Nvidia lanserar PhysX för grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan inte du bara ta reda på lite fakta själv innan du gör dig själv till åtlöje genom att fråga sådär?
Du kan ju alltid prova med att GOOGLA eller SÖKA PÅ WIKIPEDIA.

http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX

uuuh ouch, du sårade mig nästan...
NOT

Mig veteligen är det bara UT3 som drar nytta av detta.
Det är ju tydligen så nVidia valt att göra, de tar shooters, började med crysis och optimerade och köpte sig helt in till det spelets drivrutiner.
Nästa steg är då alltså UT3.

Ptja, har man inte fysiken, får man väl ha mjukvaran

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
uuuh ouch, du sårade mig nästan...
NOT

Mig veteligen är det bara UT3 som drar nytta av detta.
Det är ju tydligen så nVidia valt att göra, de tar shooters, började med crysis och optimerade och köpte sig helt in till det spelets drivrutiner.
Nästa steg är då alltså UT3.

Ptja, har man inte fysiken, får man väl ha mjukvaran

Det är fortfarande inte något som nVidia "hittat på", kan du inte ta reda på fakta innan du skriver massa dumt skit här?
Jag gav dig t.om en länk till wikipedia, kan du inte ta och KLICKA PÅ DEN och LÄSA? Om du orkar läsa igenom den enorma mängden text som finns på den sidan (runt en halv A4) så kommer du till slut till listan av spel som har stöd för PhysX. Men då jag inte riktigt litar på att du gör det så kan jag kopiera in alla spel åt dig här:

* 2 Days to Vegas
* Adrenalin 2: Rush Hour
* Age of Empires III
* Age of Empires III: The WarChiefs
* Alpha Prime
* Auto Assault
* Backbreaker
* B.A.S.E. Jumping
* Bet on Soldier: Blackout Saigon
* Bet on Soldier: Blood of Sahara
* Bet on Soldier: Blood Sport
* Beowulf: The Game
* Bladestorm: The Hundred Years' War
* Captain Blood
* Cellfactor: Combat Training
* Cellfactor: Revolution
* City of Villains
* Crazy Machines 2
* Cryostasis: Sleep of Reason
* Dark Physics
* Desert Diner
* Dragonshard
* Dusk 12
* Empire Above All
* Empire Earth III
* Entropia Universe
* Fallen Earth
* Fury
* Gears Of War
* Gluk'Oza: Action
* GooBall
* Gothic 3
* Gunship Apocalypse
* Heavy Rain
* Hero's Journey
* Hour of Victory
* Huxley (video game)
* Infernal
* Inhabited island: Prisoner of Power
* Joint Task Force
* Kuma\WAR
* Magic ball 3
* Mass Effect
* Medal of Honor: Airborne
* Metro 2033
* Mobile Suit Gundam: Crossfire
* Monster Madness: Battle for Suburbia
* Monster Truck Maniax
* Myst Online: Uru Live
* Nurien
* Open Fire
* Paragraph 78
* Pirates of the Burning Sea
* PT Boats: Knights of the Sea
* Rail Simulator
* Red Steel
* Rise Of Nations: Rise Of Legends
* Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy
* Roboblitz
* Sacred 2
* Sherlock Holmes: The Awakened
* Showdown: Scorpion
* Silverfall
* Sovereign Symphony
* Sonic and the Secret Rings
* Speedball 2
* Stoked Rider: Alaska Alien
* Switchball
* Tension
* The Hunt
* The Stalin Subway
* Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
* Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2
* Tom Clancy's Rainbow Six Vegas
* Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent
* Tortuga: Two Treasures
* Two Worlds
* Ultra Tubes
* Unreal Tournament 3
* Unreal Tournament 3: Extreme Physics Mod
* Warfare
* Warmonger: Operation Downtown Destruction
* W.E.L.L. Online
* Winterheart's Guild
* WorldShift

Räcker det nu eller måste jag skicka hela wikipedia i ett PM till dig?

Permalänk
Avstängd

Jävla netframe skit =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Fluid var lite småmysigt. Fast det skulle funnits lite fler miljöer. Kanske något som liknar en sån där "evighetsmaskin" med gelé som flyter i vatten som var populärt för några år sedan.

Jag testade Warmonger och gillade idén med att förstöra höga hus i tegel.
Vet ni ifall det finns något annat spel där man kan förstöra hus och liknande?
Något jag saknar är möjligheten att till 100% kunna demolera husen. Warmonger kändes mestadels som man blåste bort fastlimmade bitar på en oförstörbar husgrund.
Husen kunde inte rasa eller så, vilket jag tyckte var lite synd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Omnislash
Jag testade Warmonger och gillade idén med att förstöra höga hus i tegel.
Vet ni ifall det finns något annat spel där man kan förstöra hus och liknande?
Något jag saknar är möjligheten att till 100% kunna demolera husen. Warmonger kändes mestadels som man blåste bort fastlimmade bitar på en oförstörbar husgrund.
Husen kunde inte rasa eller så, vilket jag tyckte var lite synd.

