Syrrans Eee PC strejkar. Akut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Syrrans Eee PC strejkar. Akut!

Nu brinner det i knutarna! Min syrra flyger till USA i övermorgon och kommer att vara borta i ett år! Innan hon åkte skulle jag installera VLC åt henne och körde:

sudo apt-get install vlc vlc-mozilla-plugin

Sedan skulle jag starta om datorn och körde därför:

sudo shutdown -r now

Det var då problemen började komma. Den startade inte om utan började kivas i stället. Det poppade hela tiden upp ett felmeddelande som sa något om nätverk och att den inte kunde hitta någon sökväg om jag inte minns fel. Vi startade då om datorn med den vanliga knappen men till min fasa vägrar den nu att starta upp igen! Den går förbi boot-menyn och man får upp den grå bilden där det står "Starting system" eller något i den stilen med en fin Eee-logga bredvid. Efter det får man bara det blinkande strecket uppe till vänster och så blir skärmen svart en halvsekund med ett par sekunders mellanrum.

Vad kan vara fel och framför allt: hur löser jag det? Om jag inte lyckas fixa det här nu kommer syrran att vara utan dator i USA ett helt år! Jag är nere på mina bara knän!

Failure is not an option. It comes bundled with your windows installation.
AMD Phenom2 X4 965 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | 4GB Corsair XMS3-12800DHX | XFX HD5870 | Asus XONAR D2 | 80GB Intel X25-M | 1TB Western Digital Caviar Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Kan du få upp en consol efter den blinkat? tex: ctrl-alt-F1 eller alt-F1

Sedan kan du titta vad /var/log/xorg.log.0 [eller liknande filnamn] säger.

$ less /var/log/xorg.log.0

dmesg kanske säger något intressant..

$ dmesg | less

eller syslog:en

$ less /var/log/syslog

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2002

Slut på ledigt utrymme på flashdriven?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Nä. Det verkade som apt-get hade skrivit över någon fil som borde ha lämnats i fred. Hittade funktionen för fabriksåterställning när jag läste manualen och körde det. Nu funkar det bra igen.

AMD Phenom2 X4 965 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P | 4GB Corsair XMS3-12800DHX | XFX HD5870 | Asus XONAR D2 | 80GB Intel X25-M | 1TB Western Digital Caviar Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Aug 2007

det lönar sig inte att mecka sådär med eee pc:s begränsade xandros linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Nä jag upptäckte det :P. Den var dessutom helt stendöd. Man kunde inte göra någonting annat än att titta på när den slog på och av skärmen...