Vad är det som händer med Datorbutiken ?

Permalänk

Update: mitt reklamationsärende har nu löst sig. Dock krävdes det ett otrevligt telefonsamtal vilket man helst hade sluppit.

Tycker det är synd att det har gått som det har gjort för db. De var ett bra företag för några år sedan men ser nu ut att gå under. Om den dåliga supporten beror på besparingar och därav dåligt utbildad personal låter jag vara osagt.

Jag kommer dock i fortsättningen rekommendera alla jag känner och folk på nätet att istället handla från db konkurrenter. Förhoppningsvis får det db att anstränga sig lite mer och kanske överleva.

Over and out.

Permalänk
Medlem

Har idag hämtat ut ett paket av två på posten. Innehöll alla delar utom chassit. Varför inte dessa kom samtidigt är för mig en gåta då båda paketen skickades igår enligt datorbutikens hemsida. Varför dela upp en och samma order i två kolli överhuvudtaget?

Väldigt tråkigt att jag inte kunde få hämta på lagret när jag kunde välja att göra detta när jag lade ordern. Totalt fyra dagar extra (helgen inräknat) får jag vänta på grund av det.

Permalänk
Medlem

Kasta inte skit på den som ligger ner! Istället för en massa klagomål under en period man VET att de kommer att gå dåligt kan man försöka ge lite konstruktiv kritik istället. Eftersom DB inte har sitt eget lager längre som jag har förstått det hoppas jag att kommunikationen mellan leverantören och DB har bättre än god kommunikation.

liddi
Man delar upp paketen då chassiet är ett färdigt paket, att packetera ett paket med ett annat och få ett väldigt klumpigt skrymmande paket är ganska så onödigt och tar mer tid. Och ett paket är ett kollie.

Tur att de har StålDB mannen på sin sida!

Permalänk
Medlem

Min konstruktiva kritik är, sluta flytta fram datumet sakerna inkommer till er hela tiden. Får ni inget vettigare ur leverantörerna än svaret "ni får sakerna imorrn kanske " varje dag så byt leverantör eller sätt det som obekräftad leveranstid eller tom att varan gått ur sortimentet för det verkar ju som att en del saker gjort det.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Konstruktiv my ass!

DB ska med all rätt bara ha! De har skött deras motgång väldigt dåligt gentemot sina kunder. De har inte sökt förståelse, eller ursäktat sig på något sätt. Första sidan har inte uppdaterats sen innan sommaren! Vad har de outsourcat sina webprogrammerare med??

Nej detta är en amatörverksamhet och det framgår klart och tydligt nu. En seriös rörelse försöker vara det oavsett situation. Istället för att skicka ut status om deras situation, så kommer det fortfarande reklamail om produkter (som knappt finns i lager!) Försöker de låtsas som ingenting??? Det märks klart att deras verksamhet har havererat. Spelar ingen roll hur många DB stålmän som kommer hit o smörar. Fakta är fakta.

Bojkotta DB tills de får ordning på sin ekonomi och omsättning, samt en ursäkt till alla kunder!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Konstruktiv my ass!

DB ska med all rätt bara ha! De har skött deras motgång väldigt dåligt gentemot sina kunder. De har inte sökt förståelse, eller ursäktat sig på något sätt. Första sidan har inte uppdaterats sen innan sommaren! Vad har de outsourcat sina webprogrammerare med??

Jag kan hålla med om din övriga kritik, men när det gäller "förståelsen" så har de visat förståelse, iaf här på forumet.
Flickvännen väntar på pengar från DB pga att varor har gått ur sortimentet och hittils har de svarat på mail.

Om de talar sanning så kommer pengarna att vara på hennes konto först på måndag eller tisdag. Kommer det senare, ja då har man inte gjort mycket.
Sådana här grejer händer alltid när man outsourcar verksamhet, inte för att jag fattar vitsen med hela omorganisationen. Å andra sidan är jag ingen ekonom.
Men jag och flickvännen kommer inte handla där på ett bra tag, iaf tills problemen är lösta. Bara bekymmer, 3 veckors väntan för att sedan varan går ur sortimentet (den man redan beställt). Sen krångel med att få pengarna tillbaka.

Gamla datorbutiken var mycket bättre!

