Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

OpenGL 3.0 färdig för lansering

Permalänk
Melding Plague

OpenGL 3.0 färdig för lansering

Version 3.0 av OpenGL-specifikationen är publicerad. Den nya öppna standarden bjuder inte på många nyheter, vilket gör många utvecklare besvikna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kommer ett 8800gt klara det?

Visa signatur

ATI och NVIDIA är lika söta! <:]

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en anledning varför Linux och andra OS aldrig kommer bli mainstream då man ratar spelen.

Så...Spel är faktiskt rumsrent nu förtiden era utdöende skräcködlor!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilka spel som är Opengl och Dx?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

genom att köpa vilket nytt spel som helst för dom är alla Dx nu för tiden...nästan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Lite trist är det allt. Windows behöver starkare konkurrens från OSX och Linux, och då är speltillgängligheten en stor faktor för många. När Direct X är helt bundet till Microsoft behövs ett starkt alternativ....

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

Förutom CAD-företag kan man ju gissa att också Nvidia haft ett finger med i spelet ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

......och där försenades linuxrevolutionen ytterligare några år.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Hur vet man vilka spel som är Opengl och Dx?

Ids motorer har länge varit openGl, idtech 3 tex
så doom 3, rage, prey, wolfenstein, quake 4, quake wars mm.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Förutom CAD-företag kan man ju gissa att också Nvidia haft ett finger med i spelet ...

Då skulle dem knappast stoltsera med att deras big bang II stöder OpenGL 3.0 om det vore nästan värdelöst för gamers som är 95% av deras kunder

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Arbetsgruppen bakom OpenGL försvarar dock den nya versionen och meddelar att specifikationen gradvis kommer att förfinas, och större ändringar implementeras allt eftersom.

I sammanhanget (utifrån swecs artikel) låter det ju som att de ska införa kompatibilitetsbrytande ändringar allt eftersom. Och det låter ju inte särskilt lyckat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Då skulle dem knappast stoltsera med att deras big bang II stöder OpenGL 3.0 om det vore nästan värdelöst för gamers som är 95% av deras kunder

Jo, det är just det de skulle göra. Eftersom förändringarna nu inte blev större än att de går att köra på Nvidias föråldrade hårdvara(G80-derivat).

Jag tror att de hade blivit mycket förgrymmade om specifikationen innehöll saker som exempelvis skulle ha kunnat fått stöd snabbare i en Catalyst-version(ATI-korten har fler "funktioner" i hårdvaran och mycket större rå beräkningskraft).

DE har ju redan stoppat ett spel för att det stödde DX10.1, utvecklarna fick ändra tillbaka till DX10.0.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jo, det är just det de skulle göra. Eftersom förändringarna nu inte blev större än att de går att köra på Nvidias föråldrade hårdvara(G80-derivat).

Jag tror att de hade blivit mycket förgrymmade om specifikationen innehöll saker som exempelvis skulle ha kunnat fått stöd snabbare i en Catalyst-version(ATI-korten har fler "funktioner" i hårdvaran och mycket större rå beräkningskraft).

DE har ju redan stoppat ett spel för att det stödde DX10.1, utvecklarna fick ändra tillbaka till DX10.0.

Japp det var en riktig idiotgrej nvidia gjorde mot assassins creed tyvär,men nu får dom äta getpung ändå för dom kan inte matcha atis HD48xx serie så dom slängde ut en massa kort med defekta kretsar istället,snacka om att nvidianerna kommer lipa blod nu igen,nvidia har helt klart tappat all respekt från mig och ändå har jag kört på ett GF8800GTS(640) G80 innan mitt HD4850 som jag har nu,fyfan vad bra ATI kortet är i jämförelse.Det kostade bara 1/3 av mitt gts och är mer än dubbelt så snabbt:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jo, det är just det de skulle göra. Eftersom förändringarna nu inte blev större än att de går att köra på Nvidias föråldrade hårdvara(G80-derivat).

Jag tror att de hade blivit mycket förgrymmade om specifikationen innehöll saker som exempelvis skulle ha kunnat fått stöd snabbare i en Catalyst-version(ATI-korten har fler "funktioner" i hårdvaran och mycket större rå beräkningskraft).

DE har ju redan stoppat ett spel för att det stödde DX10.1, utvecklarna fick ändra tillbaka till DX10.0.

Jag ser mer detta som att t.ex Nvidia skulle ha DX 10.1 stöd, men betala microsoft för att inte släppa 10.1

OpenGL är väll inte lika hårdvaru bundet som DX är och använder väll mycket mjukvaru emulering?

Nu är jag dock inte så insatt.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

äsch lägg ner mer jobb på wine ist så att man kan spela befintliga spel på lunix..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Jag ser mer detta som att t.ex Nvidia skulle ha DX 10.1 stöd, men betala microsoft för att inte släppa 10.1

OpenGL är väll inte lika hårdvaru bundet som DX är och använder väll mycket mjukvaru emulering?

