Hur skicka med kvitto vid privat affär, om flera saker finns på kvittot?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nånstans!
Registrerad
Aug 2007

Hur skicka med kvitto vid privat affär, om flera saker finns på kvittot?

Hur gör jag om jag ska sälja t.ex ett grafikkort, som är köpt tillsammans med andra saker från en butik, och ska skicka med kvitto? (som garanti)

Tar jag en kopia och stryker över de andra sakerna eller bara en ren kopia eller hur ska jag göra?

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Egentligen gäller garantin endast den första köparen. Om inte tillverkaren uttalat något annat.
Men ta en kopia och stryk över de övriga produkterna om det nu skall skickas med.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västkusten
Registrerad
Mar 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

En annan aspekt ni bortser från är att kvitto också styrker
att det inte är stulet, vilket är nog så viktigt.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Vill man ha kvitto eller oroar sig om nåt e stulet, bäst man köper nytt själv. Köper man beg så äre beg stulet eller inte.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Garantin är i princip alltid knuten till produkten och inte till köparen, så att sälja en vara begagnat förverkar inte garantin. Lusläs gärna några tillverkares garantiavtal så hittar ni snart att de yttryckligen anger att garantin gäller även vid privat vidareförsäljning.
Däremot är inte konsumentköplagen applicerbar om varan sålts vidare till en privatperson, då är det istället köplagen som gäller. Detta innebär att man inte längre har någon reklamationsrätt eller någon av de andra rättigheter KKL ger. Många återförsäljare hanterar dock alla reklamationsärendet (förutsatt att du har ett kvitto) utan knussel. Har du inget kvitto alls får du vända dig till tillverkaren och hoppas att de är medgörliga.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nånstans!
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Vill man ha kvitto eller oroar sig om nåt e stulet, bäst man köper nytt själv. Köper man beg så äre beg stulet eller inte.

Ja visst, men det är ju så att man kanske vill ha ett kvitto för att veta att man inte kan bli anklagad för häleri sedan. (Självklart går kvitto att förfalska också, men den diskussionen tar vi inte här.)

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!