Garantiärende - vad får jag?

Permalänk

Garantiärende - vad får jag?

Säg att jag returnerar en vara som det visar sig är fel på. Jag köpte den för säg 1300:-, men den finns inte kvar i butikens sortiment, får jag en likvärdig vara, eller en för samma pris (som jag betalade), som dom har i sitt sortiment nu?

Har det någon skillnad hur lång tid det gått om jag fortfarande har garanti?

Permalänk
Medlem

Det hela beror ju lite på hur långt efter köpet det handlar om, känner inte till någon regel, men brukligt är väl någon månad efter köpet så kan du nog returnera vid fel.

Annars är det väl så att det skickas på reparation, och då har säljaren/verkstaden 2ggr på sig att reparera, vid samma fel en tredje gång kan säljaren yrka på att få kreditera varan hos tillverkaren och den byts således ut mot en likadan eller likvärdig produkt.

Permalänk
Avstängd

Vad handlar det om?

Permalänk

Ett moderkort, tror det är sönder. Har sett några trådar på Asus forum om personer med samma problem, som har samma moderkort (Asus P5KC)

Ska prova med brorsans minnen sen, annars tror jag jag ska skicka tillbaka det. Det är ca 11månader sen jag köpte det. 14 September -07.

Permalänk
Medlem

Ja ett moderkort skickas ju inte på service så där blir det väl ett likvärdigt kort skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Just Asus-grejer brukar skickas på service. De fraktas ner till grossistens filial i Tyskland, där fel konstateras och produkten byts ut. Denna process kan dock ta en del tid, vilket gör att vissa ÅF byter ut / krediterar kunden direkt.

Permalänk

Okej, vet någon om datorbutiken byter ut direkt? (ska givetvis fråga datorbutiken istället men hinner inte det just nu, så nån här kanske vet)

Permalänk
Medlem

Väldigt ovanligt att återförsäljare som Datorbutiken/Komplett/Dustin skickar datorkomponenter för service eller liknande utan normalt blir det alltid utbytt direkt. Oftast får du då en annan likvärdig vara om den du köpt inte finns längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Okej, vet någon om datorbutiken byter ut direkt? (ska givetvis fråga datorbutiken istället men hinner inte det just nu, så nån här kanske vet)

Byts direkt om fel konstateras.
Bytes till likadant eller likvärdigt, dock ej sämre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Byts direkt om fel konstateras.
Bytes till likadant eller likvärdigt, dock ej sämre.

Okej, då vet jag.

Verkar dock inte som det är moderkortet det är fel på, då den startade 3gånger i rad med brorsans minnen, så det blir nog RMA på dem istället.

Tack för hjälpen allihop!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Det hela beror ju lite på hur långt efter köpet det handlar om, känner inte till någon regel, men brukligt är väl någon månad efter köpet så kan du nog returnera vid fel.

Annars är det väl så att det skickas på reparation, och då har säljaren/verkstaden 2ggr på sig att reparera, vid samma fel en tredje gång kan säljaren yrka på att få kreditera varan hos tillverkaren och den byts således ut mot en likadan eller likvärdig produkt.

Vaddå brukligt en månad?
>Garantin gäller 1 eller 2 år som det brukar vara , och reklamationsrätten som är tre år.

Vad har du fått en månad ifrån?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vaddå brukligt en månad?
>Garantin gäller 1 eller 2 år som det brukar vara , och reklamationsrätten som är tre år.

Vad har du fått en månad ifrån?

Jag antar att han menar s.k DOA-period.

Detta innebär oftast att produkten, oavsett fel, byts ut i stället för att repareras. Detta är för att kunden ej ska få vänta på reparation om en ny produkt går sönder de första veckorna.

Som exempel byts de flesta bärbara datorerna ut första veckorna, men repareras restrerande tiden av garantin/reklamationsrätten.

Permalänk
Medlem

Jag tror att han menar att en del företag bara byter ut produkten om den är inköpt för mindre än en månad sedan, som en ren goodwill-grej, därefter skickas den på garantireparation.

EDIT: Två varianter på samma svar.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Du skall såklart vända dig till butiken där du köpt varan, ingen annan butik kommer att ta tag i reklamationsärendet

Hahaha, givetvis. Grejen var att någon här kanske kunde svara lite snabbt, eftersom datorbutiken inte öppnar förräns imon