HJÄLP! Grafikkort passar inte i ingångsplatsen på chassit?!

Permalänk

HJÄLP! Grafikkort passar inte i ingångsplatsen på chassit?!

Usch, jag måste verkligen ha otur... Jag håller på att sätta ihop en helt ny dator, ett hemmabygge, och nu verkar det som om grafikkortet inte går in i chassits PCI-plats. Förstå mig rätt - grafikkortet passar på moderkortet, och längden in i lådan är det inget fel på.
Det är höjden och bredden in i själva platsen, där den skall ut på baksidan. Skulle jag få in den trots breddproblemet, så skulle alla chip och allt sådant skrapas bort. Så trångt är det.

Snälla, snälla hjälp mig. Jag håller på att få panik. Vad skall jag göra? Kan jag modifiera chassit på något vis för att den skall få plats?

Chassi: Thermaltake VE7000BNS Soprano DX
Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS4
Grafik-kort: Asus GeForce 9600GT 512MB

Ett jättetack på förhand!!

Natali

Permalänk
Medlem

En bild hade nog underlättat för dem flesta för att förstå vad ditt problem egentligen är

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Menar du mellan moderkortet och chassit? den där 2millimeter springan.

Permalänk
Medlem

Försöker du mosa in kortet genom baksidan på burken eller?

Permalänk

Hrmh. Jag har fått till det nu, efter lite konsultation från min bror. Jag hade fått för mig att, som danneee uttryckte det, mosa in kortet genom baksidan. På något vänster verkade det mer logiskt att föra in den den vägen än via insidan. Rent idiotiskt när jag tänker efter... But hey, nu har jag en komisk historia att berätta. >_<

Ett jättetack till er här på forumet som verkligen ställer upp med snabba och seriösa svar!

Permalänk
Medlem

Trycka in korten genom baksidan.. den var ny

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Trycka in korten genom baksidan.. den var ny

gjorde det första gången jag meka dator satt in ett ljudkort var kanske 12 år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rootfrukt
Hrmh. Jag har fått till det nu, efter lite konsultation från min bror. Jag hade fått för mig att, som danneee uttryckte det, mosa in kortet genom baksidan. På något vänster verkade det mer logiskt att föra in den den vägen än via insidan. Rent idiotiskt när jag tänker efter... But hey, nu har jag en komisk historia att berätta. >_<

Ett jättetack till er här på forumet som verkligen ställer upp med snabba och seriösa svar!

Haha!
Klassiker, men sweet att det löste sig till slut. Det är helt klart inte lätt alla gånger.

Permalänk
Medlem

hahah sticky på den här tråden : D

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Hedersmedlem

Helt underbart misstag! Hoppas verkligen att trådskaparen skriver in detta i en "stora misstagstråden" här på swec!

Permalänk
Medlem

Oj, trodde inte ens någon försökt med det. Kan ju förstå folk som monterar moderkort utan distanser, inte stoppar i alla kablar till grafikkortet (Ja, om det är två kablar, stoppa i BÄGGE.) men det här tog allt till en helt ny nivå...=)

Permalänk
Medlem

mm sticky, in i FAQ:en med detta!

Permalänk
Medlem

Slutet gott, allting gott.

Ps. HAHAHA ROFL! =D

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Avstängd
Permalänk

HAHAHAHA!, underbart att folk kan dela med sig av sina motgångar/misslyckanden!, kul att det löste sig! och trevlig läsning för oss andra

Visa signatur

Thermaltake Level 10 Gaming Station | Intel® Core™ i7-990X Extreme Edition | ASUS Rampage III Black Edition | Western Digital Caviar Green 3TB | Samsung Spinpoint F1 1TB SATA II | Kingston HyperX SSD 240GB 2.5" | Corsair SSD Force Series™ F180A, 180GB 2.5" | Corsair XMS3 Vengeance 24GB DDR3 PC3-15000 1866MHz 6x4gb | ASUS GeForce TITAN | Fostex TH900 | NEC MultiSync LCD 3090WQXI black

Permalänk
Avstängd

Hur trycker man in ett kort via baksidan? Någon som kan rita en bild eller något? Nu blev jag intresserad.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Hur trycker man in ett kort via baksidan? Någon som kan rita en bild eller något? Nu blev jag intresserad.

