Elgiganten tv-reparation

Permalänk

Elgiganten tv-reparation

Hejsan
Jag tog min tv (SHARP LC42XD1E) under armen och for till Elgiganten för 1 månad och 2 veckor sedan för att fixa ett snabbt fel, trodde jag.
Felet var att när jag kopplade datorn till tvn genom HDMI så blev bilden blå-aktig
som om du har glapp i en vanlig vga-kabel till en gammal CRTbildskärm. Det sitter skruvar just vid dessa portar på tvn så dom kan väl slänga in 2 nya direkt på verkstaden eftersom jag har ett halvårs garanti kvar. Jag provar självklart alla knep jag hittar på internet samt som svävar omkring i skallen på mig själv, tillslut ringer jag in till elgiganten och frågar vad dom tycker jag skall göra. "Ta med dig den hit så vi får se på den".

Den finniga lilla filuren bakom servicedisken berättade snällt och övertygande om att jag skulle få tillbaka den om 2 veckor, 3 veckor max. Perfekt tänkte jag, och väntade på att få en liten skit-tv som ha nånting att pilla navlen framför. Inte det.
Kom hem med ett par papper där det står ett dussin olika saker som gör att Jag måste betala för reparationerna OM jag har te.x pressat in kontakten uppochned i porten. Nedanför det kommer det viktiga igen "2 till 3 veckor"

När 4 veckor hade passerat och jag fortfarande stirrade in i hålet ovanför tv-bänken så ringer jag till någon yngre tjej på elgiganten i nedre sverige och frågar var hon gömmer min tv, hon skickar vidare mig till serviceavdelningen där en kvinna (förmodligen mycket kunnig inom sitt yrke.) berättar för mig att verkstaden väntar på en viktig "del". En komponent, eller rättare sagt "Ett mäjnbåard" som hon så duktigt uttalade det.
Jahaja, men det står ju i papprerna att det skulle bara ta 2-3 veckor. Svaret på den kommentaren var då att servicen har faktist 4 veckor på sig. Samtalet slutade med att hon skickade ett prioriteringsmail och några falska skratt och ett väl menat Tack och hejdå.

Igår, säkert samma noshörning jag pratade med, berättade exakt samma sak som jag fick veta innan mina 2 lumpenveckor i skogen längtande efter min tv.

Finns det nånting att göra åt detta, om dom kommer på att jag ska betala för detta nu, är det bara äta upp det dom säger och punga ut eller har dom inte gått över tiden?

Edit : Det står alltså inte direkt att jag ska betala nånting, dom varnade mig bara några gånger om att jag _kanske_ får betala. Om TV'n är trasig pga att jag spillt en hink med vatten över den. Tillexempel.

Tack på förhand / Niklas

Permalänk
Medlem

Det där låter tråkigt. Har för mig att en butik har en månad på sig att lösa ett garantiärende, men jag kan givetvis ha fel!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Skälig servicetid i branschen är runt tre veckor, någonstans över fyra veckor börjar det bli oskäligt. Det är knappast så att verkstaden sitter och leker med din TV bara för skojs skull utan de väntar precis som du på att de skall få in det mainboard som de anser behövs för att laga TVn.
Talar du med EG är jag övertygad om att du kommer få kompensation för den långa servicetiden, beroende på hur långt över skälig tid det landar på till slut.
Det andra alternativet är att häva köpet, då krävs att du skall kunna visa att felet "är av väsentlig betydelse" för dig. Dessutom har EG rätt att göra avdrag för tiden du faktiskt haft och nyttjat TVn.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ringa Infocare och uppge EGABs interna servicenummer så bör de kunna få fram någon form av status på hur det går med TVn och när reservdelen väntas komma. Eller söka på samma servicenummer på www.powermill.se under Kundportal så får du upp lite information, dock inte likamycket som om man ringer dom.

Permalänk
Avstängd

Kan ju informera om att infocare/powermill är bland dom sämsta företagen att ha att göra med, där jag jobbade var servicetider över 1mån absolut ignet ovanligt.

Permalänk
Medlem

Re: Elgiganten tv-reparation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickebult
Hejsan
Jag tog min tv (SHARP LC42XD1E) under armen och for till Elgiganten för 1 månad och 2 veckor sedan för att fixa ett snabbt fel, trodde jag.............