Permalänk
Medlem

När nu db lyckas skicka iväg grejerna tar posten vid, de lyckas skicka min skärm till fel stad.. aja...

Permalänk
Medlem

Spännande det här, jag undrar, om jag lever om lite till, kommer DBmannen att se till att mitt garantiärende tar fart också? Visste inte att det krävdes att man skulle sitta och gnälla lite extra för att ett garantiärende ska bli åtgärdat på mindre än 2 månader. Hoppas ni inte får fel på era system bara, för enskilda komponenter ska "gå fort" och större system kan ta något längre tid.

"Retur, ej behandlad" Varför öppna en försändelse efter ~3 veckor om man ändå bara ska låta den ligga en månad till (minst, inget har ju hänt än så länge)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Och återigen upprepar jag; Jag tror på deras representants fina ord när jag ser några som helst tecken på att saker och ting förbättras. Som det ser ut nu så blir graven ett par meter djupare var dag.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Äger Datorbutiken Posten eller hur menar du?

Nej? Skriver ju klart och tydligt att db skickat iväg grejerna och posten tar vid? Vad är det du missförstår?

Det jag menar är att det är typiskt att allt ska gå fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Hehe fattar inte hur jag kunde läsa så otroligt fel, aja lite små trött. Ber om ursäkt för det.

Avregistrera dig genast

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk

Herregud, vad håller DB på med? dom har gått från min absoluta favorit butik till den sämsta, har nu väntat 2 mån med att beställa dator pga att dem ska få ordning på sina Lev tider, samt att dem höjt priserna på flera produkter jag tänkte handla, nu blir det komplett som för ombesörja mina ordrar! Tack&Hej.

kan lägga in en EDIT: Det enda ni på DB skulle kunna göra för att få ha kvar era gamla trogna kunder (vilket nog är väldigt många) är att köra några riktigt bra priser när ni fått ordning på erat "tredje parts lager"

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk

Hej allihopa!

Jag kommer inte att kommentera enskilda ärenden i denna tråd utan hålla mig till en kort uppdatering av läget.

Vi skickar nu stora delar av våra leveranser via tredjeparts-lager, men det återstår fortfarande en del barnsjukdomar all lösa. Exempelvis har vissa kunder fått lite märkliga leveransbesked från våra automatiska mailsystem, detta då dessa inte sett skillnad på en "vanlig" order och en "tredjeparts"-order. En annan puck att hantera är sortimentet. Inte hela vårt sortiment har syncats med logistikpartnerns, vilket givetvis krävs för att de skall kunna hantera artiklarna. På det stora hela har vi dock läget under kontroll, tekniken funkar som den skall och de leveranser som går externt lämnar snabbt och effektivt lager som sig bör.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Fel pris

Tyvärr ytterligare en uppdatering av min beställning som jag lagt den 7'e Augusti.
Tja vad ska man säga, uppgivelsen är total.
Datorbutiken har skickat min försändelse(en komplett PC som monterats av DB). Suttit klistrad framför skärmen på jobbet och följt kollit via postens hemsida. Blev lite förvånad då de skickat 2stycken paket, talat med kundtjänst där de gav en bra förklaring om att burken är i ena lådan och tillbehör så som instruktionsböcker mm i det andra paketet. Tyvärr har ena paketet gått till ett postkontor och det andra paketet till ett annat postkontor.
Lätt uppspelt när det är min tur i postens kassa. Lämnar fram kolliid hon frågar om jag vet vad paketet kostar. Vilket jag gör. Men döm av min förvåning när hon vill ha 18.700kr och min beställning ligger på lite över 15.700kr , en skillnad på nästan 3.000kr.
Så nu löste jag inte ut paketet, besviken kommer jag hem och loggar in för att bekräfta mitt pris hos DB, japp det logger lite över 15.700kr inklusive frakt postförskott mm.
Då jag åkt direkt från jobbet så hade DB's kundtjänst hunnit stänga så jag inte kunde få någon klarhet i ärendet heller.
Uppgiven som man är så känns det inte som att en justering av ärendet kommer att lösas inom en rimlig tid.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Starliner: ja så kan det gå när man tar PG skämt åsido. Varför inte bara hämta ut paketet oavsett vad det kostade och kräva Datorbutiken på pengar om du nu var så sugen?

