Permalänk

Mycket intressant diskussion. Synd att du inte hittade ägaren.

Vad det gäller Tradera/Ebay och deras säkerhet kontra Blockets (när varor skickas) känns Tradera/Ebay säkrare just pga historiken.

Dock kan man bli blåst ändå.
Jag har på senare tid läst ett par fall (bla här på swec) där köparen blivit blåst trots god historik. Troligen rör det sig i dessa fall om hackade konton...

Så visst känns det säkrare på Tradera/Ebay men säkrast är trots allt, som redan nämnts ett antal gånger tidigare, att hämta varan själv (och därmed också kunna kontrollera den ordentligt).

Permalänk
Inaktiv

Det här var verkligen en mycket intressant tråd!

Ursäkta om jag kanske stjäl * host, host * tråden en aning, men här kommer ett par tips om vad man själv kan göra för att försvåra för ev. tjuvar som kan vilja ta ens egna prylar.

Om du kan bevisa att en vara är din får du tillbaka den även om någon har köpt den i god tro av tjuven. Det har framgått tydligt av diskussionen här.
Visst, man kanske istället kan få en ny vara på försäkringen, men då är den stulna varan i omlopp och mindre ärliga typer tjänar pengar på den. Varför inte krångla till det lite för dem som tjänar pengar på andras olycka?
Själv tycker jag att om en mindre trevlig människa stjäl något från mig vill jag göra det så krångligt som möjligt både för tjuven och för dem som kanske köper stöldgodset. Jag vill jävlas så mycket jag bara kan med dessa vidriga människor!

Några tips:
1. Skriv alltid upp serienumret på alla era prylar och förvara denna lista på ett säkert ställe. Avancerad elektronik, t.ex. LCD-tv-apparater från Sony, har ofta serienumret inlagt någonstans i hårdvaran och kan vissa detta via inställningsmenyerna. En sådan sak kan vara bra att komma ihåg.
Tänk på att om du inte har skrivit upp serienumret för din LCD-tv kan du kanske inte ens bevisa att tv:n är din. Då kan polisen varken sätta dit någon för stölden eller beslagta tv:n från tjuven eller hälaren (han/hon får behålla din tv!).
2. Många här bygger liksom jag själv sina egna datorer och då har ni förstås säkert sett att de flesta komponenter har egna serienummer. Fotografera eller skriv av dessa serienummer för varenda liten pryl, t.ex. hårddisken i din dator. Om du inte har byggt ihop datorn själv så öppna den och skriv upp dessa serienummer. Även om en tjuv skrapar bort serienumret på chassit gör han/hon det knappast på hårddisken, grafikkortet o.s.v.
3. Skriv ner MAC-adresser (de är unika) för t.ex. nätverksenheter och -komponenter. (Jag vet att MAC-adressen i vissa fall kan ändras, men en ”vanlig tjuv” gör sig knappast det besväret!)
4. Märk prylarna på flera olika sätt. Det finns särskilda pennor vars bläck bara syns vid belysning med UV-ljus (polisen har UV-lampor och lånar ut dessa pennor).
Rista in en obetydlig liten markering med ett speciellt utseende (eller t.ex. ditt personnummer eller de fyra sista siffrorna i det) på ett speciellt ställe där detta knappt syns (t.ex. längs innerkanten på ett batterifack, på en plastdetalj under minnena eller hårddisken i din laptop eller på en annan plastdetalj någonstans). Skriv upp vad du har gjort och var någonstans du gjorde detta. Det tar bara en minut, men kan bidra till att fälla en tjuv!

Återlämnar härmed tråden, då jag är en snäll och ärlig kille!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Det här var verkligen en mycket intressant tråd!

Ursäkta om jag kanske stjäl * host, host * tråden en aning, men här kommer ett par tips om vad man själv kan göra för att försvåra för ev. tjuvar som kan vilja ta ens egna prylar.

