Stämmer det att det blir börsras / Inflation osv?

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det blir börsras / Inflation osv?

Hejsan!

Tänkte fråga er om det finns några smarta svenssons här, stämmer det att det kommer att komma en mycket svårare tid till Sverige och resten av världen?
Jag menar i aftonbladet, metro osv står det varje dag att det kommer inflation till Sverige oväder mm. börsras.
Och alla säger att allt kommer att bli sjukt dyrt medans räntorna kommer att gå i taket.

Detta har ju hänt förut, kommer det att hända igen? Det skulle betyda väldigt svåra problem för många, bla. bli tvungen att flytta medans det skapar nya problem under en inflation.

Vad tycker ni? Kommer det bli sämre eller bättre, media varierar ju.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det kommer bli sämre, åtminstonde för vissa. Är ju inget fan av den nuvarande regeringen och tror att många av de beslut som fattas just nu påverkar Sverige negativt, speciellt rent ekonomiskt. Det enda någolunda bra beslut som fattats rent ekonomiskt är utförsäljningen av Vin & Sprit (statsskuld m.m.).

Annars känner jag att jag har förtroende för riksbanken och jag tror de kan lyckas bromsa eventuella lågkonjunkturer m.h.a. räntesänkningar.

Men det är ju klart att det kommer gå dåligt förr eller senare. Men jag tror inte sverige kommer råka så illa ut.

Permalänk

Ehm... Ja, det kommer gå sämre, då vi går mot en lågkonjunktur. Efter ett tag så börjar det gå bättre igen, och då närmar vi oss högkonjunktur (dvs. det vi var i under 2007).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det kommer förmodligen gå neråt, men långsiktigt så kommer börsen stärkas ytterligare.

(varit på banken och diskuterat bl.a. bolån när jag la om mina fonder och dylikt)

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Det hela handlar väldigt mycket om oljepriset. Med oförändrat oljepris blir det nog en normal lågkonjunktur som de flesta inte märker av på något drastiskt vis. Men under det senaste året har oljepriset mer än dubblerats och om den utvecklingen fortsätter är vi på väg in i något ganska problematiskt.

http://oljepris.se/statistik

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Avstängd

Likaså påverkar USAs bomarknad oss och resterande världen. Men att Sverige får en kris i stil med hur det var under början av 90- talet håller jag föga sannolikt. Man ska komma ihåg att medan räntorna sakta stiger (jag tror på en höjning till av styrräntan, men sedan är det nog stopp för att sedan justeras något nedåt) så ligger vi historiskt sett fortfarande på en nivå som är väldigt normal. Det är de senaste åren som har varit riktiga sötebrödsårs och att vi rör oss mot en mer normal nivå nu känns bara naturligt.

Permalänk
Medlem

Som tumregel skall man aldrig tro på något som skrivs i Aftonbladet eller andra kvällstidningar för den delen.

Sensations och skrämseljournalistik säljer bättre än kompetent/balanserad journalistik och det är vad kvällstidningarna lever på.

Vad man dessutom kan vara helt säker på är att journalister, med vissa undantag, vet väldigt väldigt lite om nationalekonomi, finans, råvaru och oljemarknader samt konjunktursvängningar.

Så för att svara på din fråga, nej, det kommer inte att bli "kris", inflation och tillväxt är lite högre respektive lägre än vad de varit de senaste åren och kommer troligen att förbli så på kort sikt för att sedan återgå till mer balanserade nivåer utan att på medellång sikt återgå till de något ovanliga nivåer de haft de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi är på väg i en lågkonjuktur, det är naturligt att man har upp- och nedgångar i ekonomier. Hur länge den varar kan vi bara spå om.

Troligtvis kommer vi se högre ränta kommande åren p.g.a vi ligger en bra bit över RB's inflationsmål på 2%. (ca 4% idag). Det finns många orosmoln på himlen, bland de större är dels finans-krisen i USA med subrime-lånen och även ökat oljepris.

