Ryssland i krig mot georgien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Nja, inkompetens skulle jag inte vilja säga. Dubbelkommandot med en politisk "officer" som skulle kolla alla order var väl det som var problemet. När det avskaffades (när Timosjenko tog över operationen har jag för mig? Även Zjukov var väl inblandad i denna rationalisering? förlåt mitt dåliga minne ) gick det ju bra mycket bättre.

Nu har du väl ändå glömt ett par "detaljer". Som att t.ex. ryska armén fortfarande marcherade in i fiendeland i kolumner och därigenom orsakade maskingevärsslakt på Första Världskriget-nivå. Eller det faktum att de trupperna som skickades in i Finland inte var ett dugg utrustade ELLER tränade för Vinterkrig, då de trupperna fick stanna kvar i Sovjet på defensiven, då de ansögs för sympatiska mot Finländarnas sida.

Nej. Sovjet under Vinterkriget var ett stort jävla fiasko.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Nu har du väl ändå glömt ett par "detaljer". Som att t.ex. ryska armén fortfarande marcherade in i fiendeland i kolumner och därigenom orsakade maskingevärsslakt på Första Världskriget-nivå. Eller det faktum att de trupperna som skickades in i Finland inte var ett dugg utrustade ELLER tränade för Vinterkrig, då de trupperna fick stanna kvar i Sovjet på defensiven, då de ansögs för sympatiska mot Finländarnas sida.

Nej. Sovjet under Vinterkriget var ett stort jävla fiasko.

Menar du att de finska enorma trupperna var rustade för vinterkrig och vältränade för sådant? Eller att de ens hade tillräckligt med vapen och utrustning till sina trupper?

*** EDIT ***

maskingevärsslakt pga kolonn-marsch intresserar mig också. I vilken situation menar du detta? Eldöverfall mot tross och truppförflyttning?

Eller stormning av finska positioner? Stormavdelningar var gänse under andra världskriget och alla sidor använde sig av det. (dvs tyskar och engelsmän osv) inte finska trupper t.ex. då de använde sig av gerillakrigsföring.

Under eldöverfall utnyttjades motti-tekniken av finnarna och inte heller den leder till maskingevärsslakt. Det är ett understödsvapen som primärt användes när man var förskansad. De var tunga och otympliga att ha med sig men funkade mot anfall av rysk infanteris stormavdelningar.

Vid de största ryska förlusterna materiellt sett så skedde den största förstörelsen av omkringrända ryska trupper som antingen gav sig eller blev förintade av lätt finsk infanteri (dvs bönder med gevär och vad de nu kunnat krafsa till sig för andra vapen). Den avgörande delen var inte ryssarnas taktik som felade. Man behöver inte mycket till taktik om man är så pass överlägsen. Det krävdes det "lilla" extra av det finska motståndet för att kunna göra ett sådant förkrossande nederlag. Kännedom om terrängen och iskall beslutsamhet.

Rent militärt så ska man inte kunna göra motstånd mot så pass stor övermakt. Psykologiskt och strategiskt kan man inte sätta upp ett försvar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jag tröstar mig iaf med att Ryssarna är ett utdöende folk. De senaste åren har befolkningen minskat med 600 000 / år. Ingen i det skitlandet vill föda barn, samtidigt som befolkningen super ihjäl sig. Afghanerna har ju också fått sitt revansch, genom att exportera billig heroin så slår man ju tillbaka med både missbruk och hiv som följd.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Detta har bara visat hur krigskåta Ryssarna egentligen är. Dags och vakna världen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jag tröstar mig iaf med att Ryssarna är ett utdöende folk. De senaste åren har befolkningen minskat med 600 000 / år. Ingen i det skitlandet vill föda barn, samtidigt som befolkningen super ihjäl sig. Afghanerna har ju också fått sitt revansch, genom att exportera billig heroin så slår man ju tillbaka med både missbruk och hiv som följd.

Glädjande siffror.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Det jobbigaste enligt mig är.. att alla tycker det är okej att USA gnäller på Ryssland över att dom går in i Gorgien. Vore det något som helst moral i EU, Sverige, NATO.. o.s.v .. borde dom vara tysta eftersom dom var det när USA gick in i Afghanistan och där dom fortfarande är och där dom kommer va länge till och sedan vandra in i dom andra länderna runt omkring.

Visst sa folk att det va fel då.. men inga satte upp restriktioner som Sverige var snabba att göra denna gången.

