Klockor: Vilka märken är värda att satsa på?

Permalänk
Medlem

Klockor: Vilka märken är värda att satsa på?

Nu när kronorna på kontot blir fler och fler har jag blivit allt mer sugen på att köpa en ny klocka. Den jag har nu (och tänker behålla framöver) är en Citizen i titan med safirglas och titanarmband. Den har svart urtavla och är ganska stilren. Just safirglas och titan är något jag tycker om och vill ha på den nya klockan också, men nu är jag intresserad av en lite mer exklusiv sak. Inte Rolex eller något sådant svindyrt märke som man köper bara för att det är dyrt men ett fint kvalitetsmärke. Såg en väldigt fräsig Certina härom dagen som påminde om min nuvarande klocka men hade ett mer gediget titanarmband och såg lite tuffare och större ut. Är Certina ett bra märke att satsa på eller finns det bättre alternativ? Förstod att Certina är Schweiziskt och för mig som inte har någon vidare koll låter det jättebra men, som sagt, vet jag inte så mycket om det här. Upplys mig!

Permalänk
Medlem

En Omega kanske? Annars kan du ju kolla upp Longines och Tag Heuer, inte svindyra märken men ändå bra kvalitet!
Annars gör Fortis snygga och stilrena klockor...

Permalänk
Medlem

jag lär väll bli ratad som fan nu men.
Jag trivs med min Festina, haft Festinaklockor sen 7 år tillbaka.
Har där en liten kärlekt till Chronograph modellerna.
Finns i olika prisklasser och jag tycker den tål det mesta och är stilrena

EDIT: Kan tillägga att jag just nu har,
http://www.klockor.nu/festina-kronograf-f67183-p-7945.html
Och jag är grymt nöjd med denna

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

http://www.dubbe.nu/?p=63#more-63

Sen är Rolex ett mycket finare kvalitetsmärke än Certina...

Permalänk
Medlem

En 'clean' Omega fungerar alltid!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Jag själv har en Certina DS podium (titan länk och bo), hur nöjd som helst.
Kostade mig runt 3000 kr (utan kronograf)..

Många av mina bekanter har en DS podium :D....

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

m3rnel: Den klocka jag tittade på var mycket lik den där! Det var en DS First Titanium (C541.7184.12.61)

Efter en del fluktande på nätet känns det som de mest aktuella märkena för mig är Certina eller Tissot eftersom de ligger i rätt prisklass för mig. Det verkar råda delade meningar om huruvida Certina eller Tissot är det bättre märket, så jag har lite svårt att bestämma mig för vilket märke som är mest pålitligt och håller högst kvalitet. En Tissot-klocka jag hittade och blev smått förälskad i är T-Touch Expert Titanium (T013.420.44.202.00).

Dessa två klockor är helt i min smak och just nu lutar det nog mest mot Tissot eftersom den har en sådan massa lull-lull. Fördelen med Certinan är för mig mest att den är vattentät 200 m eftersom jag då kan ha den på när jag dyker, men det spelar inte så stor roll eftersom den ändå inte har djupmätare. Tissot- klockan är ju ändå vattentät ner till 100 m, vilket är fullt tillräckligt för att bada och göra små dyk.

Åsikter, tack!

Permalänk
Medlem

Jag tycker Omega gör grymt snygga och bra klockor.

http://www.omegawallpaper.com/seamaster/AquaTerraChronoJorgeM...

Mumma!

Permalänk
Hedersmedlem

Omega ja, det är ett bra mellanläge om man inte vill betala för en IWC eller Tag Heuer t.ex.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Omega är väl inte mycket billigare än Rolex, alltså svindyrt :).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Omega är väl inte mycket billigare än Rolex, alltså svindyrt :).

En Seamaster kan kosta runt 20 000:-. En Rolex Oyster eller Daytona kan kosta långt mycket mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
m3rnel: Den klocka jag tittade på var mycket lik den där! Det var en DS First Titanium (C541.7184.12.61)

Efter en del fluktande på nätet känns det som de mest aktuella märkena för mig är Certina eller Tissot eftersom de ligger i rätt prisklass för mig. Det verkar råda delade meningar om huruvida Certina eller Tissot är det bättre märket, så jag har lite svårt att bestämma mig för vilket märke som är mest pålitligt och håller högst kvalitet. En Tissot-klocka jag hittade och blev smått förälskad i är T-Touch Expert Titanium (T013.420.44.202.00).

Dessa två klockor är helt i min smak och just nu lutar det nog mest mot Tissot eftersom den har en sådan massa lull-lull. Fördelen med Certinan är för mig mest att den är vattentät 200 m eftersom jag då kan ha den på när jag dyker, men det spelar inte så stor roll eftersom den ändå inte har djupmätare. Tissot- klockan är ju ändå vattentät ner till 100 m, vilket är fullt tillräckligt för att bada och göra små dyk.

Åsikter, tack!

Jag har en Tissot sen 4 år tillbaka, helnöjd med den. Inte en repa på glaset och den ser fortfarande sprillans ny ut. Och då har jag ändå i princip utsatt den för allt man kan tänkas göra i vardagslivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
En Seamaster kan kosta runt 20 000:-. En Rolex Oyster eller Daytona kan kosta långt mycket mer.