Kom hem med ett par papper där det står ett dussin olika saker som gör att Jag måste betala för reparationerna. Nedanför det kommer det viktiga igen "2 till 3 veckor"......

Finns det nånting att göra åt detta, om dom kommer på att jag ska betala för detta nu, är det bara äta upp det dom säger och punga ut eller har dom inte gått över tiden?...

Tack på förhand / Niklas

Hur gammal är TVn? Har du garanti kvar så skall du inte betala ett öre då ett fel av denna art absolut skall gå på garantin...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Re: Re: Elgiganten tv-reparation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Hur gammal är TVn? Har du garanti kvar så skall du inte betala ett öre då ett fel av denna art absolut skall gå på garantin...

Handlade tv'n den 11 november 2007. 1 års garanti vilket inte har gått ut ännu

Permalänk
Medlem

Det låter lite som att många här i tråden har missat en del, nämligen de papper du fick där det står att du ska betala.

Vad står det på dessa papper, exakt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Man får ju aldrig papper direkt som säger att man skall betala, utan man skriver ju på ett papper som säger att man kan behöva betala om inte är ursprungsfel. Kostnadsförslaget får man ju oftast efter 2-3 veckor.

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite kvickt bara.

jag har en tv från sony som inhandlades för ca 9 månader sen.
Efter en månad fick jag en död pixel mitt i tvn.... det var allt för viktigt att ha kvar tvn just då så jag har inte gjort något åt det.

Nu är min fråga (av extrem lathet och det faktum att det är lite knivigt att ringa supporten kl 23) ska sony ta hand om detta eller butiken?

EDIT: alltså det är i detta fall ca 100 ggr smidigare för mig om det är så att sony kan ta hand om det istället.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

En pixel kan du glömma att de gör något åt, det är 2 som gäller på småskärmarna så 1 på en tv... nono

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Sony har väll 100% pixelgaranti? Fick jag på min 40" Lcd Sony Bravia iaf!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
En pixel kan du glömma att de gör något åt, det är 2 som gäller på småskärmarna så 1 på en tv... nono

Ser inte logiken i ditt inlägg.

Så en skärm som kostar 3-4-6K ska ha samma garanti som en tv/skärm som kostar 8-10-12+k?

Nej, pixelgarantin är oftast mycket bättre för tvn än småskärmar.

Samsung har iaf tre års garanti på sina tv-apparater, en död pixel ch du kan skicka in den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
En pixel kan du glömma att de gör något åt, det är 2 som gäller på småskärmarna så 1 på en tv... nono

Kanske dags att sluta gissa?

Sony Sverige erbjuder 100% pixelgaranti på alla sina lcd-tv apparater och hemmabioprojektorer köpta efter 1:a april 2007. Garantin gäller från och med inköpstillfället och två år frammåt. Detta innebär en ökad trygghet för dig som kund och är ytterligare en anledning att välja Sony.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Kanske dags att sluta gissa?

http://www.dustin.se/Content/Other/Images/sony_pixel.jpg

Sony Sverige erbjuder 100% pixelgaranti på alla sina lcd-tv apparater och hemmabioprojektorer köpta efter 1:a april 2007. Garantin gäller från och med inköpstillfället och två år frammåt. Detta innebär en ökad trygghet för dig som kund och är ytterligare en anledning att välja Sony.

Score!

tack så mycket för svaren

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så tråkigt när folk hittar på saker i forumet och sen läser någon det och tror att det stämmer, borde vara varning på sånt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri0n3
Du kan alltid ringa Infocare och uppge EGABs interna servicenummer så bör de kunna få fram någon form av status på hur det går med TVn och när reservdelen väntas komma. Eller söka på samma servicenummer på www.powermill.se under Kundportal så får du upp lite information, dock inte likamycket som om man ringer dom.

Får inte fram någonting av mitt servicenr på deras sida.

Förhoppningsvis är det bara någon anställd som lånat hem TV'n under OS. Bara jag får tillbaka den efter det, har så mycket film jag missat.