Alla är rädda för Ryssland. det har vi fått lära oss från 70-talet när den store farlige ryssen lurade borta i öster... men jag vill påpeka att det finns en lika stor och farlig best borta i väster.. om inte farligare eftersom alla lite högre uppsatta tror att USA gör alla sina saker med godhet i hjärtat och för att skapa världs fred vilket inte stämmer över huvud taget.

Visa signatur

Hevy metal Rocks!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hardbig_foot
Det jobbigaste enligt mig är.. att alla tycker det är okej att USA gnäller på Ryssland över att dom går in i Gorgien. Vore det något som helst moral i EU, Sverige, NATO.. o.s.v .. borde dom vara tysta eftersom dom var det när USA gick in i Afghanistan och där dom fortfarande är och där dom kommer va länge till och sedan vandra in i dom andra länderna runt omkring.

Är lite skillnad på att invadera ett demokratiskt land(Georgien) och att fria ett land styrt av en fundamentalistisk terrorist organisation(Afghanistan)...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hardbig_foot
Det jobbigaste enligt mig är.. att alla tycker det är okej att USA gnäller på Ryssland över att dom går in i Gorgien. Vore det något som helst moral i EU, Sverige, NATO.. o.s.v .. borde dom vara tysta eftersom dom var det när USA gick in i Afghanistan och där dom fortfarande är och där dom kommer va länge till och sedan vandra in i dom andra länderna runt omkring.

Visst sa folk att det va fel då.. men inga satte upp restriktioner som Sverige var snabba att göra denna gången.

Alla är rädda för Ryssland. det har vi fått lära oss från 70-talet när den store farlige ryssen lurade borta i öster... men jag vill påpeka att det finns en lika stor och farlig best borta i väster.. om inte farligare eftersom alla lite högre uppsatta tror att USA gör alla sina saker med godhet i hjärtat och för att skapa världs fred vilket inte stämmer över huvud taget.

två fel blir inte ett rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Är lite skillnad på att invadera ett demokratiskt land(Georgien) och att fria ett land styrt av en fundamentalistisk terrorist organisation(Afghanistan)...

USA var knappast intresserade av att "fria" några länder (vilket iofs är lite fel det också eftersom det är det egna landets sak). USA (Bush) är bara ute efter makt och kontroll.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Är lite skillnad på att invadera ett demokratiskt land(Georgien) och att fria ett land styrt av en fundamentalistisk terrorist organisation(Afghanistan)...

SÅ bara för att du tror att äta glass är bra ska alla äta glass? och om vi inte gör det ska du skjuta ner oss å ta alla våra rikedomar? aja.. du håller dig på den nivån du.. detta är inte mer än massa småpojkar som leker i sandlådan.. och USA vill ha all sanden..

Jag diskuterar detta vidare i tråden om USAS inflation om någon är intresserad av att läsa mina teorier

Visa signatur

Hevy metal Rocks!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
USA var knappast intresserade av att "fria" några länder (vilket iofs är lite fel det också eftersom det är det egna landets sak). USA (Bush) är bara ute efter makt och kontroll.

Inte mycket makt USA fick av att gå in i Afghanistan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hardbig_foot
SÅ bara för att du tror att äta glass är bra ska alla äta glass? och om vi inte gör det ska du skjuta ner oss å ta alla våra rikedomar?

Den där liknelsen makes no sense.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
USA var knappast intresserade av att "fria" några länder (vilket iofs är lite fel det också eftersom det är det egna landets sak). USA (Bush) är bara ute efter makt och kontroll.

i Afghanistan finns vad? heroin, vilket inte är lagligt att bruka i USA, så i det fallet så är det nog inte makt dom ville åt;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
USA var knappast intresserade av att "fria" några länder (vilket iofs är lite fel det också eftersom det är det egna landets sak). USA (Bush) är bara ute efter makt och kontroll.

Bush vill inte ha makt. Han är bara lite dum i sina beslut
Däremot tror jag oljan i mellanöstern va frestande, men dock inte bara för att Bush skulle ha allt till sin personliga Hummer storlek XXXL, utan för att hela USA är bensinberoende. Real gasoline-addicts

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Bush vill inte ha makt. Han är bara lite dum i sina beslut
Däremot tror jag oljan i mellanöstern va frestande, men dock inte bara för att Bush skulle ha allt till sin personliga Hummer storlek XXXL, utan för att hela USA är bensinberoende. Real gasoline-addicts

Men om så är fallet så är det konstigt att dom gick in i Afghanistan. Finns ingen olja där.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Men om så är fallet så är det konstigt att dom gick in i Afghanistan. Finns ingen olja där.

