Komplettera till gymnasiekompetens?

Permalänk

Komplettera till gymnasiekompetens?

Har läst och fått omdöme/godkänt i;
Svenska A + B (B kursen snart avklarad)
Engelska A
Matematik A

...från en folkhögskola. Där man så att säga även inte kan få en viss "poäng" för kursen eller särskilt betyg, utan man bara har klarat av kursen. Känns rätt surt, då man pluggat på rätt rejält och gjort bra ifrån sig och önskar man kunde få riktiga betyg, well well..

Nu över till min fråga.
Jag hade nämligen tänkt att komplettera de återstående ämnena(kärnämnena?) som behövs för att uppnå gymnasial kompetens / högskoleförberedande? Och detta på komvux nu ev till hösten.
Dock vet jag inte vilka ämnen det är som behövs nu kvar, för att få mina studier avklarade. Kommer antagligen även läsa fler utöver kärnämnena, mlen viktigast just nu är VILKA som man MÅSTE ha godkänt i för gymnasiekompetens.
Så vilka är det?

Och hur kommer mitt "Slutbetyg" se ut eller bli, då jag läst hälften av mina studier/ämnen på en folkhögskola med sina betygssystem och sedan om jag läser resten på komvux?

Tack på förhand! ^_^

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att boka en träff med en studievägledare. Otroligt underskattat. De kan svara på alla dina frågor och säkert ge dig lite motivation också. Å andra sidan ska man ju inte underskatta sweclockers förmåga att ha svar på allt.

Permalänk

Som sagt prata med studievägledare, angående gymnasiekompetens:
http://www.alvdalen.se/Barn--ungdom/Vuxenutbildning/Kurser/Gr...
Jag skulle gissa på dessa kurser plus en totalpoäng på 2350.
(gissa p.g.a. osäker källa)

Dock finns det många som har IG i flera ämnen inkl kärnämnena och får bra och riktigt högavlönade jobb ändå på industrin. (Iaf vad jag skulle kunna döda för )
Så om du inte tänker läsa vidare har du själv ingen större användning av gymnasiekurserna, det enda är att när arbetsgivaren står i valet mellan 2 likvärdiga kandidater, så är saknaden av gymnasiekompetens en stor brist. Speciellt om/när arbetsgivaren inte vet om varför personen saknar detta.
Det finns bättre och sämre orsaker och det gäller att noga planera vad man ska säga så ens orsak tillhör de bättre, för denna fråga kommer.

Så mitt råd är prata först med studievägledare, men samtidigt sök arbete inom industrin. Får du ett arbete där så får du arbetserfarenhet, vilket är mycket bättre än gymnasiekompetens.
*edit förtydligande*
Jag menar inte att du ska strunta i gymnasiekompetens, utan att jag tycker att du skall söka bra arbete samtidigt. Får du inget arbete, ja då utbildar du dig under tiden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Som sagt prata med studievägledare, angående gymnasiekompetens:
http://www.alvdalen.se/Barn--ungdom/Vuxenutbildning/Kurser/Gr...
Jag skulle gissa på dessa kurser plus en totalpoäng på 2350.
(gissa p.g.a. osäker källa)

Dock finns det många som har IG i flera ämnen inkl kärnämnena och får bra och riktigt högavlönade jobb ändå på industrin. (Iaf vad jag skulle kunna döda för )
Så om du inte tänker läsa vidare har du själv ingen större användning av gymnasiekurserna, det enda är att när arbetsgivaren står i valet mellan 2 likvärdiga kandidater, så är saknaden av gymnasiekompetens en stor brist. Speciellt om/när arbetsgivaren inte vet om varför personen saknar detta.
Det finns bättre och sämre orsaker och det gäller att noga planera vad man ska säga så ens orsak tillhör de bättre, för denna fråga kommer.

Så mitt råd är prata först med studievägledare, men samtidigt sök arbete inom industrin. Får du ett arbete där så får du arbetserfarenhet, vilket är mycket bättre än gymnasiekompetens.
*edit förtydligande*
Jag menar inte att du ska strunta i gymnasiekompetens, utan att jag tycker att du skall söka bra arbete samtidigt. Får du inget arbete, ja då utbildar du dig under tiden.

Jepp, det ska ske inom kort!

Jojo, det vet jag och har jag även hört talas om.
Och det är givetvis en stor anledning till varför jag vill studera klart kompetensen, för att rankas upp i "listan" då jag ligger som arbetssökande och det är fler som söker jobbet som mig då. Även studera vidare av eget intresse, då jag tycker det är rätt intressant lära sig nya saker och bli mer kunnig.

Jag är redan timanställd på ett bemanningsföretag och jobbat ca 2 mån nu i sommar på ett stort industriarbete med rätt skön lön ^^ så jag har arbetserfarenhet. Även förra sommaren jobbade jag inom industri, bilblåtsindustriarbete.
Dock är det rätt tunt med arbete just nu, men chefen ringer så fort det behövs.

Ska även skriva in mig på arbetsförmedlingen inom kort, så jag är även sökande där och delvis kan skriva in mig på jobbgaranti för ungdomar efter 3 månader och ansöka om aktivitetsstöd, så jag kan bo kvar i min söta etta ^_^

Och så får vi se som sagt hur det blir med studierna, men kommer antagligen studera till hösten och samtidigt vara timanställd.