Permalänk

Varm dator!

Hej,

Jag har problem med kylningen av datorn. Har en Fujitsu siemens Scaleo X. Har nyss uppgraderat den med ett geforce 8800GT kort samt en 650W nätagg och 2 gig ram-minne till.

Problemet jag har nu är att datorn blir EXTREMT varm, SpeedFAN mäter 80-90 grader när jag spelar något krävande spel. Konstigt nog rebootar/fryser datorn aldrig sig. Men hela rummet blir galet varmt och de är på gränsen att man bränner sig om man lägger handen på chassit.

Värt o nämna är att jag även har en Zalman fläkt, kommer inte ihåg modell men den va bäst när jag köpte den (2004). Kan ha småslarvat med kylpastan dock när ja monterade den, kan de va problemet?

Grejen är att datorn var varm redan innan uppgraderingen , satte nya fläkten på högsta varv efter jag köpt den och datorn va på samma temperatur som med gamla fläkten (den inbyggda). Då låg datorn runt 60-70 grader.

Specs:

Intel Pentium 4 3,8GHZ
3 GB RAM

Nån som har nå tips på vad som kan göras? Man är ändå nojjig att skiten ska brinna upp eller haverera.

Tacksam för svar!

/Erik

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Vill du att grejorna ska hålla längre men ändå överklocka lika mycket så är vattenkylning ett sätt att få ned temperaturerna, men rummet blir lika varmt som förut om du inte blåser ut kylluften (utomhus eller till annat rum).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

om det ser likadant ut i den som i min Scaleo X så har dom inte tänkt på luftflödet överhuvudtaget..

min hade inte ens någon fläkt på baksidan som blåste ut luften.. där satt istället en tunnel till cpu-kylaren..
bygg en egen tunnel till sidopanelen istället och sedan sätter du en utsugsfläkt där det ska vara en så flödar luften som den ska iaf..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Hedersmedlem

Bortsett från Pentium D (två Prescott-kärnor) så har du vad jag vet den varmaste x86-processorn som någonsin skapats: Intels Prescott. Åtminstone den varmaste som någonsin sålts till "vanliga konsumenter". Dessutom den snabbaste (och varmaste) modellen av dem! Den är med andra ord inte helt lätt att hålla kall.

Vet inte riktigt vad jag ska ge för tips. Hur ser kylaren ut? Googla på CNPS7000 och CNPS7700, någon av dem? Storleken är den största (om inte enda) skilladen på de två.

I vilket fall, luftgenomströmning i lådan är ju helt klart viktigt, så har du någon fläkt i fronten som drar in luft, och ibak som blåser ut?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

tack

Tack för svaren! Ska undersöka lite och återkomma hur de egentligen ser ut. Nätagget har så sjukt mycke kablar är ett Corsair. Vääldigt fullt i mitt chassi nu :/

Visa signatur

nörd