Kanske inte har så mycket pengar att lägga ut? Finns ju en hel del yngre personer och studenter här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Bojkotta DB tills de får ordning på sin ekonomi och omsättning, samt en ursäkt till alla kunder!!

Om alla bojkottar db.com, hur ska dom då få ordning på ekonomi och omsättning..?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Kanske inte har så mycket pengar att lägga ut? Finns ju en hel del yngre personer och studenter här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starliner
Suttit klistrad framför skärmen på jobbet och följt kollit via postens hemsida.

Verkar som att killen har ett smäckjobb....sitter du på kommunhuset och "arbetar" eller?

Permalänk
Medlem

En kompis beställde grejer(processor, moderkort, minnen och elagg) till sin burk nu i veckan, tog bara 2 dagar för han att få allt.

Dock verkar DB ha börjat bli lite segare med garantiärenden, skickade in mitt graffekort för 10 dagars sedan och inte hört nått än.

skickat in ett moderkort förra sommaren och då fick jag besked att det var testat på nån dag, samma med komplett när jag har haft strul med komponenter därifrån så ha man fått tillbaks allt på mindre än vecka.

får hoppas man få besked innan man sticker utomlands iaf, lite jävligt om det ligger på posten o går tillbaks när man ska vara borta 3 veckor.

/Merkkan

Permalänk
Medlem

Ojojoj!

Har någon kollat på bonussystemets stege de sista dagarna ?

Förutom tre produkter har resten helt plötsligt blivit rejält mycket dyrare, detta utan någon som helst förklaring eller någon sorts meddelande från DB's sida, på vissa grejor är det ett antal 100%
prishöjning!
Listan visar före och efter höjningen av poängbehovet:

Samsung skärm 1000 1800

Logitech högt. 750 1140

Nabaztag 500 880

Creative Xifi 375 550

Intel MP4 4GB 250 500

Microsoft Reclusa 200 350

Intel Mp3 4Gb 150 300

Intel Fleecejacka 125 200

Intel Golfkit 14 180

Maglite Ficklampa 100 160

Logitech LX3 85 150

Trådlöst st. Eluttag 75 120

Koss Spark Plug 25 100

Intel Usb hub 20 80

Intel thermosmugg 60 60

Headset deluxe 40 60

Usb-lampa 10 30

Penna "Core2Duo" 12 30

USB koppvärmare 16 16

Tooth troll erazer 10 8

Extra Godis 5 5

Här sitter man och kollar hur bonusen växer och sparar för att
kunna skaffa sig ett par produkter i stegen, och så höjs nästan ALLIHOP över en natt utan någon information från DB.

Visa signatur

Varför heter det felsäkert läge ? Det borde heta Säkert fel Läge......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NetNut
Ojojoj!

....

...

...
Här sitter man och kollar hur bonusen växer och sparar för att
kunna skaffa sig ett par produkter i stegen, och så höjs nästan ALLIHOP över en natt utan någon information från DB.

Jupp riktigt fult, där halverade de poängens värde ungefär...
Vad ska man säga, förtroendet för db blir ju knappast högre när de sparkar på kunderna och deras intjänade bonus..
Kanske bäst att spendera bonusen på direkten, de kanske bestämmer sig för att höja ännu mer så att ingen kan få nått..

Om db nu tyckte att prylarna var värderade för lågt, då hade det enda rätta varit att minska poängen som man får för varje hundralapp. På så sätt tar man inte tillbaka poäng från redan intjänade sådana.
Nu har man istället lyckats förstöra värdet på poängen totalt genom att kunderna förlorat förtroendet för "valutan". Vem ser det som en bra sak att spara poäng hos db nu, när de när som helst kan sänka värdet på de sparade poängen.

Permalänk
Medlem

Har sparat ihop 102p och hade tänkt spara ihop till något kul, men om de har minskat värdet av mina poäng kommer jag aldrig någonsin köpa något mer hos dem, punkt slut.

Permalänk
Medlem

Så nu måste man handla för 180000 för att få en halvtaskig lcd skärm, känns ju inte specielt åtråvärt.

Jäkligt taskigt mot dom som har sparat en massa poäng...

