Permalänk

Acer Erecovery

hej!

en polare vill att jag ska installera om hans bärbara acer aspire 3003wlmi, men han har inga återställnings skivor och jag hittar inte acer erecovery på hemsidan.

kan jag använda mig av mina backup skivor från min acer och installera om via dessa, eller kommer programmet att läsa från skivorna eller kommer han att plocka från pqservice partitionen?

Permalänk
Medlem

är eRecovery bort på hans dator?

Permalänk
Medlem

Du måste använda rätt recovery skivor, annars kan det bli väldigt galet. Har du dock en recoveryskiva från samma serie brukar det i regel fungera.

Men frågan är om din kära "polare" har tagit bort recovery partitionen på sin dator? Om han inte har det så kan man starta recoveryn vid POST, det borde vara ALT+F10 på den modellen. Eller så kan han skapa recoveryskivor från E-Reovery Management, som ligger under start menyn. Om han dock tagit bort det så går det inte att fixa, mig veterligen, och det skulle vara väldigt dumt. Annars går det alltid att köra med en vanlig Windows skiva, för att sedan ladda hem drivrutiner och all mjukvara från Acers hemsida.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

F10 (i kombination av ALT eller SHIFT, olika beroende på modell) under boot startar Acer eRecovery..

Om inte F10, kolla 9 eller 11.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

partitionen är kvar, men programmet finns inte kvar på datorn, och hittar programmet på hemsidan men när ja ska installera det så säger datorn att det är nått som heter nopp som är för gammalt.

jag har prövat alt f10 tidigare för det är de på min dator utan problem, jag får försöka testa de andra också och se om de löser sig.

Mvh David

Permalänk

Efter eRecovery kommer krashen och det tog 6 månader efter inköpet.

Aspiren har havererat totalt och Windows klarar inte av att felsöka och själv reparera felet.

Stoppar jag i recoveryskivorna så får jag möjlighet att återställa till fabriksinställningarna, min fråga är följande:

Om jag återställer datorn till fabriksinställningarna, försvinner allt innehåll från hårddisken, ex. bilder, dokument osv.?

Vore tacksam för en lätt beskrvining över vad som egentligen händer.

mvh
Marcus

Visa signatur

E de du eller jag som låter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW82
Efter eRecovery kommer krashen och det tog 6 månader efter inköpet.

Aspiren har havererat totalt och Windows klarar inte av att felsöka och själv reparera felet.

Stoppar jag i recoveryskivorna så får jag möjlighet att återställa till fabriksinställningarna, min fråga är följande:

Om jag återställer datorn till fabriksinställningarna, försvinner allt innehåll från hårddisken, ex. bilder, dokument osv.?

Vore tacksam för en lätt beskrvining över vad som egentligen händer.

mvh
Marcus

Fabriksinställningar innebär precis vad det låter som. Den återställs till precis det läge den hade när du köpte den. Alla ändringar du gjort sen dess försvinner. Ja, du kommer att förlora alla filer.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)