Om du kan bevisa att en vara är din får du tillbaka den även om någon har köpt den i god tro av tjuven. Det har framgått tydligt av diskussionen här.
Visst, man kanske istället kan få en ny vara på försäkringen, men då är den stulna varan i omlopp och mindre ärliga typer tjänar pengar på den. Varför inte krångla till det lite för dem som tjänar pengar på andras olycka?
Själv tycker jag att om en mindre trevlig människa stjäl något från mig vill jag göra det så krångligt som möjligt både för tjuven och för dem som kanske köper stöldgodset. Jag vill jävlas så mycket jag bara kan med dessa vidriga människor!

Några tips:
1. Skriv alltid upp serienumret på alla era prylar och förvara denna lista på ett säkert ställe. Avancerad elektronik, t.ex. LCD-tv-apparater från Sony, har ofta serienumret inlagt någonstans i hårdvaran och kan vissa detta via inställningsmenyerna. En sådan sak kan vara bra att komma ihåg.
Tänk på att om du inte har skrivit upp serienumret för din LCD-tv kan du kanske inte ens bevisa att tv:n är din. Då kan polisen varken sätta dit någon för stölden eller beslagta tv:n från tjuven eller hälaren (han/hon får behålla din tv!).
2. Många här bygger liksom jag själv sina egna datorer och då har ni förstås säkert sett att de flesta komponenter har egna serienummer. Fotografera eller skriv av dessa serienummer för varenda liten pryl, t.ex. hårddisken i din dator. Om du inte har byggt ihop datorn själv så öppna den och skriv upp dessa serienummer. Även om en tjuv skrapar bort serienumret på chassit gör han/hon det knappast på hårddisken, grafikkortet o.s.v.
3. Skriv ner MAC-adresser (de är unika) för t.ex. nätverksenheter och -komponenter. (Jag vet att MAC-adressen i vissa fall kan ändras, men en ”vanlig tjuv” gör sig knappast det besväret!)
4. Märk prylarna på flera olika sätt. Det finns särskilda pennor vars bläck bara syns vid belysning med UV-ljus (polisen har UV-lampor och lånar ut dessa pennor).
Rista in en obetydlig liten markering med ett speciellt utseende (eller t.ex. ditt personnummer eller de fyra sista siffrorna i det) på ett speciellt ställe där detta knappt syns (t.ex. längs innerkanten på ett batterifack, på en plastdetalj under minnena eller hårddisken i din laptop eller på en annan plastdetalj någonstans). Skriv upp vad du har gjort och var någonstans du gjorde detta. Det tar bara en minut, men kan bidra till att fälla en tjuv!

Återlämnar härmed tråden, då jag är en snäll och ärlig kille!

Vart menar du att du skull hitta alla dessa saker? Om hälaren åker fast och polisen hittar grejjorna? För chansen att du springer op dina stulna grejjer är nog inte så stor. Även om den kanske finns.

Själv sprang vi på våran stulna båt för nästan 10 år sen. Då hade den varit stulen nåt år ungefär.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv

Jonazz,

polisen hittar ofta stora mängder stulna prylar hos misstänkta tjuvar och hälare. Om polisen inte kan bevisa att dessa prylar är stulna kan fulingen få behålla alltihop! Det är därför du bör skriva ner serienummer och märka dina saker – om inte annat så för att se till att den som t.ex. har gjort inbrott hemma hos dig åker fast för det!

Om polisen däremot kan bevisa att någon eller några av sakerna är stulna hamnar saken i ett helt annat läge och fulingen blir troligen dömd för häleri och blir av med sakerna (som dessutom kan lämnas tillbaka till dig).

För 10 år sedan gällde nog den gamla regeln om godtrosförvärv och köparen fick antagligen behålla er båt om han/hon intet ont anande hade köpt den av någon annan? Det skulle han/hon inte ha fått göra idag – ni hade fått tillbaka båten såvida ni inte redan hade blivit ersatta av försäkringsbolaget, som då antagligen hade kunnat göra anspråk på den.

Viktigt att veta är dock att man inte får ta tillbaka sina stulna prylar även om man skulle råka "springa på dem" eftersom man då själv begår ett brott. Man måste kontakta polisen!

Permalänk

WOHO!

Det här går bra för mig!

Idag fick jag min T60 som jag köpte via ebay.