/Merkkan

Permalänk
Medlem

Får man verkligen göra så? Spontant känns det oschysst att man kan ändra ett bonusprogram retroaktivt. Okej om det gäller för nya kunder/inköp, men det som redan har tjänats in under den tiden då andra regler gällde ..

Mja, det låter tveksamt.

Det är lite som att man lockas av kuponger i en mataffär eller dylikt, och när man kommer till affären och lämnar kupongen i kassan så drar de bara halva värdet på kupongen, "för vi har ändrat policy angående rabattkuponger". Rent logiskt är det samma sak, eh?

Jag är varken jurist eller kund hos db, men det är en intressant fråga.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Får man verkligen göra så? Spontant känns det oschysst att man kan ändra ett bonusprogram retroaktivt. Okej om det gäller för nya kunder/inköp, men det som redan har tjänats in under den tiden då andra regler gällde ..

Mja, det låter tveksamt.

Det är lite som att man lockas av kuponger i en mataffär eller dylikt, och när man kommer till affären och lämnar kupongen i kassan så drar de bara halva värdet på kupongen, "för vi har ändrat policy angående rabattkuponger". Rent logiskt är det samma sak, eh?

Jag är varken jurist eller kund hos db, men det är en intressant fråga.

Mjo har haft den funderingen också, kan ta och höra med en konsumentvägledare på måndag.

Permalänk
Medlem

När uppgraderade dom prylarna? Känns väl befogat att en 22" wide kostar mer än en gammal 19", så dom kanske inte uppdaterade priserna i samma veva som dom uppgraderade prylarna man kunde välja bara? Dålig information, men beroende på hur länge dom nya prylarna var uppe så känns det inte som nån större grej, även om det klart är lite surt, hade behövt en ny skärm.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Jupp riktigt fult, där halverade de poängens värde ungefär...
Vad ska man säga, förtroendet för db blir ju knappast högre när de sparkar på kunderna och deras intjänade bonus..
Kanske bäst att spendera bonusen på direkten, de kanske bestämmer sig för att höja ännu mer så att ingen kan få nått..

Om db nu tyckte att prylarna var värderade för lågt, då hade det enda rätta varit att minska poängen som man får för varje hundralapp. På så sätt tar man inte tillbaka poäng från redan intjänade sådana.
Nu har man istället lyckats förstöra värdet på poängen totalt genom att kunderna förlorat förtroendet för "valutan". Vem ser det som en bra sak att spara poäng hos db nu, när de när som helst kan sänka värdet på de sparade poängen.

Rent logiskt, så borde de om de dubblat bonuspoängkostnaden också dubblat den REDAN INTJÄNADE bonuspoängen kunderna har, men inte den som sedan tjänas in.

Kanske de inte tänkte på den saken, men som nu är det lurenskojjeri, så gör man inte DB.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
När uppgraderade dom prylarna? Känns väl befogat att en 22" wide kostar mer än en gammal 19", så dom kanske inte uppdaterade priserna i samma veva som dom uppgraderade prylarna man kunde välja bara? Dålig information, men beroende på hur länge dom nya prylarna var uppe så känns det inte som nån större grej, även om det klart är lite surt, hade behövt en ny skärm.

Det är ju samma prylar nu som förut, de kostar bara mer poäng.

Bogey: Jo, det hade man också kunnat göra, det blir samma resultat.

Permalänk
Medlem

Det som tidigare var ett tämligen meningslöst men åtminstone lite roligt bonussystem blev nu bara löjligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head

Bogey: Jo, det hade man också kunnat göra, det blir samma resultat.

Med det undantaget att de inte "devalverar" kundens redan intjänade bonus och därmed faktiskt bryter redan ingångna avtal.
Att de höjer sina priser är deras ensak, men inte när de talar om för dig att din krona som du tjänat in som "återbäring" bara är värd 50 öre.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av merkkan
Dock verkar DB ha börjat bli lite segare med garantiärenden, skickade in mitt graffekort för 10 dagars sedan och inte hört nått än.

Jag har nu väntat över 2 månader med mitt garantiärende, känns som att det är anledning nog att inte handla där igen för den servicen har dom INTE outsourcat, när jag ringde i slutet på juli fick jag svaret "det är semestertider".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K