Permalänk

Skälig tid brukar variera lite beroende på bolag men på SIBA var det 20 arbetsdagar sist jag krigade med dom.
Det är bara att fråga (innan du nämner att du har ett service ärende hos dom) vad de räknar som skälig tid.

I mitt fall fick de köpa tillbaka tv apparaten då de inte ens hade börjat laga efter 20 dagar trots att de påstod det.

Stå på dig. de kommer streta emot lite...

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken djungel av godtyckliga regler det är som gäller i pixelgarantin hos de olika tillverkarna.
Ett axplock:

"Lysande pixel på "fel" ställe så byter vi"

"Vi har ingen pixelgaranti eftersom vi säljer klass A-produkter"

"Helt döda pixlar accepteras inte mitt i rutan, men på sidan av rutan."

"Förekommer det släckta pixlar tar vi in dessa tv-apparater för att kolla och undersöka vad vi kan göra åt problemet"

"Vi har ingen uttalad pixelgaranti, vi följer de officiella rekommendationer som branschen har tagit fram. Men några kollegor har stökat till det och inför fullständig pixelgaranti." WTF??

"Vi har infört en två års pixelgaranti från och med 1 april i år. Är en pixel trasig tar vi in tv:n för kontroll och ser om det är värt att reparera eller om vi ska byta ut delar. Går det inte att reparera så byter vi ut skärmen."

"Tidigare hade vi regler som sa att det berodde på var de felaktiga pixlarna fanns någonstans på bildrutan, berättar Anders Appelqvist, vd på Elektronikbranschen. Men det där var så krångligt så att nu har vi sagt att är det fler än 10 felaktiga pixlar på en tv som har en miljon pixlar, då ska skärmen repareras eller bytas ut."

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Vilken djungel av godtyckliga regler det är som gäller i pixelgarantin hos de olika tillverkarna.
Ett axplock:

"Lysande pixel på "fel" ställe så byter vi"

"Vi har ingen pixelgaranti eftersom vi säljer klass A-produkter"

"Helt döda pixlar accepteras inte mitt i rutan, men på sidan av rutan."

"Förekommer det släckta pixlar tar vi in dessa tv-apparater för att kolla och undersöka vad vi kan göra åt problemet"

"Vi har ingen uttalad pixelgaranti, vi följer de officiella rekommendationer som branschen har tagit fram. Men några kollegor har stökat till det och inför fullständig pixelgaranti." WTF??

"Vi har infört en två års pixelgaranti från och med 1 april i år. Är en pixel trasig tar vi in tv:n för kontroll och ser om det är värt att reparera eller om vi ska byta ut delar. Går det inte att reparera så byter vi ut skärmen."

"Tidigare hade vi regler som sa att det berodde på var de felaktiga pixlarna fanns någonstans på bildrutan, berättar Anders Appelqvist, vd på Elektronikbranschen. Men det där var så krångligt så att nu har vi sagt att är det fler än 10 felaktiga pixlar på en tv som har en miljon pixlar, då ska skärmen repareras eller bytas ut."

Jag vet, det värsta är att Sony och Samsung får kritik av de andra tillverkarna för att de inte kör på deras spelregler när de erbjuder total garanti.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gooogle
Score!

tack så mycket för svaren

en fråga bara.
!00% pixelgaranti, står att det gäller lcd tv och projektor.

en lcd dataskärm, klassas den som en tv, eller klassar de den till något annat? typ att pixelgarantin på 100 % enbart gäller för "tv"??

ja och visst är det "hemskt" av sony och samsung att erbjuda totalgaranti, att de inte skäms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulldog76
en fråga bara.
!00% pixelgaranti, står att det gäller lcd tv och projektor.

en lcd dataskärm, klassas den som en tv, eller klassar de den till något annat? typ att pixelgarantin på 100 % enbart gäller för "tv"??

ja och visst är det "hemskt" av sony och samsung att erbjuda totalgaranti, att de inte skäms

En datorskärm är en datorskärm, om det inte är en TV, för då är det en TV.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
En datorskärm är en datorskärm, om det inte är en TV, för då är det en TV.

Haha vilket garv jag fick mig. Klockrent

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Haha vilket garv jag fick mig. Klockrent