installera drivrutiner for olika grejer i Ubuntu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

installera drivrutiner for olika grejer i Ubuntu...

ja, som rubriken lyder, har installerat Ubuntu i dual boot mode med windows vista. och vet jag inte hur jag ska installera drivrutiner för t.ex grafikkort, touchpad,media knappar , wireless kort på m1330.

Hur kan jag installera dessa drivrutiner i ubuntu och hur vet jag att det egentligen finns drivrutiner för just m1330?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Enligt https://wiki.ubuntu.com/InstallingUbuntuOnADellXPSM1330 ska allting funka direkt out of the box, ubuntu har inbyggda drivrutiner till det mesta. Drivare till grafik kort fixar du lättast genom envy "sudo apt-get install envyng-gtk" i terminalen sen finns det under program/systemverktyg.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Enligt https://wiki.ubuntu.com/InstallingUbuntuOnADellXPSM1330 ska allting funka direkt out of the box, ubuntu har inbyggda drivrutiner till det mesta. Drivare till grafik kort fixar du lättast genom envy "sudo apt-get install envyng-gtk" i terminalen sen finns det under program/systemverktyg.

tankte fraga, kan man hitta dessa drivrutiner genom den grafiska metoden eller galler det endast command line for att hitta dessa?
ska installera ubuntu 8.04...

nagot mer som jag borde veta da ska installera tillsammans med vista?

tack i forvag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lafortuna
tankte fraga, kan man hitta dessa drivrutiner genom den grafiska metoden eller galler det endast command line for att hitta dessa?

tack i forvag

I de flesta fall får man hem alla nödvändiga drivers med hjälp av update managern. Du kan snabbt bara kolla om det finns några vanliga problem med din hårdvara i Ubuntu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lafortuna

tack i forvag

Alla paket går att installera grafiskt genom Synaptic.

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"
Blogg / Browser/OS-sniffer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Om du vill installera det grafiskt, gå till system/administration klicka på pakethanteraren Synaptic, klicka på sök och skriv in paketets namn, som nu var envyng-gtk. Installera genom komando rad sparar tid när man vet vad man ska ha bara.

Läs här http://apcmag.com/how_to_dualboot_vista_with_linux_vista_inst...

Vista krånglar till det lite, använd partitions programmet som följer med Vista om du ska installera Ubuntu på samma hårdisk som Vista, och ändra storlek på partitionen. Om du gör det genom Ubuntus partitions redigerar program kan Vista bli kinkig och vägra starta.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.