Moderkortsproblem Asus A8N SLI-Premium s939, minnesplatser sönder?

Permalänk
Medlem

Moderkortsproblem Asus A8N SLI-Premium s939, minnesplatser sönder?

Byggde ihop denna dator hösten 05 (se sign) och köpte för ca. 1 vecka sen nya minnen 2x512 Corsair Value PC3200. Hade sedan tidigare skitbilliga Kingmax 2x1024 PC3200. Innan idag installera jag Nvidia System Tools, jaa för det är nvidia nordbrygga och jag har nvidia grafikkort. Då märkte jag minnena bara gick 266 MHz istället för 400. Har stött på det innan då min far tog hem 2x512 MB från en skrotad dator på hans jobb. Då tänkte jag att var skrotad och att minnena var kass bara så plocka ut dem igen. När jag plockar ut minnena igen höjs minnesfrekvens till 400 MHz igen. Vad kan vara fel?

Av någon anledning börja datorn strula sen och jag kunde inte änns 3dmark. Tänkte att det hade nog med installationen av Nvidia System Tools. Var 1,5 år sen jag formatera den så tänkte att det var lika bra att göra det. När jag kommer in i det inbygga formateringsverktyger i windows xp installationen står det att alla hårdiskar är inkompatibla, förutom en. Jag har testat att flytta den sata kanalen mellan hårdiskarna och det följer med. Alltså är det inte hårddiskarna det är fel på.

Vad kan vara fel? Är moderkortet helt kass?

Väldigt tacksam för hjälp! Ställ gärna frågor.

Permalänk
Medlem

När 4 minnen installeras ställer moderkortet ner minneshastigheten. Helt normalt.

Startar du installationen inifrån windows eller bootar du direkt på skivan? Det kan vara så att du behöver satadriver på diskett, och den disketten som medföljde moderkortet har utdaterade drivrutiner. Readme på biosversioner varnar för (vill jag minnas) att använda gammal drivrutin efter uppdatering av bios. Det kan även vara så att du har lyckats ställa in olika värden för de olika sata-portarna. IDE mode fungerar alltid med windows standarddrivrutin, native sata stöds inte av installationsprogrammet och då behövs diskett.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

hmm, tack så mycket. Har aldrig behövt någon diskett innan för intstallera windows på diskarna. Tror nog mer på att jag råkat ställa in något i bios då (fast jag e nästan säker på att jag kör default inställningar). Hur som helst har jag iaf lyckats installera win xp på den enda kanalen som gick efter många försök (errors i installationen). Det rullar på fint nu så orkar inte bry mig om det.

Men angående minnena, varför kan det inte köra alla 4 minnena i 400 MHz. Har ju iofs blandat olika tillverkare men alla är godkända av Asus till detta mobot. Försöker jag tvinga upp dem i 400 MHz i bios så starar inte datorn och jag får göra hard reset, ta ut batteriet så den kör default inställningar.

Läste i manualen och hittade inget som tydde på att den skulle klocka ner sig med 4 minnen. Sökte dock lite på forumet och det verkar vara ett vanligt problem som folk har haft, dock med lite äldre Athlon64. Hmm, såg även nu att Asus bara godkänt Corsair 512 MB PC3200 dubbelsidiga, alltså inte enkelsidiga som de jag har. Kan detta vara problemet?

Kanske bäst om denna tråden flyttades till AMD-relaterat?