Det visar sig att säljaren är tekniskt inkompetent och har sålt mig en 15.4" T60 och inte en 15" T60 med flexview.

Dessutom så var det 6 cells och inte 9 cells batteri...

och garantin var bara på 2 år och inte 3 år....

Nu är man jävligt glad.

Köpa begagnat... börjar kännas ovärt.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Men herregud köp en ny dator istället med tanke på du verkar ta dem sämsta säljarna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Men herregud köp en ny dator istället med tanke på du verkar ta dem sämsta säljarna

Handlar nog bara om grymt oflyt. Säljaren har 222 positiva omdömen, fast han verkar mest sälja annat än datorer, så problemet är nog att han är oteknisk och kass. :/

Fast förhoppningsvis så kan jag sälja vidare den här datorn utan att gå med förlust.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasande Joel
WOHO!

Det här går bra för mig!

Idag fick jag min T60 som jag köpte via ebay.

Det visar sig att säljaren är tekniskt inkompetent och har sålt mig en 15.4" T60 och inte en 15" T60 med flexview.

Dessutom så var det 6 cells och inte 9 cells batteri...

och garantin var bara på 2 år och inte 3 år....

Nu är man jävligt glad.

Köpa begagnat... börjar kännas ovärt.

Jag brukar nästan alltid köpa paddor beggat och ett tips är att begära typ och modellnummer (sitter på en klisterlapp under datorn) och sen kollar du specen på Lenovs hemsida. Tyvärr ofta som folk inte har 100% rätt i specen....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasande Joel
Handlar nog bara om grymt oflyt. Säljaren har 222 positiva omdömen, fast han verkar mest sälja annat än datorer, så problemet är nog att han är oteknisk och kass. :/

Fast förhoppningsvis så kan jag sälja vidare den här datorn utan att gå med förlust.

Att han har positiva omdömen är inte garanti att han är ärlig, utan att folk orkar inte gnälla om dom får fel.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Att han har positiva omdömen är inte garanti att han är ärlig, utan att folk orkar inte gnälla om dom får fel.

Är nog mer garanti, än att handla hos någon som har 0 i betyg.

Självklart kan man bli blåst av en person med många betyg men hur stor är chansen jämnfört med någon som har 0 i betyg?

Jag menar inte fan bygger han upp ett bra rykte för att sedan blåsa ett per personer, verkar lite långsökt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Är nog mer garanti, än att handla hos någon som har 0 i betyg.

Självklart kan man bli blåst av en person med många betyg men hur stor är chansen jämnfört med någon som har 0 i betyg?

Jag menar inte fan bygger han upp ett bra rykte för att sedan blåsa ett per personer, verkar lite långsökt.

Finns en hel del som gör sånt, skaffar sig omdöme på olika sätt (sälja biliga saker, vänner som röstar etc) för att sen göra några auktioner på dyra saker som ingen misstänker något fuffens med.

Omdömet säger inget om hur din auktion med personen kommer vara, utan hur de varit tidigare.

Säker kan du bara vara när du gjort affär med snubben, i övrigt är det lika osäkert med en som har 100 stjärnor i omdöme än en som har fem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Finns en hel del som gör sånt, skaffar sig omdöme på olika sätt (sälja biliga saker, vänner som röstar etc) för att sen göra några auktioner på dyra saker som ingen misstänker något fuffens med.

Omdömet säger inget om hur din auktion med personen kommer vara, utan hur de varit tidigare.

Säker kan du bara vara när du gjort affär med snubben, i övrigt är det lika osäkert med en som har 100 stjärnor i omdöme än en som har fem.

Självklart så kan du fortfarande bli blåst, men chansen att du blir blåst av någon med bra bra omdöme är bra mycket mindre.

Nu verkar det ha löst sig med T60 jag köpte via e-bay. Säljaren säger han ska kompensera mig, och jag har lagt ut en annons på blocket för att få bort datorn jag köpte och förhoppningsvis så kanske jag till och med kan tjäna ett par hundralappar på den här affären.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

Hört nåt mer från han med den troligtvis stulna datorn?

