Garanti vid företag som gått i konkurs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nånstans!
Registrerad
Aug 2007

Garanti vid företag som gått i konkurs?

Är så här att jag köpte minnen för knappt ett år sen hos den lokala datordealern, av märket Twinmos. Som de flesta av er vet gick Twinmos i konkurs för några månader sedan. Undrar då om jag fortfarande har rätt till garanti?

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Tillverkarens garanti känns det ju rätt tveksamt hur mycket den är att hurra för när tillverkaren konkat.

Dock har du ju självklart fortfarande möjlighet att reklamera varan.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nånstans!
Registrerad
Aug 2007

Med andra ord får återförsäljaren ge mig en likvärdig vara eller pengarna tillbaka?

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Ja tillverkaren har du fortfarande garanti hos. Köpte prylar i USA och hårddisken var DOA skickade den till deras reparatör här i Sverige efter att jag gjort en RMA på deras hemsida.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nånstans!
Registrerad
Aug 2007

Okej, men hur funkar det? Finns det alltså lite kvar på Twinmos, eller går grejerna till en annan tillverkare eller hur går det till?

(\__/)
(O.o)

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Okej, men hur funkar det? Finns det alltså lite kvar på Twinmos, eller går grejerna till en annan tillverkare eller hur går det till?

Du har (minst) 12 månader från butiken, de ska ersätta dig med en likvärdig vara om din har utgått ur sortimentet. Twinmos garanti kan du antagligen glömma.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Mar 2003

Du har 3 års reklamationsrätt om det är fel på varan. Som du åberopar hos butiken. Efter 6 månader är det köparens ansvar att bevisa att felet fanns från början.

Garanti är frivillig, hur lång butiksgaranti du har och vilka villkor som gäller brukar stå på butikens hemsida.