Intel förbereder efterträdare till Nehalem

Permalänk

AMD måste skärpa till sig innan Intel kör över dom vilket ingen vill.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
AMD måste skärpa till sig innan Intel kör över dom vilket ingen vill.

Heh, ja, som det är nu lär de bara sitta och äta fika på deras möten.
Jag tror de skiter helt i hur det går för företaget, och utvecklingen av deras hårdvara.

Precis som du antyder så är det bara att ta sig i kragen och köra igång tillverkningen av 22 nm!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
um:

Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood a single word

Nils Bhor

Bara för att klargöra, menar du Niels Bohr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
visst det finns många vetenskapliga och kommersiella intressen (läs olika typer av servers), men för privatpersoner så närmar vi oss gränsen till vad vi egentligen behöver. Jag tror knappast att det krävs en Terrahertz processor för att rendera fotorealistiska spel, så säg mig, vad kan du göra med en 1THz processor som du inte kan göra med en 0.5THz processor?

Förlåt för att jag går off-topic.

Ingen säger heller att det krävs en THz processor, men i framtiden har du ingen aning om vad vi kommer ha för krav på saker och ting. Bara idag krävs det enorma mängder processorkraft för att rendera så gott som realistiska bilder, tänk om man då kunde införa detta i spel, kanske VR kommer bli återupplivat.

Om du kunde åka på semester virtuellt till en plats som är så verklig att du ej kan se eller känna någon skillnad. Detta behöver inte bara gälla den som inte har pengar för att åka någonstans, det kan även gälla att åka till andra planeter/galaxer. Shoppa virtuellt på nätet genom att gå och handla i butiken och när du har handlat klart levereras varorna hem till dig via robotar eller liknande. Detta låter som sci-fi idag men inte när man nämner ordet framtid.

Det gäller att ha ett öppet sinne för alla möjligheter som kan tänkas komma i framtiden, det gäller inte bara spel :D.

Förmodligen är jag redan död innan jag får uppleva sånt här om inte kryoteknik blir tillgängligt för vanligt folk inom 30 år eller så, haha.

Permalänk
Medlem

Bra sagt moodilic ^^

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Terrahertz processorerna skulle väl klara av uträkningar i Hårdrealtid och vi skulle även kunna skapa program och mjukvara man bara kan drömma om och se i sci-fi rullar...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Offtopic: Känns som min generation kommer ha en underbar pension :P(fylld av teknik som gör sista delen av livet gött)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
Offtopic: Känns som min generation kommer ha en underbar pension :P(fylld av teknik som gör sista delen av livet gött)

Hehe, så sant så sant
Man bara längtar till framtiden mer och mer för var dag

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Hehe, så sant så sant
Man bara längtar till framtiden mer och mer för var dag

Inte jag för på måndag är det framtiden och då är det bara att gå upp och jobba=) hehe

_____________________________

jag tycker det är kul hur folk engagerar sig i hur framtiden ska se ut.. Jag säger bara en sak om det.. LÄGG NER: Det var en gång i tiden när brillianta tekniker sa att vi aldrig skulle behöva mer än 640k LOL. ha de nice i era flygande bilar=)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Inte jag för på måndag är det framtiden och då är det bara att gå upp och jobba=) hehe

_____________________________

jag tycker det är kul hur folk engagerar sig i hur framtiden ska se ut.. Jag säger bara en sak om det.. LÄGG NER: Det var en gång i tiden när brillianta tekniker sa att vi aldrig skulle behöva mer än 640k LOL. ha de nice i era flygande bilar=)

Resultat från den här är vad jag verkligen ser fram emot om vi ska prata om framtiden
http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Resultat från den här är vad jag verkligen ser fram emot om vi ska prata om framtiden
http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

jag ser också fram emot ett svart hål, det skulle lösa så många problem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Amen va bra, då väntar jag till Haswell. O_o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Heh, ja, som det är nu lär de bara sitta och äta fika på deras möten.
Jag tror de skiter helt i hur det går för företaget, och utvecklingen av deras hårdvara.