Nu är jag dock inte så insatt.

På första frågan, att betala Microsoft lär inte vara lika lätt som att i det här fallet påverka några open source-nördar som självklart måste ta hänsyn till sin egen status på mjukvarumarknaden.

Angående OpenGL/DirectX vs hårdvara/mjukvara så måste i båda fallen mjukvaran köras på en hårdvara. När det gäller mer avancerade effekter är en cpu helt enkelt för långsam, det är därför man måste köra effekterna över gpun. Detta gäller såväl OpenGL som DirectX. Självklart kan man köra allt på cpun, om man gillar enormt långsamma diabildspel.

Nvidia har i det här fallet inte stöd för de senaste effekterna i sin hårdvara, och skulle såklart inte gillat att det tillkom ännu en standard som de inte klarar av. De lär vara mycket glada åt att utvecklingen stannade av.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
......och där försenades linuxrevolutionen ytterligare några år.

Precis vad jag tänkte. Fan va surt det är alltså, trodde verkligen att det skulle bli lite fight mellan OpenGL och DirectX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Precis vad jag tänkte. Fan va surt det är alltså, trodde verkligen att det skulle bli lite fight mellan OpenGL och DirectX.

word...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
äsch lägg ner mer jobb på wine ist så att man kan spela befintliga spel på lunix..

och du tror såklart att wine helt magiskt kan köra spelen utan OpenGL?

Visa signatur
Permalänk

conspiracy.com?

Varför har folk en övertro på sin egna förmåga att gissa sig till hur och varför?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

asså det är ganksa skamligt. dom skulle komma ut med detta nästan ett år sen lovade dom. sen har kommiteen bara suttit där och strulat för att komma överens. att kalla det 3.0 är kasst om dom bara fokuserar på bakåt kompabilitiet.. och varför? har man en ny version kan man väl göra nytt på riktigt. dom gamla cad programmen kan klara sig med gamla OGL.

Khronos group... låter kollt. men där slutar det verkar det som.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

DirectX är ju inte bara grafik, det innehåller gränssnitt för ljud, spelenheter,
nätverk och annat.

Värt att läsa den här kommentaren:
http://tech.slashdot.org/comments.pl?sid=642653&cid=24562215

Läs även pressmeddelandet i fråga:
“Just as importantly, OpenGL 3.0 sets the stage for a revolution to come – we now have the roadmap machinery and momentum in place to rapidly and reliably develop OpenGL - and are working closely with OpenCL to ensure that OpenGL plays a pivotal role in the ongoing revolution in programmable visual computing.”

http://www.khronos.org/news/press/releases/khronos_releases_o...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänker att man måste vara riktigt, och då menar jag verkligen riktigt, insatt i kodning med OpenGL för att överhuvudtaget kunna bedöma huruvida detta är en dålig eller bra nyhet. Vad som prioriterats ett flertal gånger nu är att städa upp koden och på så sätt göra den effektivare, men vad vet jag om hur kvalitativt det arbetet varit.

Nu undrar jag dock om inte spelutvecklande kan göras med hjälp av annan mjukvara som utnyttjar OpenGL och annan video/foto-redigerings open-source programvara. Det finns i alla fall några projekt fokuserade på 3D som redan använts i några av de större animerade block-buster filmerna, vars teknik samtidigt kan och i viss utsträckning har använts till spel.

Det som jag mest funderar över är: eftersom OpenGL fortfarande är något av ett "oupptäckt" område inom spelindustrin, lite pga att DirectX haft bättre dokumentation och komma-igång-verktyg, hur mycket vet vi egentligen om dess kapacitet, om de så hade gällt OpenGL 2.0? Att t ex Microsoft kommer ut med ständigt nya versioner av DirectX är i grund och botten ett kommersiellt och inte tekniskt beslut; DirectX är trots allt ett av de bidragande skälen till Windows position bland hemanvändare. Huruvida DirectX av den eller den versionen utnyttjades till fullt blir därför ganska irrelevant, men när det gäller OpenGL är situationen något annorlunda. Egentligen finns inget skäl att pumpa marknaden med "wow-upplevelser", utan mer intressant måste väl vara att kunna utnyttja och förfina till max innan det släpps något helt nytt banbrytande?

Bara som ett exempel, än om detta inte direkt har med frågan att göra, kan nämnas att X servern fortfarande inte har utnyttjats till fullo, och vissa menar att vi i dags läget endast skummar på ytan av dess potential. Det dyker ständigt upp nya implementeringar av denna relativt gamla om än uppdaterade mjukvara.