Nej, men däremot så finns det mark där de vill dra pipelines så att de kan skeppa olja den vägen från länderna runt kaspiska havet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nej, men däremot så finns det mark där de vill dra pipelines så att de kan skeppa olja den vägen från länderna runt kaspiska havet.

Erkänn, skulle Bush så ha invaderat kanarieöarna så skulle du fått det till att han ska dra pipelines genom där också.

Hur mycket av Iraks olja pumpar Bush just nu. Och hur många pipelines har Bush fått till i afghanistan?

Har Irak-kriget varit en vinstaffär för Bush?

Har afghanistan kriget varit en vinstaffär för Bush?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nej, men däremot så finns det mark där de vill dra pipelines så att de kan skeppa olja den vägen från länderna runt kaspiska havet.

Tvivlar jag starkt på. Har du någon källa som styrker ditt påstående?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Erkänn, skulle Bush så ha invaderat kanarieöarna så skulle du fått det till att han ska dra pipelines genom där också.

Hur mycket av Iraks olja pumpar Bush just nu. Och hur många pipelines har Bush fått till i afghanistan? "CentGas can not begin construction until an internationally recognized
Afghanistan Government is in place."
[ "U.S. Interests in the Central Asian Republics", 12 Feb 1998 ]

Har Irak-kriget varit en vinstaffär för Bush?

Har afghanistan kriget varit en vinstaffär för Bush?

DU tycker inte alls the är märkligt att de företag som som har vunnit mest på dessa krigen råkar var de som Bush familjen samt Chenney har varit chefer på eller varit (eller är) ägare i?

Du kan knappast heller ha missat den rätt enorma interna kritiken i USA själv om detta?

Citat:

America has wanted a new government in Afghanistan since at least 1998, three years before the attacks on 11 September 2001. The official report from a meeting of the U.S. Government's foreign policy committee on 12 February 1998, available on the U.S. Government website, confirms that the need for a West-friendly government was recognised long before the War on Terror that followed September 11th:

"The U.S. Government's position is that we support multiple pipelines...
The Unocal pipeline is among those pipelines that would receive our
support under that policy. I would caution that while we do support the
project, the U.S. Government has not at this point recognized any
governing regime of the transit country, one of the transit countries,
Afghanistan, through which that pipeline would be routed. But we do
support the project."[ U.S. House of Reps., "U.S. Interests in the Central Asian Republics", 12 Feb 1998 ] http://commdocs.house.gov/committees/intlrel/hfa48119.000/hfa...

"The only other possible route [for the desired oil pipeline] is across,
Afghanistan which has of course its own unique challenges."

[ "U.S. Interests in the Central Asian Republics", 12 Feb 1998 ]
http://commdocs.house.gov/committees/intlrel/hfa48119.000/hfa...

"CentGas can not begin construction until an internationally recognized
Afghanistan Government is in place."
[ "U.S. Interests in the Central Asian Republics", 12 Feb 1998 ]
http://commdocs.house.gov/committees/intlrel/hfa48119.000/hfa...

För att svara på din fråga. Har Bush tjänat på detta krig? Både jag och nej. På det politiska planet är han en av USAs mest hatade presidenter genom tiderna. På det ekonomiska planet har bådde Bush, hans familj, samt vice presidenten och deras vänner i de bolag som fick många av de upphandlingar tjänat grova summor pengar.

Edit: Denna är också rätt rolig... http://whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/oil.html?q=oil.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
DU tycker inte alls the är märkligt att de företag som som har vunnit mest på dessa krigen råkar var de som Bush familjen samt Chenney har varit chefer på eller varit (eller är) ägare i?

Du kan knappast heller ha missat den rätt enorma interna kritiken i USA själv om detta?

För att svara på din fråga. Har Bush tjänat på detta krig? Både jag och nej. På det politiska planet är han en av USAs mest hatade presidenter genom tiderna. På det ekonomiska planet har bådde Bush, hans familj, samt vice presidenten och deras vänner i de bolag som fick många av de upphandlingar tjänat grova summor pengar.

