Annonspriser vs butikspriser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2004

Annonspriser vs butikspriser

En del av annonsörerna här på sidan utannonserar felaktiga priser i deras annonser.
Det är nog visserligen inte möjligt att hålla fasta priser, men vad är då meningen med att sätta ut det?

Är det bara jag som reagerat på detta, eller är det något de borde se över?
Hur ser regelverket ut hos KO?

Opteron 175 • 2048mb • 7600GT • 2x 250GB Sata2 Raid0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Grunden i affärsjuridiken är att ett avtal ingås genom att ett avyttrat anbud följs av en accept. I praxis och doktrin framgår att en annons inte är ett anbud utan ett utbud, vilket betyder att det inte är bindande. Det kan eventuellt finnas extrema undantag till detta, men det skall i så fall mycket till för att dessa skall bli gällande.

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

http://www.mrmath.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Det handlar inte om avtal som sagt, utan nåt som marknadsdomstolen ev. kan ha synpunkter på, sk vilseledande marknadsföring.

Asus Z97-A, 4790k @ 4,8Ghz, Cooler Master Hyper Evo 212, Kingston Savage 16GB @ 2400 MHz, Samsung 840 EVO 250 GB SSD, MSI 1080 Ti GTX Gaming X, Corsair RM 850x, Fractal Design R2, Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Vilka annonser handlar det om? Jag kan nog tänka mig att om du t ex påpekar för Komplett och/eller Datorbutiken att de annonserar ut för ett pris så får du varan för det priset så länge det inte är ett direkt felaktigt pris(d v s helt uppenbar felskrivning).

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005

Eftersom du inte angav några exempel, så kollade jag de första annonser jag såg på den är sidan, och det skilde någon procent upp eller ner. Det är väl ingenting att bli upprörd över?

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear