Öppna MySql för externa anslutningar på ubuntu

Permalänk
Medlem

Öppna MySql för externa anslutningar på ubuntu

Hej!

Jag och några polare har skrivit ett program i java och det jobbar mot en sql-databas. Vi har kört databasen på min arbetsstation som är windows, men vill nu flytta över den till min linux-maskin, eftersom den står på dygnet runt.

Min fråga är nu hur jag kan öppna upp så att MySql tar emot anslutningar från externa hostar? Har läst om det men inte kommit på hur det går till.
Kör Ubuntu, MySql 5.
(Router + brandvägg o allt det är redan fixat så det är bara att släppa in användare från andra hostar)

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

kolla bind-address i my.cnf (ligger troligen under /etc)
sen bara lägga till remote hosten till användaren som skall ansluta (grant select,update on bleh.* to nisse@a.nice.host..)

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Okej, men om jag inte har hela hostlistan då? utan vill sätta grant select, update on bleh. * to alla?

Eftersom det är flera som jobbar med det och skall vara öppet för alla så är det svårt att plocka hostarna :/

Permalänk
Medlem

grant all on bleh.* to nisse@% identified by 'bleh'

Permalänk
Medlem

Okej. När jag ändrade där bind-addressen vart, då slutade mysql att fungera öht.
Så ändrade tillbaka där så att det står 127.0.0.1.
Sen har jag gått in i mysql-terminalen och skrivit:
GRANT SELECT, INSERT, DELETE, UPDATE on databas.* to user@"%" indentified by "lösenord_för_användaren";
FLUSH PRIVILEGES;
båda queryna har varit OK, men fortfarande inget bra resultat.

Något mer jag måste ändra? Måste man öppna något i databasen i sig eller vad?

Permalänk
Medlem

bind-address = 0.0.0.0 så accepterar den anslutningar från samtliga av dina nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
bind-address = 0.0.0.0 så accepterar den anslutningar från samtliga av dina nätverkskort.

Stort tack! Det gjorde susen det, nu funkar allt som det skall!