Jag skriver det mesta i frågoform eftersom jag inte är tillräckligt insatt för att egentligen kunna göra någon förstahandsbedömning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
äsch lägg ner mer jobb på wine ist så att man kan spela befintliga spel på lunix..

Eller tvinga Microsoft att släppa DirectX fritt.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Om inte annat så kommer hela den här diskussionen om OpenGL vs DirectX såsmåningom att bli överflödig när Intel Larrabee har släppts.

Med Larrabee kan man progammera vilka 3D-funktioner som helst i vanligt C eller C++. Man kan på ett sätt säga att Larrabee tillåter hårdvaruaccellererad mjukvarurendering. Det kommer mao rent tekniskt inte att bli svårare att göra Linux/OSX-spel för Larrabee än att göra Windows-spel.

Det är det som är den stora faran för ATI/Nvidia, att det kommer att bli mycket lättare att få hårdvaruaccellererad grafik, och här ligger ATI bättre till eftersom man ägs av AMD som har liknande projekt på gång med fusion etc. Nvidia har ingenting, förutom Cuda som är ett lite steg åt det hållet.

Det är borde iofs inte vara omöjligt för vem-som-helst att skriva sitt eget 3D-API under Cuda och porta till Linux eller whatever, om man är tillräckligt clever.

Men DirectX har mycket mer som talar för det, förutom att Windows är vanligast och att DirectX har störst stöd i hårdvara och hos spelutvecklare, och det är att Microsoft har DirectX SDK som jämförelsevis gör det till en barnlek att skriva 3D-program jämfört med OpenGL. Inlärningströskeln är avsevärt lägre med DirectX, och bara det gör en hel del.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
text

(Inte för att jag är insatt)

Men ID software om några borde ju ha ganska bra koll på OpenGL, och förr var det väl betydligt vanligare med open-gl spel. Tror inte att OpenGL gömmer på oupptäckta skatter och särskilt oupptäckt område känns det inte heller som, visst är DirectX större på spel men OpenGL kan väl inte anses vara litet på spel heller och som nyheten skvallrar om så är det många stora CAD-program som kör OpenGL bl.a.

Även om OpenGL inte är kommersiellt på samma sätt som DirectX så konkurrerar de ju direkt med varandra och om "wow-upplevelser" är ett krav för att få spridning så måste OpenGL anamma det också. Å andra sidan så tycker jag inte att DirectX gör det heller i särskilt stor omfattning. DirectX kommer när det kommer och driver inte på onödigt bara för att sälja sig självt, se bara på kritiken på DX10 för att det införde för lite nytt.
Nu råkar spel vara ett stort säljargument för svenssons så inte konstigt att DirectX får stort utrymme i reklambroschyrerna.

Permalänk
Medlem

Kolla in spelet Rage som använder id Tech 5 (OpenGL)
Enligt mig är det minst lika snyggt som Crysis fast surrealistiskt och inte lika verklighetstroget. Men denna typ av grafik lämpar sig bättre till många spel och speciellt närvarokänslan och fysiken då man rör sig tycker jag är bättre än när DirectX används. Om det har med skaparna av spelen att göra vet jag inte men jag tycker alla OpenGL- och DirectX-spel har en respektive gemensam nämnare i känsla.

http://www.gametrailers.com/player/36283.html

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden är väl DX totalfortifierat i Windows/XBOX-världen, vetefan vad PS3/Nintendå/övriga använder...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

PS3 använder ett Nvidia-API, så min kommentar ovan om att skriva ett eget API i Cuda är nog ganska sann eftersom det verkar vara precis vad Sony/Nvidia har gjort.

Det är antagligen därför det inte går att få 3D-accelleration under Linux på PS3, eftersom Sony/Nvidias egna 3D-API är väldigt slutet och att det antagligen bara är kontrakterade utvecklare för PS3-spel som har tillgång till koden.

Men som sagt, är man en hejare på Cuda borde det inte vara något problem att skriva ett eget 3D-API för Linux/Nvidia. Men det verkar föga troligt att någon tar tag i saken, eftersom det trots allt är enklare att använda befintliga OpenGL även om inte "allt" går att göra ens i OGL 3.0.

AMD har vad jag vet något som påminner om Cuda på gång, men de har inte alls hunnit lika långt och det omedelbara behovet har hitlls inte funnits eftersom XBOX som kör ATI använder DirectX.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Nuförtiden är väl DX totalfortifierat i Windows/XBOX-världen, vetefan vad PS3/Nintendå/övriga använder...

OpenGL. Då Microsoft bestämmer allt om Direct3D som det faktiskt handlar om i det här fallet, som bara är den del av DirectX, så stödjer endast deras grejer det. Allt annat, telefoner(exlusive de som kör Microsoft OS), PS3, Nintendo Wii osv kör alla OpenGL för 3D.