdandet är bara din åsikt, och inget annat.

Enligt mig har hela öppningsceremonin varit en huvudsakligen visuel show, och jag tycker personligen att uppträdandet (framträdandet, dansen, osv) låg i fokus. Jag tror knappast att det bara är flickans utseende som avgjorde. Det handlade förmodligen om bl.a. scenvana. Du vet lika lite om den här tjejen som vi andra. Du har ingen aning om hon är lämpad för scen eller inte. Du gör antaganden utan någon som helst grund.

Vill du använda den här händelsen som ett styrkande argument/bevis för Kinas hemska människosyn så får du komma fram med ett underlag som inte är en löjlig propagandaartikel i DN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
eas@tetris - men snälla! Du kan väl inte vara seriös när du citerar DN?
DN är välkända för att ljuga enormt mycket om kina. Deras översättning är nästan garanterat helt felaktig.

DN är den enda källan jag har citerat då jag inte sökt upp någon annan site, men var är skillnaden mellan en site som skriver sanning, och en snedriven i detta sammanhanget?
DN: kort sagt, flickan var för ful.
*Annan sida*: En annan flicka (mimaren) var sötare.

Flickan fick ju endå inte visas upp på scenen, så vad spelar det för roll?

Edit: Fattar inte att ni ens orkar diskutera det här.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
DN är den enda källan jag har citerat då jag inte sökt upp någon annan site, men var är skillnaden mellan en site som skriver sanning, och en snedriven i detta sammanhanget?
DN: kort sagt, flickan var för ful.
*Annan sida*: En annan flicka (mimaren) var sötare.

Flickan fick ju endå inte visas upp på scenen, så vad spelar det för roll?

Edit: Fattar inte att ni ens orkar diskutera det här.

Que? Du har inte varit inne på aftonbladet någonsin?
"Blodbad i <insert ställe>." (rubrik)
"2 skottskadade." (sammanfattning)

Vikten att att kunna välja rätt ord är det första en manipulerare lär sig. Jag hoppas att jag har fel, men annars ryser jag av hur du mottager sverigedemokraternas propaganda.

Vi diskutterar det här just för att median har varit väldigt snedvriden i dess rapportering om Kina på sistondet.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Que? Du har inte varit inne på aftonbladet någonsin?
"Blodbad i <insert ställe>." (rubrik)
"2 skottskadade." (sammanfattning)

Vikten att att kunna välja rätt ord är det första en manipulerare lär sig. Jag hoppas att jag har fel, men annars ryser jag av hur du mottager sverigedemokraternas propaganda.

Vi diskutterar det här just för att median har varit väldigt snedvriden i dess rapportering om Kina på sistondet.

Nej jag är inte inne på aftonbladet och liknande sidor eftersom de är så snedrivna. Men nu så var det en sweclockare som länkade till DN och då utgår väll endå diskutionen utifrån den?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Du har altså tagit på dig ansvaret att rangordna egenskaperna? Att sångrösten skulle vara en "primär egenskap" över resten av framträdandet är bara din åsikt, och inget annat.

Enligt mig har hela öppningsceremonin varit en huvudsakligen visuel show, och jag tycker personligen att uppträdandet (framträdandet, dansen, osv) låg i fokus. Jag tror knappast att det bara är flickans utseende som avgjorde. Det handlade förmodligen om bl.a. scenvana. Du vet lika lite om den här tjejen som vi andra. Du har ingen aning om hon är lämpad för scen eller inte. Du gör antaganden utan någon som helst grund.

Vill du använda den här händelsen som ett styrkande argument/bevis för Kinas hemska människosyn så får du komma fram med ett underlag som inte är en löjlig propagandaartikel i DN.

Jag kan tycka att sångröst är av viss vikt när man sjunger men jag är väl konstig på det sättet och så svårt kan det väl inte vara att hitta någon som kan sjunga och stå på scen.

Kan en sönderfallande nekrokrati ställa till uppvisningsspektakel utan dess like borde väl Zedongs adepter åtminstone kunna hitta en rashygieniskt fulländad kines med sångförmåga, de har ju några trillioner fanatiska stövelslickare att plocka bland?

Jintao ta ditt ansvar, basket var bara fas 1, commence the avelsprogram for make beautiful singer benefit glorious nation of China!

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jag tittar inte på OS i år. Hade jag levt år 1936 hade jag faktiskt inte tittat då heller om jag ska vara ärlig. Jag förstår inte varför människor har ett sådant behov av att låta regimer falla innan de fördömer dess hemska ageranden. De flesta tycker i dag att det är ofattbart att Tyskland fick OS '36 men Kina är ju inte så värst dåliga på att ha ihjäl människor heller. Den här gången är det inte Judar utan icke-kommunister. Hela tiden hör jag det tramsiga "Men det här kommer att bli ett stort steg mot demokrati för Kina. Det visar att de vill förändras". Snälla. Så många löften de gav som villkor för att få hålla spelen men sedan bara har struntat i. Det är dags att förstå hur verkligheten ser ut. Kina är en kommunistdiktatur med allt vad det innebär. Sluta vända denna skandal till dess fördel!