Problem med Komplett (ångerrätt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Problem med Komplett (ångerrätt)

Allt ordna sig

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Hade det inte varit smartare att INNAN du beställde musen maila dem angående att du ville lägga till en vara till den pågående ordern?

Det är fortfarande sommar så det kan ta lite längre för att få ett svar. Det faktum att de hann skicka iväg varan är väl i sig ett bra betyg på att de fortfarande är snabba med att få iväg produkter. Att de inte hann läsa och svara på ett separat mail till kundtjänst mitt under sommaren är väl tråkigt men samtidigt inte helt oväntat. Återigen, ett mail INNAN du beställde hade väl varit smart?

När det gäller ångerrätten ... hur är det nu? Gäller den även om du hämtar ut via en hämtbutik? Isåfall ska du bara behöva betala returfrakten. Jag tror vad de säger är att du får hämta ut den och sedan isåfall kontakta dem och "ångra" köpet. Då får du ett nummer som du skickar med när du skickar tillbaka produkten. Så gjorde jag när jag ångrade ett inköp av ett moderkort. Jag fick ett return-nummer som jag skickade med produkten. Jag fick tillbaka pengarna snabbt.

Jag antar att deras adminsitrativa avgift är för att avskräcka folk från att beställa en grej till hämtlagret och sedan inte hämta ut den. De vill ju slippa själva skicka saker fram och tillbaka.

Lite förvirrad dock vad ditt problem egentligen är?

1/ Du vill väl ha musen? Så varför inte hämta ut den direkt?
2/ Du får ju oavsett betala för returnfrakten. Så varför ta den extra kostnaden?
3/ Du får ju skylla dig själv att du beställde en vara och sen skickar ett separat mail till en annan avdelning där du har önskemål istället för att kontakta dem INNAN du gjorde din beställning?

Förstår inte riktigt varför du inte vill köpa från Komplett igen p g a detta? Deras fel var ju egentligen bara att de var "för" snabba med att skcika iväg din beställning.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005

Som sagt, hämta ut paketet och utnyttja din ångerrätt, annars är det helt rätt att du får betala administrationsavgiften. Ett tips är att nästa gång du beställer någonting så bestämmer du dig för hur du vill ha det innan du lägger beställningen. Lägger man två ordrar får man räkna med att betala frakt två gånger.

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Hade det inte varit smartare att INNAN du beställde musen maila dem angående att du ville lägga till en vara till den pågående ordern?

Det är fortfarande sommar så det kan ta lite längre för att få ett svar. Det faktum att de hann skicka iväg varan är väl i sig ett bra betyg på att de fortfarande är snabba med att få iväg produkter. Att de inte hann läsa och svara på ett separat mail till kundtjänst mitt under sommaren är väl tråkigt men samtidigt inte helt oväntat. Återigen, ett mail INNAN du beställde hade väl varit smart?

När det gäller ångerrätten ... hur är det nu? Gäller den även om du hämtar ut via en hämtbutik? Isåfall ska du bara behöva betala returfrakten. Jag tror vad de säger är att du får hämta ut den och sedan isåfall kontakta dem och "ångra" köpet. Då får du ett nummer som du skickar med när du skickar tillbaka produkten. Så gjorde jag när jag ångrade ett inköp av ett moderkort. Jag fick ett return-nummer som jag skickade med produkten. Jag fick tillbaka pengarna snabbt.

Jag antar att deras adminsitrativa avgift är för att avskräcka folk från att beställa en grej till hämtlagret och sedan inte hämta ut den. De vill ju slippa själva skicka saker fram och tillbaka.

Lite förvirrad dock vad ditt problem egentligen är?

1/ Du vill väl ha musen? Så varför inte hämta ut den direkt?
2/ Du får ju oavsett betala för returnfrakten. Så varför ta den extra kostnaden?
3/ Du får ju skylla dig själv att du beställde en vara och sen skickar ett separat mail till en annan avdelning där du har önskemål istället för att kontakta dem INNAN du gjorde din beställning?

Förstår inte riktigt varför du inte vill köpa från Komplett igen p g a detta? Deras fel var ju egentligen bara att de var "för" snabba med att skcika iväg din beställning.

Ja det hade varit smartare att kontaktat dom först innan jag la ordern, trodde det skulle gå och fixa..

Men jag trodde dom skulle fatta att det skulle vara i samma order därför jag även skicka iväg ett mail för att vara extra säker, eftersom det inte fanns någon valmöjligthet på deras sida att sätta ihop försändelserna.
Som sagt har inte använt Komplett på länge.
Men antar jag får skylla mej själv som inte först skrev ett mail till dom och fråga ifall dom kunde slå ihop försändelsen..
Det måste ju gå att ångra en order via mailkontakt alt telefon kontakt med butiken?

Först och främst har jag inte tid att hämta musen och nej vill bara kunna avbeställa den nu.
Så då blir jag väl tvungen att betala returfrakten då men jag missuppfatta och trodde returfrakten skulle gå på över 200kr och då är det inte riktigt värt att skicka tillbaks den ens..
Jepp har lärt mej bättre hur komplett funkar nu och jag skulle ha skrivit ett mail innan jag beställde men jag trodde att det skulle gå och lösa med ett företag som Komplett men jag hade tydligen fel...

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västkusten
Registrerad
Mar 2008
Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

"Jepp har lärt mej bättre hur komplett funkar nu och jag skulle ha skrivit ett mail innan jag beställde men jag trodde att det skulle gå och lösa med ett företag som Komplett men jag hade tydligen fel..."

Enligt min erfarenhet så är det så här de flesta företag fungerar. Hur skulle de "veta" att du ville slå ihop två orders när du beställde (och ett mail till kundtjänst hjälper ju inte eftersom en order går direkt till plockning om varan finns i lager och kundtjänst inte alltid hinner läsa innan det händer)? Mer troligt är väl att man antar att om någon beställer en vara i lager så vill de ha varan så fort som möjligt, åtminstone när den andra ordern ligger och väntar på komponenter?

Det är självklart synd men tycker du inte kan lasta Komplett för detta.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
"Jepp har lärt mej bättre hur komplett funkar nu och jag skulle ha skrivit ett mail innan jag beställde men jag trodde att det skulle gå och lösa med ett företag som Komplett men jag hade tydligen fel..."

Enligt min erfarenhet så är det så här de flesta företag fungerar. Hur skulle de "veta" att du ville slå ihop två orders när du beställde (och ett mail till kundtjänst hjälper ju inte eftersom en order går direkt till plockning om varan finns i lager och kundtjänst inte alltid hinner läsa innan det händer)? Mer troligt är väl att man antar att om någon beställer en vara i lager så vill de ha varan så fort som möjligt, åtminstone när den andra ordern ligger och väntar på komponenter?

Det är självklart synd men tycker du inte kan lasta Komplett för detta.

Word!

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Mar 2003

RealLife situation: lånar du andra prylars först, för att sedan fråga om du får låna dom?

Kan inte se nått fel i Komplett's hantering av ärendet. Med tanke på hur automatiserat allt är i dagsläget, så är det en omöjlighet för ett system att veta om flera olika beställningar skall samlevereras. Med det skulle ju kunna vara någon funktion som företag implementerar i framtiden?
Skicka hellre ett mail till dom nästa gång, INNAN du lägger en extra order. Det gäller nog alla butiker.

Ett bra ordspråk: "assumption is the mother of all f*** ups"