Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Jul 2005

Ubuntu och Tryckplatta

Sedan jag installerade Ubuntu i våran stora dator blev även min fru imponerad, och det tog inte länge före jag hamnade installera det även i hennes laptop.
Allt fungerar bra, förutom att tryckplattan kan lagga och hoppa lite ibland, hellt oregelbundet. Oftast fungerar det dock bra.
Har ingen aning varför eftersom det kan komma och gå lite hur som hellst. Oftast krånglar det i 5-30sekunder och kan fungera bra i upp till en halvtimme ibland., det är däremot ingen hårdvaru fel då det är ingen problem i Windows XP. Har letat runt i google och hittat att vissa har samma problem som jag. Som t.ex. på
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=637970
Det fungerar ju bra med Synaptics drivrutiner i Windows och datorn i fråga är en Acer med AMD sempron.

i5-2500k, 8GB DDR3, 60GB SSD, 2TB HDD, Define Mini, Linux Mint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tibro[ ] Strömstad [X]
Registrerad
Mar 2004

dukanvällanvändakommasådetblirlättattläsamkthanxbai...

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Det låter ju konstigt. Jag har också en synaptics touchpad (tror de flesta laptops har det?)och jag har inte haft några större problem med den.
Det enda problemet jag har haft har varit att ibland "hänger" sig musen så man inte kan flytta den. Men det har man kunnat åtgärda genom att högerklicka.
Jag använder också Ubuntu 8.04

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

jag har också varit med om att musen kan ta sig en dans ibland. jag trodde det berodde på att jag även har en ritplatta inpluggad.

men det kan kanske ha nått att göra med musens dpi mot vad systemet förväntar sig eller nått liknande? <-- yrar friskt!

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Jul 2005

hmm, har inte riktigt kunnat lösa det. har testet olika inställninger men nej. hon får väl leva med det.

i5-2500k, 8GB DDR3, 60GB SSD, 2TB HDD, Define Mini, Linux Mint.