Jo självklart, överlag är Rolex mycket dyrare. Men det finns ändå ett visst överlapp

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Jisses jävlar vilka priser, tur att man inte är slav under tiden/klockan (nej inte arbetslös, rutiner = allt per automatik, väckning mm.)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty

Åsikter, tack!

Om du vill ha antingen en Tissot eller Certina så borde du ju välja den du tycker ser bäst ut. Det känns som om deras kvalite är likvärdig. Kanske att Tissot är ett lite bättre märke. Men inget man skulle bry sig om man valde mellan dom två. Annars kan du ju titta på andra märken typ Nixon som har några klockor i den prisklassen du tittar i.

Permalänk
Hedersmedlem

Seiko har fina klockor också. Här i Europa är det inget statusmärke, men i Japan är det som Rolex.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel

http://www.lindahlsurmakeri.se/img/prod/536_7129_12_66.jpg

Jag har haft en certina ds podium i tre år och den har krånglat rätt mycket. Trots att jag lämnat in den för reparation tre gånger, fått hela urverket bytt (påstår certina), osv.
Börjar bli riktigt less, men de flesta billiga märken använder ETA:s urverk av olika slagså jag antar att jag bara har haft otur. Men snygg är den, absolut.

Jag skulle nog försöka spara ihop till en begagnad Omega speedmaster.
http://www.uret.se/omega-speedmaster-date-black-dial-bracelet...

Permalänk
Medlem

vem betalar 20k för en klockjävel?(bortsett från miljonärer)

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

En Nixon klocka kanske? Just den här modellen heter Nixon Banks All Black. Finns på Ebay för runt 3000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany

Vem betalar 20k för en spelrigg som är omodern ungefär samtidigt som man lägger in operativsystemet?

Varför köpa en bil för flera hundra tusen när man kan klara sig med en SAAB 96:a?

Varför köpa en lägenhet för 5 miljoner på östermalm när man får halva norrland för dom pengarna?

Allt handlar ju om vad man prioriterar, och en klocka av välkänt märke är dels kul att ha och sen är det ofta en ok investering.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Seiko har fina klockor också. Här i Europa är det inget statusmärke, men i Japan är det som Rolex.

Du lär inte kunna hitta någon fin klocka från Seiko här i Europa känns det som. De Seikos som säljs i Europa är ju både ofantligt mycket billigare än de specialmodeller som säljs där, och deras utseende speglar priset... Sen är ju såvitt jag vet Seikos finare modeller ombrandade (även om de har några som inte är det), t.ex. denna (Credor):

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Du lär inte kunna hitta någon fin klocka från Seiko här i Europa känns det som. De Seikos som säljs i Europa är ju både ofantligt mycket billigare än de specialmodeller som säljs där, och deras utseende speglar priset... Sen är ju såvitt jag vet Seikos finare modeller ombrandade (även om de har några som inte är det), t.ex. denna (Credor):

http://people.timezone.com/mdisher/seiko/0602/sonnerie1sm.jpg

Stämmer, därför får man köpa på den japanska marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany

Fler än du tror.

Dessutom håller de flesta klockorna sig bra i värde, många ökar t.om. i värde, vilket gör det till ett betydligt bättre köp än t.ex. en laptop som ingen ens vill ta emot gratis efter fyra år.

Permalänk
Medlem

Tack för vägledningen, grabbar (lite tog jag nog åt mig i alla fall )! Det blir nog en Tissot T-Touch Expert Titanium när den kommer till Sverige. Eller så beställer jag den från England där ett par internetbutiker verkar ha den inne. Vad tror ni är bäst, att vänta tills den kommer hit eller köpa från UK?

Permalänk
Medlem

Tekniktok som jag är har jag hållt ögonen på oceanus ett tag. Verkar bara rätt trevliga, funderar på att slå till när jag är i new york om någon vecka.

http://www.oceanus-us.com/index.php?fuseaction=products.detai...

Permalänk
Medlem

Ser jävligt fresh ut. Skulle dock vilja se lite bättre vattenskydd.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.dubbe.nu/?p=63#more-63

Sen är Rolex ett mycket finare kvalitetsmärke än Certina...

Självklart...men också 10-50 gånger dyrare va.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel

Har också en sådan, fast blå/lila tavla. Grymt snygg och skön.

Permalänk
Medlem

Denna modell från JLC är vacker och allt i allt ett gediget stycke,

Jaeger-LeCoultre Reverso Squadra World Chronograph

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Självklart...men också 10-50 gånger dyrare va.

Japp... kände dock att jag var tvungen att påpeka det eftersom nån sa tvärtemot det.

Phony: Dom är schyssta, dock lite över hans prisklass

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp... kände dock att jag var tvungen att påpeka det eftersom nån sa tvärtemot det.

Phony: Dom är schyssta, dock lite över hans prisklass

Specificerade han prisklass? Fan, måste missat.

50K för en Reverso (inte modellen på bilden) är dock en väldigt fin investering som utan problem kan gå i arv.

Visa signatur

HAPPY TIMES!