Edit: Denna är också rätt rolig... http://whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/oil.html?q=oil.html

Det är ju inget enskilt företag som vunnit på kriget. Alla har förlorat. Det har skapats arbetstillfällen och det har varit upphandlingar om kontrakt. Inget företag kunde ha förutsett att kunna få ta del av arbetssituationerna.

Det är ju inte så svårt att lista ut att det inte är värt ekonomisk kris i en statlig budget och enorma ökade kostnader inte är någon vinstsituation. Hur mycket tror du Bush kunde vinna på kriget egentligen? Du tror inte han har sitt på det torra redan innan han blev president? Vad är det för mikroskopiska summor han kunde ta ut genom upphandling av kontrakt? En droppe i havet av hans övriga inkomster.

Nej varken irakkriget eller afghanistankriget har varit någon vinstaffär för Bush varken privat eller som president.

Och nej, Bush håller inte på och tankar gratis olja i Irak heller. Det var väl pga oljan han invaderade? Eller just ja, nu är det ju ändrat till att det hela tiden handlade om upphandlingar av konstruktionsarbete i irak istället. Det glömde jag bort...

Säg det högt för dig själv. Ja vi invaderar ett land så mina företag kan ta hand om upphandlingsbara kontrakt! Genialt! Låter det som en vinstsituation?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är ju inget enskilt företag som vunnit på kriget. Alla har förlorat. Det har skapats arbetstillfällen och det har varit upphandlingar om kontrakt. Inget företag kunde ha förutsett att kunna få ta del av arbetssituationerna.

Det är ju inte så svårt att lista ut att det inte är värt ekonomisk kris i en statlig budget och enorma ökade kostnader inte är någon vinstsituation. Hur mycket tror du Bush kunde vinna på kriget egentligen? Du tror inte han har sitt på det torra redan innan han blev president? Vad är det för mikroskopiska summor han kunde ta ut genom upphandling av kontrakt? En droppe i havet av hans övriga inkomster.

Nej varken irakkriget eller afghanistankriget har varit någon vinstaffär för Bush varken privat eller som president.

Och nej, Bush håller inte på och tankar gratis olja i Irak heller. Det var väl pga oljan han invaderade? Eller just ja, nu är det ju ändrat till att det hela tiden handlade om upphandlingar av konstruktionsarbete i irak istället. Det glömde jag bort...

Jag har nog aldrig hävdat något annat. USA hade inget som helst att göra i Irak, det fanns inga massförstörelsevapen, vilket Bush o Company hävdade. Detta har redan bevisats och de bevis som visades upp har inte kunnat styrkas. I själva verket har mycket visat sig vara rena lögner från presidenten och hans närmaste rådgivare. Någon som kommer ihåg Collin Powels vackra barnberättelse om mobil kemiska och biologiska labb i FN? Eller den vackra Nigeria reporten av Tony Blair som visade sig vara en underkänd uppsats av en college student?
Tror bestämt att där dessutom var en hel del inslag på Bush och Chenney där det påstods att Saddam skulle förse terrorister med vapen. Ingen sådan koppling kunde styrkas. Inte så konstigt då Saddam inte var överdrivet förtjust i muslimska fundamentalister.

När man inte hittade massförstörelsevapen så handlade det helt plötsligt om att det var "att rädda irakierna från en hemsk diktator". Vilket är ett rätt konstigt argument från USAs sida då de inte verkar ha några problem att stödja mängder av dessa i regionen så länge de bockar sig och tar den analt.

Btw: Du tror det är en slump att Haliburton där vice presidenten är en föredetta chef vinner en stängd budgivning om stora kontrakt i Irak. Speciellt intressant är att det har undersökts i kongressen och de undrar också hur detta gick till då där låg flera andra bud som var bättre.

Btw: Afghanistan.. gissa vem som blev president där efter USAs invasion? Tips är att googla på Unocal och pipeline

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Btw: Afghanistan.. gissa vem som blev president där efter USAs invasion? Tips är att googla på Unocal och pipeline

Denna killen har fattat hela poängen. Dock tycker jag personligen att han hakar upp sig på Bush.. då jag tror att det är personer över han som är dom som egentligen styr och han är bara en form av front figur som tar alla kritik och står i ramljuset.. Och det är den banken å dess ägare som äger dollarn som fått USA att kriga med de oljeproduserande länderna.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=851...

Hinner inte skriva mer idag.. måste jobba med.

Visa signatur

Hevy metal Rocks!!!