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Hört nåt mer från han med den troligtvis stulna datorn?

Det löste sig. Jag fick igen pengarna och han fick tyvärr också igen datorn. Han har nu lagt ut den på blocket igen, men skickar inte längre datorn utan vill sälja den på plats.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Avstängd

http://www.blocket.se/vi/17927349.htm?ca=11_s ?

Om det är den annonsen har han en till, troligen, stulen dator till salu :/

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasande Joel

Det enda jag egentligen har lärt mig av det här är att man inte ska fråga mer i detalj om varan man köper på blocket (är det några skador någonstans på datorn, bortskrapade serienummer?!) och att internetgiro.se inte är så där bra som man kan tro. Det sorgliga är att de nämligen tar sin avgift på 5% av varans värde även om köpet inte går igenom. Lustigt nog så hade de också gömt den textraden så jag missade den totalt när jag gick igenom de allmänna villkoren (något som flesta förmodligen inte läser). Ni kan ju själv se om ni hittar den raden som säger att administrationsavgiften inte återbetalas vid retur. :/

http://www.internetgirot.se/betala?help=1

Totalt förlorat på affären 450:- spänn.

Enda vinnaren - Internetgiro.se

Och hade du inte använt internetgirot hade du inte fått en krona tillbaka....
95% tillbaka eller noll, inget svårt val.

Klart att de tar ut en avgift, det är ju så dom tjänar pengar. Att lägga ner tid på ärendet likt ditt tar ju tid och nån måste ju betala deras lön. Internetgirot är inte ett gäng "vita riddare" utan deras verksamhet drivs ju som nästan alla andra i vinstsyfte.
Jag har varit med om en liknande historia som dig och jag ångrade inte en sekund att jag använde mig av internetgirot då jag fick tillbaka nästan hela beloppet istället för att bli 100% blåst.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Den som köper en T60 i det utförandet för 5000kr kan inte tro att det handlar om något annat än stöldgods.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Förut kunde man (hos IBM) via hemsidan kolla upp datorn, dv.s om den är registrerad hos företag / person, fanns även ett program som läste av datorn och dess serienummer.

Bara ett tips!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Den som köper en T60 i det utförandet för 5000kr kan inte tro att det handlar om något annat än stöldgods.

Det stämmer väl inte riktigt. Du kan köpa samma dator refurbished för 8000:- från seriösa försäljare, varför kan den då inte säljas privat för fem tusen?

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Angående serienumret så har jag för mig att det faktist går att kolla i BIOS.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasande Joel
Det stämmer väl inte riktigt. Du kan köpa samma dator refurbished för 8000:- från seriösa försäljare, varför kan den då inte säljas privat för fem tusen?

För att marknadsvärdet är högre? Seriösa säljare kräver minst runt 6000kr för en T60 vilket är anledning till att skojarna lägger sig en tusenlapp under det (billigare än seriösa konkurrenterna men så dyrt som möjligt).

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
För att marknadsvärdet är högre? Seriösa säljare kräver minst runt 6000kr för en T60 vilket är anledning till att skojarna lägger sig en tusenlapp under det (billigare än seriösa konkurrenterna men så dyrt som möjligt).

Ok, så när de kräver runt 6000:- så är det alltså seriösa försäljare?

Du får gärna komma och säga just hur du kom fram till det priset, för om jag ska vara helt ärlig så låter det som du bara tar lite siffror ur luften så att du kan få en anledning att tillrättavisa folk och klappa dig lite förnöjt på magen med ett självgott leende samtidigt som du tänker "Där visade jag dem allt, superboss han är killen som vet vad som gäller".

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasande Joel
Ok, så när de kräver runt 6000:- så är det alltså seriösa försäljare?

Du får gärna komma och säga just hur du kom fram till det priset, för om jag ska vara helt ärlig så låter det som du bara tar lite siffror ur luften så att du kan få en anledning att tillrättavisa folk och klappa dig lite förnöjt på magen med ett självgott leende samtidigt som du tänker "Där visade jag dem allt, superboss han är killen som vet vad som gäller".

Oh snap, he didn't!

Haha.

