Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Dec 2007

Gymnasial utbildning ?

Hej,

Efter att redan förlorat ett år av gymnasial utbildning så sitter jag här igen och vet fortfarande inte vad jag vill gå för något
Jag är intresserad av fotografi samt grafisk kommunikation alltså, jobba med bilder och göra reklam tex, men jag vet inte om jag vill ha det som hobby eller om jag vill arbeta med det...
Det är så jävla förvirrande tycker jag vet nog egentligen ingenting

Är det någon som har varit med om något liknande eller har råd att ge till mig ?

/Daniel.

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

1) Kolla vilken högskoleutbildning som matchar vad du vill bli
2) Kolla vilka kurser den kräver från gymnasiet
3) Kolla lägsta antagens betyg och lägg till 2p
4) Välj den lättaste gymnasielinjen du kan tänka dig där du kan läsa kurserna som krävs
5) Se till att få betyg som täcker punkt 3)
6) Ha roligt så mkt som möjligt under gymnasietiden

Faktum är att gymnasieutbildningen är värdelös. Antingen så tar du studenten och börjar på skitjobb (som i praktiken inte kräver gymnasiekompetens utan endast kontakter) eller så går du en högskoleutbildning inom det du vill bli.

Driver Rikkon och Recensi, i samarbete med Intryck Reklam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fråga
Registrerad
Mar 2008

IT-media kanske?

Edit: välj en skola/linje med Ma B, C, D, E och Fy A, B Ke A som tilläggs kurser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oscarsson
4) Välj den lättaste gymnasielinjen du kan tänka dig där du kan läsa kurserna som krävs

Faktum är att gymnasieutbildningen är värdelös. Antingen så tar du studenten och börjar på skitjobb (som i praktiken inte kräver gymnasiekompetens utan endast kontakter) eller så går du en högskoleutbildning inom det du vill bli.

Bra sammanfattning.
Gymnasiet är bara ett dagis som används för att stanna 15-18-åringar innan de går vidare till högskolan.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Alla gymnasieutbildningar är inte skit, likaså är långtifrån alla högskoleutbildningar något att ha. Några exempel på bra gymnasieutbildningar förutom natur etc är fordon, el-automation/installation, omvårdnasprogrammet(man kan arbeta som undersköterska, vilket man utbildade sig som).

Huruvida någon mediaprogram på gymnasiet är något att ha vet jag ej, men jag är inte lika säker som de ovan på att de är dåliga. Dock kännetecknas de flesta gymnasieprogram av lata ungdomar som halvsover på lektionerna och nästan aldrig pluggar mer än inför prov och glosförhör. Så det är svårt att göra en bra utbildning med sådana elever, dessutom läser gymnasieelever en väldigt många icke yrkesrelaterade kurser som tar upp tid. (språk, matte, religion, biologi, svenska, idrott etc)

Så jag rekommenderar den som kan/orkar att läsa IB/natur eller liknande, om personen inte vill det så är fordon med körkort för lastbil & truck en förbaskat bra utbildning. Angående mediaprogram så är det bäst att fråga någon som har läst ett sådant program.
Finns det ett sådant program på din skola så gå till programansvarige och fråga om utbildning, t.ex. vad eleverna har fått för arbete efteråt? Om programansvarige inte vet något arbete någon har fått, så säger det inte lite om utbildningen.. -De bryr sig kanske inte ens kolla upp om arbetsmarknaden tycker om utbildningen, för då kan de inte sova med gott samvete om nätterna. (finns sådana utbildningar, inte sagt att mediaprogrammet är ett sådant)
*edit*
Det finns basår så det är inte kört med högskolestudier bara för att man valde media, dock är det en längre och dyrare väg. Men alla klarar inte av att gå den raka vägen...

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Alla gymnasieutbildningar är inte skit, likaså är långtifrån alla högskoleutbildningar något att ha. Några exempel på bra gymnasieutbildningar förutom natur etc är fordon, el-automation/installation, omvårdnasprogrammet(man kan arbeta som undersköterska, vilket man utbildade sig som).