Verkar som att TS försökte vålda gfxet genom en sån här

http://www.cluboc.net/reviews/cases/DangerDen/WaterBoxPlus/im...

Kul att det löste sig till slut iaf, happy ending både för dig & ditt grafikkort!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Detta gjorde min dag, Tack!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Verkar som att TS försökte vålda gfxet genom en sån här

http://www.cluboc.net/reviews/cases/DangerDen/WaterBoxPlus/im...

Kul att det löste sig till slut iaf, happy ending både för dig & ditt grafikkort!

Ahahahah, då förstår jag xD

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

Steg:
1 Köp ett 4870x2.
2 Köp en hammare.
3 Se till att använda ESD-skydd.
4 Ta bort luckan för porten.
5 Ta ett rejält tag om 4870x2.
6 Sikta in den på öppningen bak på chassit, se till att du har grafikkortets bakre plåt (Kommer hädanefter kallas "slagskyddet".) som ska fästas i chassit i den ände du har längst från öppningen i chassit (Se till att du inte slår snett och skadar fästytan på kanten av "slagskyddet".). Se till att rikta kortet så att det är parallellt med moderkortet, detta steg är viktigt, kan orsaka stora skador om kortet riktas in fel.
7 Ta nu ett rejält tag om hammaren.
8 Slå nu med hammaren på baksidan av grafikkortet, i det tidigare definierade "slagskyddet". Var inte orolig, denna del av grafikkortet har specifikt designats för att tåla en hel del stryk! Dunka nu på till grafikkortet har tagit sig hela vägen igenom öppningen, se hela tiden till kortet är riktat parallellt med moderkortet! Var inte orolig om bitar trillar loss, självklart har kortet utrustats med redundanta delar, delar kan trilla av och dess funktion övertas av andra delar (Tänk Terminator.). Givetvis bör försiktighet iaktagas. Missa inte slagskyddet, då har ni en brevpress med ett tidigare värde på 4000kr.
9 Om stegen utförts korrekt ska nu grafikkortet vara inne i lådan parallellt med moderkortet.
10 Tryck nu försiktigt ned grafikkortet i pci-express porten. Om du måste använda våld så är något fel, det kan hända att grafikkortet ej är helt inne i rätt position, om du ser att det saknas mycket slå rejält med hammaren på slagskyddet, om det bara fattas lite så knacka bara lite lätt i slagskyddet medans du trycker kortet lätt ner mot porten.
11 Stoppa i de sladdar som behövs.

Vanliga fel som görs:
1 Du siktar inte in kortet korrekt i steg nr 6. Detta kan medföra skador på moderkort och eventuellt chassi. Ytterliggare konsekvenser redovisas i Bilaga B.
2 Du har för svagt nätaggregat, Corsair är starkt rekommenderade. Kör gärna med 600W eller mer.
3 Du har ej stoppat i de sladdar som behövs. Tro nu ej att att det räcker med att stoppa i en sladd, man måste stoppa i bägge. Finns en anledning till att det sitter två kontakter där, och det är inte för att det ser häftigare ut med två. Exempel finns i bilaga A.

Bilaga A: Här är ett exempel på vad som kan hända då man inte tänker, i detta fall är det ett nVidia kort:
"min 8800gtx fungerar inte. hör ett otroligt högt ljud när jag startar datorn."
(Språkpolisen antecknar också.)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Bilaga B:
Generell uträkning för konsekvens av att ej genomföra steg 6 korrekt.
Moderkort: ca: 2100kr, det är vanligen de dyraste korten som blir förstörda.
CPU: ca: 572kr, klarar sig oftast därav den låga summan.
Chassi: ca: 359kr, klarar sig oftast.
Ram: ca: 700kr, oftast en sekundär skada orsaka av moderkortet.
Övriga skador: ca: 57kr
Detta är statistiskt säkerställt material med en väldigt hög förklaringsgrad

Permalänk
Citat:

Hahhaha jävlar vad söt Skulle vilja sett det irl, skulle verkligen krama om dig efteråt

Permalänk
Medlem
Citat:

Fantastiskt, vilket garv jag fick mig
Detta är ju en klassiker, men alla har vi varit nybörjare någon gång *LOL*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den var riktigt bra! 10 poäng av 10!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Steg:
1 Köp ett 4870x2.
2 Köp en hammare.
3 Se till att använda ESD-skydd.
4 Ta bort luckan för porten.
5 Ta ett rejält tag om 4870x2.
6 Sikta in den på öppningen bak på chassit, se till att du har grafikkortets bakre plåt (Kommer hädanefter kallas "slagskyddet".) som ska fästas i chassit i den ände du har längst från öppningen i chassit (Se till att du inte slår snett och skadar fästytan på kanten av "slagskyddet".). Se till att rikta kortet så att det är parallellt med moderkortet, detta steg är viktigt, kan orsaka stora skador om kortet riktas in fel.
7 Ta nu ett rejält tag om hammaren.
8 Slå nu med hammaren på baksidan av grafikkortet, i det tidigare definierade "slagskyddet". Var inte orolig, denna del av grafikkortet har specifikt designats för att tåla en hel del stryk! Dunka nu på till grafikkortet har tagit sig hela vägen igenom öppningen, se hela tiden till kortet är riktat parallellt med moderkortet! Var inte orolig om bitar trillar loss, självklart har kortet utrustats med redundanta delar, delar kan trilla av och dess funktion övertas av andra delar (Tänk Terminator.). Givetvis bör försiktighet iaktagas. Missa inte slagskyddet, då har ni en brevpress med ett tidigare värde på 4000kr.
9 Om stegen utförts korrekt ska nu grafikkortet vara inne i lådan parallellt med moderkortet.
10 Tryck nu försiktigt ned grafikkortet i pci-express porten. Om du måste använda våld så är något fel, det kan hända att grafikkortet ej är helt inne i rätt position, om du ser att det saknas mycket slå rejält med hammaren på slagskyddet, om det bara fattas lite så knacka bara lite lätt i slagskyddet medans du trycker kortet lätt ner mot porten.
11 Stoppa i de sladdar som behövs.

Vanliga fel som görs:
1 Du siktar inte in kortet korrekt i steg nr 6. Detta kan medföra skador på moderkort och eventuellt chassi. Ytterliggare konsekvenser redovisas i Bilaga B.
2 Du har för svagt nätaggregat, Corsair är starkt rekommenderade. Kör gärna med 600W eller mer.
3 Du har ej stoppat i de sladdar som behövs. Tro nu ej att att det räcker med att stoppa i en sladd, man måste stoppa i bägge. Finns en anledning till att det sitter två kontakter där, och det är inte för att det ser häftigare ut med två. Exempel finns i bilaga A.

Bilaga A: Här är ett exempel på vad som kan hända då man inte tänker, i detta fall är det ett nVidia kort:
"min 8800gtx fungerar inte. hör ett otroligt högt ljud när jag startar datorn."
(Språkpolisen antecknar också.)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Bilaga B:
Generell uträkning för konsekvens av att ej genomföra steg 6 korrekt.
Moderkort: ca: 2100kr, det är vanligen de dyraste korten som blir förstörda.
CPU: ca: 572kr, klarar sig oftast därav den låga summan.
Chassi: ca: 359kr, klarar sig oftast.
Ram: ca: 700kr, oftast en sekundär skada orsaka av moderkortet.
Övriga skador: ca: 57kr
Detta är statistiskt säkerställt material med en väldigt hög förklaringsgrad

hoho
Tackar för morgonens garv!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

haha =)! Tur att det löste sig

Permalänk

Herregud ^_^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
gjorde det första gången jag meka dator satt in ett ljudkort var kanske 12 år

Mitt största misstag med datorer när jag var liten var dock inte så grovt, har råkat startat datorer med nätagget inställt på 110V några gånger, det dödar både moderkort, processor, moderkort och minne.

Dock så var det aldrig jag som ändrade den knappen by myself så det var ju egentligen inte mitt fel, det är inte så vanligt att man dubbelkollar den knappen när man startar en ny dator, eller hur?

Permalänk
Medlem

10 poäng till Rootfrukt som vågar dela med sig av sina misstag. Helt underbart!

Permalänk
Citat:

Jag hade fått för mig att, som danneee uttryckte det, mosa in kortet genom baksidan. På något vänster verkade det mer logiskt att föra in den den vägen än via insidan.

epic fail.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

You made my day

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
epic

+1