Jag är av samma mening, det första iaf, att gå på priset bara för att det skiljer en tusing hit ellr dit är som att kasta en pinne och se hur den landar för att därefter komma med en åsikt.

Visst, är det en vara som annars kostar 12k och säljs för 3-4-5 k så skulle jag dra öronen till mig lite, men när det inte skiljer så mycket, som i detta fall, så är det ju... omöjligt att påstå varken det ena eller det andra.

Personen kanske säljer datorn till det priset eftersom skalet är spräckt och han inte valt att skriva det i annonsen, eller en defekt pixel, eller batteri eller vad fasen som helst.

Permalänk

Nu snackade vi om burken som fanns i blocket annonsen med 2GB internminne, 100GB HD, 15" flexview, 2.16GHz C2D. Marknadsvärdet på en sån maskin är BRA mycket högre än 5000kr och om en seriös säljare försöker kränga en sån maskin begär han mer än 5000kr. Skojarna lever ju just på att vara billigast för att locka köpare och att lura folk att slå till även om det finns skumma omständigheter. Det finns säkert få undantag när någon inte har koll, vill bli av med burken snabbt eller sätter ett märkligt lågt pris av andra orsaker men sannolikheten för att det handlar som stöldgods är ju rätt stor om man hittar annonser med märkligt låga priser.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Nu snackade vi om burken som fanns i blocket annonsen med 2GB internminne, 100GB HD, 15" flexview, 2.16GHz C2D. Marknadsvärdet på en sån maskin är BRA mycket högre än 5000kr och om en seriös säljare försöker kränga en sån maskin begär han mer än 5000kr. Skojarna lever ju just på att vara billigast för att locka köpare och att lura folk att slå till även om det finns skumma omständigheter. Det finns säkert få undantag när någon inte har koll, vill bli av med burken snabbt eller sätter ett märkligt lågt pris av andra orsaker men sannolikheten för att det handlar som stöldgods är ju rätt stor om man hittar annonser med märkligt låga priser.

Fast som sagt, du kan fortfarande köpa precis samma dator refurbished for 8000:- på nadex.se och om du tar dig tid att kolla vilka annonser som ligger ute på blocket, så kommer du se att de T60's som ligger ute, alla ligger kring 5000-7000:-

Widescreen varianten tror jag ursprungligen kostar en 200 dollar mindre än flexview, men på andrahandsmarknaden har de ungefär likvärdigt pris. De annonser jag sett på e-bay stödjer också det.

För mig har det handlat om otur snarare än oförsiktighet.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Du behöver inte ta diskussionen personligt, jag snackar rent generellt. Ebay-priser ska inte förväxlas med andrahandsvärdet i sverige och den enda T60 som ligger runt 5000kr och har jämförbara specifikationer är den du säljer:

http://www.blocket.se/vi/17874034.htm?ca=14_s

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Du behöver inte ta diskussionen personligt, jag snackar rent generellt. Ebay-priser ska inte förväxlas med andrahandsvärdet i sverige och den enda T60 som ligger runt 5000kr och har jämförbara specifikationer är den du säljer:

http://www.blocket.se/vi/17874034.htm?ca=14_s

Fast det är bara den som är ute just nu, har funnits flera andra kring 5000-6000 med liknande eller bättre specifikationer.

Den här annonsen tycker jag visserligen är suspekt, men den ligger på 5900:-

http://www.blocket.se/vi/17234025.htm?ca=2_s

och här har du en till widescreen för 6000:-

http://www.blocket.se/vi/17977859.htm?ca=2_s

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Okej jag kan inte påstå att jag har hjärnkoll på alla T60 som sålts på blocket så det kanske stämmer. Jag har däremot själv handlat begagnade thinkpads och har fått förstahands erfarenhet av hur jävla mycket stöldgods som cirkulerar. Den röda tråden har alltid varit att priset har varit på gränsen till misstänksamt lågt.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv

Jag letar själv en T61:a (vilket bla har stöd för >4GB minne vilket INTE T60 har) och en ny kostar 8400kr så att köpa en beggad T60 för kring 5000 är väl inte helt omöjligt?!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366786

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1