Battlefield: Bad Company?
dock så finns det bara till konsol :/

Permalänk
Avstängd

Haha, hoppas att ingen tror att nVIDIA är snälla med att ge ut en spel gratis

Har aldrig sett att spelet kostat ett piss öre, den har alltid varit gratis

Warmonger alltså.

Spelet fungerar med ATI utan problem så jag vet inte vad nVIDIA är ute efter.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommande spel som görs för physx även kan använda en ledig CPU-core för de 99% av användarna som INTE har dubbla grafikkort?
Vore ju trevligt, lär bli fysik så det räcker och blir över ändå, med tanke på Crysis otroliga fysik, och det kör ändå bara på en kärna så finns ju massor över redan där.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Spelet fungerar med ATI utan problem så jag vet inte vad nVIDIA är ute efter.

Funkar är inte samma sak som att utnyttja det fullt.
Vad är nVidia är efter är att vissa fysik applikation användas med deras kort i spel, ej demos som det har gjorts.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=ok8ThRR-59Q

Hemmagjord video (ej officiella) för dom som inte kan testa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmmm.. physx på Geforce-korten stjäl alltså inte bara gpu-prestanda utan även kräm från cpun?

Fortfarande sugen på att testa allt det här, men det känns tråkigt att behöva återgå till XP för att kunna ha både ATI och Nvidia drivisar installerade samtidigt. Ingen som hört om en workaround för Vista?

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Hjälpsam

Det var snack om att man kunde utöka skrivbordet till det andra kortet eller ansluta det till vga-ingången på skärmen, allt handlar tydligen om att lura Vista till att tro att det används på något sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Klarar ett enkelt 9500GT av att vara ett fysikkort? Eller kräver det att man även har ett snabbt kort för fysiken om det skall bli bättre resultat?

Jag har ett 8800 GTS 512Mb och funderar på att köpa ett nytt som fysikkort.

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM

Vattenkyld E8400 @ 3.6 GHz (400MHz x 9), har klockat ner temporärt nu då mitt rum blir som en jävla bastu i sommarvärmen. X_x

Heltäckande vattenkylt 8800 GTS 512MB @ 770/1001 MHz GPU/Minne

Körde programmet en gång till nu, fick 59 avg och innan jag han hämta papper för att skriva ner resten med decimaler så började demot köra igen.
Andra rundan fick jag:
61,6650 avg
186,35 max
35,600 min

Hur kan det skilja så pass mycket! Har också ett 8800GTS 512MB klockat till 752 på core och samma på minnet? Visst din processor ät snabbare men 3.3GHz på min är mer än tillräckligt. Hur kan du få dubbla fpsen?

Vad kör du för OS och vad har du satt texture filter quality på, alltså i nVidias kontrollpanel?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det var snack om att man kunde utöka skrivbordet till det andra kortet eller ansluta det till vga-ingången på skärmen, allt handlar tydligen om att lura Vista till att tro att det används på något sätt.

Hmm.. ska banne mig ta och testa det där med att utöka skrivbordet senare idag. Hade vart sååå trevligt om ATI- och Nvidiakorten ville bli bästa kompisar i min dator
Återkommer med resultat.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla med er då ja inte hittar info nån annanstans. Jag har bara ett 88 GTS 512, kan ja då installera dessa drivare eller är dom endast för 2 kort? När ja söker efter drivare som vanligt på Nvidia så står det att ja redan har de senaste 175.xx(kommer inte ihåg vilka). Så va händer om ja drar in de här nya?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreeM
Tänkte bara kolla med er då ja inte hittar info nån annanstans. Jag har bara ett 88 GTS 512, kan ja då installera dessa drivare eller är dom endast för 2 kort? När ja söker efter drivare som vanligt på Nvidia så står det att ja redan har de senaste 175.xx(kommer inte ihåg vilka). Så va händer om ja drar in de här nya?

Om du hade läst tråden innan du frågade så hade du inte behövt fråga, då hade du vetat att det fungerar med varierande resultat på ett kort.

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
Om du hade läst tråden innan du frågade så hade du inte behövt fråga, då hade du vetat att det fungerar med varierande resultat på ett kort.

Joo ja skuggade igenom tråden lite snabbt, men det va inte riktigt nått bra svar i den tyckte ja... Så man borde alltså hålla sig till de vanliga drivarna om man har ett kort? Känns lite lustigt om man skulle få sämre prestanda av nya drivare liksom...:S

Permalänk
Avstängd

Jag fick Fick 55.343 fps i average i Nurien med systemet i sign.
Rätt ok tycker jag.

/J

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
61,6650 avg
186,35 max
35,600 min

Xeon E3110 @ 4.02GHz
BFG 9800GX2 @ 750/1100

49 avg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hur kan det skilja så pass mycket! Har också ett 8800GTS 512MB klockat till 752 på core och samma på minnet? Visst din processor ät snabbare men 3.3GHz på min är mer än tillräckligt. Hur kan du få dubbla fpsen?