Börsen har backat ca 20% bara i år, vilket är rätt mycket. Även marknader som Kina och Ryssland som har gått otroligt bra senaste åren har även backat rätt rejält.

Som jämförelse har vi fortfarande rätt låg ränta, ca 4.5% mot tidigt 90-tal då den var uppe i runt 10-15%. Nu kommer vi troligtvis inte se lika hög ränta igen men jag tror inte det är någon omöjlighet att räntan sticker iväg mot 6-7% vilket svider i en del plånböcker.

Permalänk
Medlem

På senaste tiden har ju börsen gått nedåt väldigt, så ja jag tror det ligger nåt i det du säger.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Annars känner jag att jag har förtroende för riksbanken och jag tror de kan lyckas bromsa eventuella lågkonjunkturer m.h.a. räntesänkningar.

det är mycket tveksamt huruvida det kommer vara möjligt med sänkningar av reporäntan med tanke på det höga inflationstrycket. den kommer snarare höjas i flera steg under resten av året och förmodligen under en stor del av nästa år också. det dröjer nog tyvärr innan det blir tal om att sänka den.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
det är mycket tveksamt huruvida det kommer vara möjligt med sänkningar av reporäntan med tanke på det höga inflationstrycket. den kommer snarare höjas i flera steg under resten av året och förmodligen under en stor del av nästa år också. det dröjer nog tyvärr innan det blir tal om att sänka den.

Ja, men när lågkonjunkturen väl kommer så lär räntan sänkas - då ska det löna sig att spendera pengar istället för att spara.

Permalänk
Medlem

Den ända som vet säkert är gud...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Klart det blir sämre tider nu, det blir det alltid. En lågkonjuktur följer alltid en högkonjuktur. Tror dock inte vi behöver oroa oss för ett börsras i just detta byte

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Ja, men när lågkonjunkturen väl kommer så lär räntan sänkas - då ska det löna sig att spendera pengar istället för att spara.

Nja, det är inte säkert. Om det går illa så kommer vi in i en stagflation, hög arbetslöshet och hög inflation. Det man kan säga är väl att riksbanken borde ha tagit itu med inflationen för ett par år sen under högkonjukturen och inte sänkt räntan till rekordlåga 1.5%.

Jag tycker primärt att inflationen måste bekämpas, annars kommer allas samlade besparingar att ätas upp av inflationen.

Permalänk

Det har hänt förut och det kommer garanterat att hända igen.
När det väl händer så kommer Sverige definitivt att drabbas.
Många hurrar när dom hör att amerikatts ekonomi är som en fiskebåt full av hål i skrovet, men det folk inte tänker på är att USA's ekonomi påverkar våran egen oerhört mycket.

Permalänk
Medlem

Är det sant att vi alla kommer att dö?

Det är ju inte säkert, men väldigt sannolikt. En betydligt svårare fråga är när och hur.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Nja, det är inte säkert. Om det går illa så kommer vi in i en stagflation, hög arbetslöshet och hög inflation. Det man kan säga är väl att riksbanken borde ha tagit itu med inflationen för ett par år sen under högkonjukturen och inte sänkt räntan till rekordlåga 1.5%.

Jag tycker primärt att inflationen måste bekämpas, annars kommer allas samlade besparingar att ätas upp av inflationen.

Det är ju först under det närmsta året som inflationen gått upp markant. Så det fanns ju inte mycket de kunde göra för några år sen. Dessutom så ligger inte lågkonjukturen hos oss från början, utan hos andra länder som spridit sig hit.

Vi får inte glömma att börsen faktiskt har gått ner 40% sedan toppen förra sommaren, så ett visst ras har vi ju fått se på stockholmsbörsen.
Det snackades även nu senaste veckan om att riksbanken INTE kommer höja räntan i höst. I våras och tidigt i somras var det snack om att höja den, men eftersom en lågkonjuktur letar sig in vill dom inte spä på den, dock är det ju problem eftersom inflationen även höjts samtidigt.