Huruvida någon mediaprogram på gymnasiet är något att ha vet jag ej, men jag är inte lika säker som de ovan på att de är dåliga. Dock kännetecknas de flesta gymnasieprogram av lata ungdomar som halvsover på lektionerna och nästan aldrig pluggar mer än inför prov och glosförhör. Så det är svårt att göra en bra utbildning med sådana elever, dessutom läser gymnasieelever en väldigt många icke yrkesrelaterade kurser som tar upp tid. (språk, matte, religion, biologi, svenska, idrott etc)

Så jag rekommenderar den som kan/orkar att läsa IB/natur eller liknande, om personen inte vill det så är fordon med körkort för lastbil & truck en förbaskat bra utbildning. Angående mediaprogram så är det bäst att fråga någon som har läst ett sådant program.
Finns det ett sådant program på din skola så gå till programansvarige och fråga om utbildning, t.ex. vad eleverna har fått för arbete efteråt? Om programansvarige inte vet något arbete någon har fått, så säger det inte lite om utbildningen.. -De bryr sig kanske inte ens kolla upp om arbetsmarknaden tycker om utbildningen, för då kan de inte sova med gott samvete om nätterna. (finns sådana utbildningar, inte sagt att media.. är ett sådant)

Ojoj,det var mycket och det uppskattar jag!
Okej,men jag vet faktiskt inte om jag är beredd att läsa IB/natur isåfall är det samhäll media som jag skulle kunna tänka mig då det är som samhäll men dock lite avkoppling med en media kurs...
Annars har jag ett stort intresse för att bli mc mekaniker dock är detta ej så stor efterfrågan efter men jag isåfall så är väl fordon ett vettigt val likadera EL....
Men som sagt jag har ingen föreställning om vad jag vill jobba med det ända jag kan se framför mig är mc-mekaniker och eventuellt egen firma efter en stunds jobb och erfarenhet.
Så det är efter dessa kriterier jag ska välja, få men ack så svårt.

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman91
Ojoj,det var mycket och det uppskattar jag!
Okej,men jag vet faktiskt inte om jag är beredd att läsa IB/natur isåfall är det samhäll media som jag skulle kunna tänka mig då det är som samhäll men dock lite avkoppling med en media kurs...
Annars har jag ett stort intresse för att bli mc mekaniker dock är detta ej så stor efterfrågan efter men jag isåfall så är väl fordon ett vettigt val likadera EL....
Men som sagt jag har ingen föreställning om vad jag vill jobba med det ända jag kan se framför mig är mc-mekaniker och eventuellt egen firma efter en stunds jobb och erfarenhet.
Så det är efter dessa kriterier jag ska välja, få men ack så svårt.

Alltså, du har väl planer för att plugga vidare efteråt?
Om du bara tänker satsa på att skapa en egen reparationsfirma så är det frågan om du ens behöver gå gymnasiet... Finns bättre saker att lägga tid på. Gymnasiet är trots allt mest dödtid.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby Gård
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Alltså, du har väl planer för att plugga vidare efteråt?
Om du bara tänker satsa på att skapa en egen reparationsfirma så är det frågan om du ens behöver gå gymnasiet... Finns bättre saker att lägga tid på. Gymnasiet är trots allt mest dödtid.

Även om jag håller med dig om att det mest är dötid där så är det rätt fundamentalt att gå gymnasiet, mest för vidareutbildning dock, har aldrig hört talas om nån arbetsgivare som frågat efter gymnasiebetyg.

Erik

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsholmen
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oscarsson

Perfekt strategi.

Jag vill dock tillägga att gymnasiet är ett av få tillfällen i livet där det finns gott om tid och resurser att lära sig ett nytt språk, så om intresse finns bör det trots betydligt större insatskrav inte vara några problem att få ett bra betyg och faktiskt, vilket är härligt, faktiskt få ut nånting av det.

Skulle jag gå om gymnasiet idag skulle jag valt hotell- och restaurang (om den nu ger högskolebehörighet) och lagt till språk och matematik. Tänka att lära sig t.ex. franska, integraler och att laga mat, då hade det ju känts som att det faktiskt gav nåt.

Lee Adama is a bitch!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Grafisk design känns som rätt yrke för dig skulle jag säga faktiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Perfekt strategi.

Jag vill dock tillägga att gymnasiet är ett av få tillfällen i livet där det finns gott om tid och resurser att lära sig ett nytt språk, så om intresse finns bör det trots betydligt större insatskrav inte vara några problem att få ett bra betyg och faktiskt, vilket är härligt, faktiskt få ut nånting av det.

Skulle jag gå om gymnasiet idag skulle jag valt hotell- och restaurang (om den nu ger högskolebehörighet) och lagt till språk och matematik. Tänka att lära sig t.ex. franska, integraler och att laga mat, då hade det ju känts som att det faktiskt gav nåt.

Ja värsta bästa för att dra ner till France och ragga fransyskor och svenska flickor som tänder på att du kan laga mat och säga de franska namnen på ingredienserna!:)

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b