När är ångerrätten förbrukad?

Permalänk
Medlem

När är ångerrätten förbrukad?

Hej alla där ute

Jag behöver lite hjälp för att kunna sova i natt.

Det är så att jag köpt en bärbar dator på datorbutiken. Tyvärr så är jag inte alls nöjd med den, onormala och irriterande fläktljud, tangentbordet sviktar när det används, skärmen har riktigt usla betraktningsvinklar osv.

Jag vill alltså utnyttja min ångerrätt enligt distansavtalslagen och därför läste jag på lite om den, det var då min oro började. I lagen står det att varan ska vara "väsentligen oförändrad" och "oanvänd" samtidigt som den säger att man försiktigt får undersöka varan.

Det är ordet "oanvänd" jag blir lite orolig över, jag har ju faktiskt varit tvungen att starta datorn och därmed även tvingats skapa ett konto för att överhuvudtaget kunna undersöka den.

Betyder detta att den är använd och jag sitter fast med en vara som jag inte vill ha eller är den bara undersökt?

Tack på förhand, hoppas jag kan sova lugnt i natt :/

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Antingen tar du kontakt med DB och frågar hur du kan göra! eller så kandu skicka ett mail till kommunen och deras ombudsman/kvinna för konsumentrådgivning. Sök i din egen kommun! Det gjorde jag en gång när jag fick strul med en väska jag köpte med min bärbara. jag blev livrädd som dig, för väskan var alldeles för lite, men företaget sade redan innan köpet att den skulle passa. Så jag skickade ett mail till två olika kommuner, varav den ena var så vänlig och frågade om mitt namn och ordernummer så hon kunde göra det till mig! Men dock löste jag det själv, men jag ville ha lite kött på benen innan jag kontaktade företaget själv så jag kunde säga, "enligt lagen har jag rätt"... typ! Du får varva ner lite, förstår att du är orolig, men du har ju redan haft datorn öppen, det kan du inte göra ogjort, eller hur? Hoppas det går bra!

Permalänk
Medlem

Re: När är ångerrätten förbrukad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Hej alla där ute

Jag behöver lite hjälp för att kunna sova i natt.

Det är så att jag köpt en bärbar dator på datorbutiken. Tyvärr så är jag inte alls nöjd med den, onormala och irriterande fläktljud, tangentbordet sviktar när det används, skärmen har riktigt usla betraktningsvinklar osv.

Jag vill alltså utnyttja min ångerrätt enligt distansavtalslagen och därför läste jag på lite om den, det var då min oro började. I lagen står det att varan ska vara "väsentligen oförändrad" och "oanvänd" samtidigt som den säger att man försiktigt får undersöka varan.

Det är ordet "oanvänd" jag blir lite orolig över, jag har ju faktiskt varit tvungen att starta datorn och därmed även tvingats skapa ett konto för att överhuvudtaget kunna undersöka den.

Betyder detta att den är använd och jag sitter fast med en vara som jag inte vill ha eller är den bara undersökt?

Tack på förhand, hoppas jag kan sova lugnt i natt :/

Registrerar/aktiverar man windows kan de neka dig retur på antingen datorn eller ta ut en saftig avgift. I vilket fall som helst kan de ta ut en saftig avgift för återställning samt fraktkostnader till och från dig. Men om du förvanskat windowslicensen genom aktivering kan de ta ut en avgift för det också.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, då är det kanske bättre att jag går på DOA istället (fläkten).

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Tack för svaren, då är det kanske bättre att jag går på DOA istället (fläkten).

Ja om den är DOA lär du få den utbytt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"