Precis som du antyder så är det bara att ta sig i kragen och köra igång tillverkningen av 22 nm!

troligtvis varför dom inte kör igång med 22 nm är säkerligien för att man inte har det under fullkontroll och att det skulle bli alldeles fördyrt för oss konsumenter att köpa de produkterna.

som jag ser det kommer jag köpa en bra C2Q och invänta Westmere, 1 år går ju som ett skott

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
visst det finns många vetenskapliga och kommersiella intressen (läs olika typer av servers), men för privatpersoner så närmar vi oss gränsen till vad vi egentligen behöver. Jag tror knappast att det krävs en Terrahertz processor för att rendera fotorealistiska spel, så säg mig, vad kan du göra med en 1THz processor som du inte kan göra med en 0.5THz processor?

Faktum är att vi redan börjar märka av denna effekt, för tant Agda som skriver e-post och betalar räkningar på internet och kanske spelar patients så spelar det ingen större roll om hon har en dator som är 4-5 år gammal eller värsta superdatorn.
För oss lite mer krävande användare som inte spelar så är vi nästan där också, min dator är 2,5 år gammal och det enda jag har lite intresse av att uppgradera är grafikkortet, detta för att kunna titta på blue-ray, men det får vänta tills jag får ett jobb. Kundbasen som behöver allt snabbare hemdatorer minskar hela tiden.

Såhär låter det alltid. För tio, om inte tjugo, år sedan ansåg man tekniken vara mer än tillräcklig trots att man såg utvecklingen springa fram även då.

Processorn är ypperligt viktigt för servrar, multimedia, och allmän multitasking. Där finns det alltid ett högre krav än tekniken kan förse, och kommer alltid vara så. Man gör starkare teknik för att köra starkare program, men sedan krävs starkare teknik till att köra dessa starka program bättre. Den där cykeln kan man vrida och vända till att appliceras i vilken bransch som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Såhär låter det alltid. För tio, om inte tjugo, år sedan ansåg man tekniken vara mer än tillräcklig trots att man såg utvecklingen springa fram även då.

Processorn är ypperligt viktigt för servrar, multimedia, och allmän multitasking. Där finns det alltid ett högre krav än tekniken kan förse, och kommer alltid vara så. Man gör starkare teknik för att köra starkare program, men sedan krävs starkare teknik till att köra dessa starka program bättre. Den där cykeln kan man vrida och vända till att appliceras i vilken bransch som helst.

Det fanns folk som ansåg det för 10-20 år sedan, men det gjorde inte jag i alla fall.

och visst, jag var lite pessimistisk häromdagen, men grundproblematiken gäller ändå. Det krävs helt nya applikationer för att motivera en processor i THz området, för privatpersoner, exempel på detta vore högupplösta hologramprojektorer/skärmar eller AI.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det krävs helt nya applikationer för att motivera en processor i THz området, för privatpersoner, exempel på detta vore högupplösta hologramprojektorer/skärmar eller AI.

Windows 8 kanske? Även datorerna för 20 år sedan var fullt kapabla att köra det de användes till, men det ständigt ökande antalet abstraktionslager kräver snabbare och snabbare hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Windows 8 kanske? Även datorerna för 20 år sedan var fullt kapabla att köra det de användes till, men det ständigt ökande antalet abstraktionslager kräver snabbare och snabbare hårdvara.

visst kunde datorer för 20 år sedan köra allt vad de var gjorda för, men vilken kotte som helst kunde räkna ut att det kommer komma mer högupplösta spel, digital video,....... man kände sig mer begränsad då än vad man känner sig idag. Hur hög upplösning behöver det inte vara för att en 1THz processor ska vara otillräcklig i uppvisning av HD material?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
visst kunde datorer för 20 år sedan köra allt vad de var gjorda för, men vilken kotte som helst kunde räkna ut att det kommer komma mer högupplösta spel, digital video,....... man kände sig mer begränsad då än vad man känner sig idag. Hur hög upplösning behöver det inte vara för att en 1THz processor ska vara otillräcklig i uppvisning av HD material?

Kände man sig verkligen mer begränsad, eller tycker man bara idag att man borde ha gjort det? Jag vill minnas att till exempel övergången från vga till svga kändes som ett stort hopp mot mera verklighetstrogen grafik. HD är mera naturtroget än svga, men ju mer realistisktm man vill införa desto mer prestanda krävs.

Permalänk
Medlem

Haswell, vad nytt har kommit fram om den?
Integrerad GPU sägs det, är det bekräftat av Intel?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16