Vad kör du för OS och vad har du satt texture filter quality på, alltså i nVidias kontrollpanel?

Jag kör Vista Ultimate 64 bit, har inte ändrat några inställningar i kontrollpanelen.
Texture Filtering: Quality

Dock såg jag nu en massa balla funktioner i kontrollpanelen, den kan hitta bästa överklockningen på grafikkortet automatiskt och grejjer. Kanske man borde ha testat innan man började fippla med rivatuner.
Sen har den ju nått "stabilitetstest" också där man kan kryssa för vilka komponenter i datorn man vill stresstesta och hur länge. Har inte sett sånt här förrut, är det nytt eller?

EDIT: Körde skiten igen, andra rundan fick jag:
61,6767 fps avg
184,82 fps max
35,578 fps min

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen1989
Battlefield: Bad Company?
dock så finns det bara till konsol :/

Vi får Battlefield 3 istället :).

Funderar på att skaffa ett 8600gt eller bättre för att ha till fysik. Det borde fungera bra på mitt moderkort va?(kolla sign)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
The great Kulu kräver ett GTX 260 eller 280.

Funkade bra på mitt 8800 GTX.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk

jag fick 17 fps average i nurien,fluid demon laggade lite smått så det blir nog att köpa ett 8600gt eller 9500gt.
Är det någon som har lyckats besegra kulu?

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

Lite filmer på PhysX.
Får sug att köpa ett nytt grafikkort, ett billigt enbart att ha som fysikkort och använda mitt GF8800 GTS som grafikkort. Borde ge en bra prestandaboost för en billig peng.

------------------

Warmonger PhysX test on 8800GT in SLI:

http://www.youtube.com/watch?v=3-rOwW8DJM4

-------------------

Nurien: http://www.youtube.com/watch?v=At28HUYdoLc

AMD Athlon64 X2 4000+ @2.3Ghz
2GB DDR2 667Mhz Ram
nVidia GeForce 9600GT 512MB GDDR3 256bit
With GeForce 177.83 drivers plus nVidia PhysX 8.08.01 drivers

-------------------

The Great Kulu: http://www.youtube.com/watch?v=0uUaRyxLeCY

-------------------

MYCKET bra video som förklarar fördelarna med PhysX mot att använda flera kärnor på en CPU:

http://www.youtube.com/watch?v=yIT4lMqz4Sk

--------------------

Unreal Engine 3 Fluid effect: http://www.youtube.com/watch?v=anoH3JQJGlA&feature=related

Unreal Engine 3 Bending metal: http://www.youtube.com/watch?v=f6A2qiiut6I&feature=related

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

OH Herregud vad coolt detta va!

Visst crysis kan man skjuta ner träd os.v men hur snön och allt annat rör sig och reagerar på miljön! WOW!

Sitter på ett överclockat NX8800 GT Ultra, på 1920x1200 och allt på MAX, laggade inte för 1 sekund...Dock ska nu i veckan stoppa i ett likadant grafikkort...Mmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
OH Herregud vad coolt detta va!

Visst crysis kan man skjuta ner träd os.v men hur snön och allt annat rör sig och reagerar på miljön! WOW!

Sitter på ett överclockat NX8800 GT Ultra, på 1920x1200 och allt på MAX, laggade inte för 1 sekund...Dock ska nu i veckan stoppa i ett likadant grafikkort...Mmmm

Vad får du i Nurien Tech Demo då?
Jag visste inte ens att det fanns ett 8800 GT Ultra, vad kör du i för hastigheter på gpu'n och minnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Unreal Engine 3 Bending metal: http://www.youtube.com/watch?v=f6A2qiiut6I&feature=related

Men på vilket sätt är den där effekten mer imponerande än de stora blombladen som realistiskt böjer sig när man går in i dom i Crysis?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Ang att använda ett Radeon kort till grafik och ett Nvidia kort till fysik:

http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=3&p=863294

Efter att ha läst det där blev jag avskräckt, och har därför inte själv brytt mig om att testa mitt 4850 tillsammans med mitt 8400 gs eller 8800 gts. :/
Verkar bara fungera under XP, men även där så orsakar de dubbla drivrutinerna tydligen en hel underligheter.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Unreal Engine 3 Bending metal: http://www.youtube.com/watch?v=f6A2qiiut6I&feature=related

Bara jag som tycker den är lite overklig? Balkarna i kranen ska inte bara gå av sådär som dom gör där, hela kranen ska bara vika sig. Det krävs bra mycket mer krafter att slita isär metall än att kranen bara skulle vika sig. Sådär som det är i filmen skulle det bli om man använder för stel metall (ungefär som titanic hade), då knäcks den istället för att böjas.

Kanske går att fixa rätt lätt iofs, men det känns som att fysiken i spelet inte klarar av såna grejjer (dom benen som är vända mot silon måste ju vikas och deformeras ordentligt).