Elgiganten tv-reparation
Hejsan
Jag tog min tv (SHARP LC42XD1E) under armen och for till Elgiganten för 1 månad och 2 veckor sedan för att fixa ett snabbt fel, trodde jag.
Felet var att när jag kopplade datorn till tvn genom HDMI så blev bilden blå-aktig
som om du har glapp i en vanlig vga-kabel till en gammal CRTbildskärm. Det sitter skruvar just vid dessa portar på tvn så dom kan väl slänga in 2 nya direkt på verkstaden eftersom jag har ett halvårs garanti kvar. Jag provar självklart alla knep jag hittar på internet samt som svävar omkring i skallen på mig själv, tillslut ringer jag in till elgiganten och frågar vad dom tycker jag skall göra. "Ta med dig den hit så vi får se på den".
Den finniga lilla filuren bakom servicedisken berättade snällt och övertygande om att jag skulle få tillbaka den om 2 veckor, 3 veckor max. Perfekt tänkte jag, och väntade på att få en liten skit-tv som ha nånting att pilla navlen framför. Inte det.
Kom hem med ett par papper där det står ett dussin olika saker som gör att Jag måste betala för reparationerna OM jag har te.x pressat in kontakten uppochned i porten. Nedanför det kommer det viktiga igen "2 till 3 veckor"
När 4 veckor hade passerat och jag fortfarande stirrade in i hålet ovanför tv-bänken så ringer jag till någon yngre tjej på elgiganten i nedre sverige och frågar var hon gömmer min tv, hon skickar vidare mig till serviceavdelningen där en kvinna (förmodligen mycket kunnig inom sitt yrke.) berättar för mig att verkstaden väntar på en viktig "del". En komponent, eller rättare sagt "Ett mäjnbåard" som hon så duktigt uttalade det.
Jahaja, men det står ju i papprerna att det skulle bara ta 2-3 veckor. Svaret på den kommentaren var då att servicen har faktist 4 veckor på sig. Samtalet slutade med att hon skickade ett prioriteringsmail och några falska skratt och ett väl menat Tack och hejdå.
Igår, säkert samma noshörning jag pratade med, berättade exakt samma sak som jag fick veta innan mina 2 lumpenveckor i skogen längtande efter min tv.
Finns det nånting att göra åt detta, om dom kommer på att jag ska betala för detta nu, är det bara äta upp det dom säger och punga ut eller har dom inte gått över tiden?
Edit : Det står alltså inte direkt att jag ska betala nånting, dom varnade mig bara några gånger om att jag _kanske_ får betala. Om TV'n är trasig pga att jag spillt en hink med vatten över den. Tillexempel.
Tack på förhand / Niklas