Memory Stick Pro Duo i Ubuntu 8.04

Permalänk
Medlem

Memory Stick Pro Duo i Ubuntu 8.04

Hej!
Har problem att komma åt mina bilder som ligger på ett Memory Stick Pro Duo i Ubuntu.
Jag är en novis på linux överhuvudtaget så en utförjlig förklaring önskas.

Tack på förhand!

Edit: Kan tillägga att det är en Sony Vaio FZ21M som jag använder.

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem

Brukar bara vara o stoppa i kortet i kortläsaren så ska bilderna ploppa upp på skärmen.
Tror du får förklara problemet lite bättre för att nån ska kunna hjälpa.

Permalänk
Medlem

Okey!
När jag stoppar i kortet i kortläsaren så händer det ingenting. Nada...
Antar att man kanske måste mounta den eller nått?

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twisted
Okey!
När jag stoppar i kortet i kortläsaren så händer det ingenting. Nada...
Antar att man kanske måste mounta den eller nått?

Nä det ska bara vara att plugga in, du har nog fått ett måndagsexemplar. Efter en snabb sökning på google läste jag nått om att det inte ska funka, bara SD kort funkar, fast det var ganska gammla poster.

Testa det här http://news.softpedia.com/news/Texas-Instruments-5-in-1-Card-...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Vad säger dmesg när du stoppar in kortet?
(stoppa in kortet och skriv dmesg i terminalen)

Permalänk
Medlem

Har du använt korter med en USB anslutning i en Windows dator?
Om det är på det sättet måste du innan du tar ut kortet "klicka" på USB symbolen och ta bort anslutningen för att ubuntu ska kunna läsa kortet det går alltså inte att bara dra tex en minnes pinne ur en windows dator och sedan plugga in den i ubuntu maskin man måste göra en "säker borttagning" i windows först. Jag vet inte vad det är som låser sig men något är det..
Om du tar bort filer eller lägger till nya i ubuntu på ett kort eller på en minnes pinne så måste du innan du tar bort denna ur datorn först avmontera enheten (höger klicka på enheten och välj avmontera enheten)

Visa signatur

Homer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer
Har du använt korter med en USB anslutning i en Windows dator?
Om det är på det sättet måste du innan du tar ut kortet "klicka" på USB symbolen och ta bort anslutningen för att ubuntu ska kunna läsa kortet det går alltså inte att bara dra tex en minnes pinne ur en windows dator och sedan plugga in den i ubuntu maskin man måste göra en "säker borttagning" i windows först. Jag vet inte vad det är som låser sig men något är det..
Om du tar bort filer eller lägger till nya i ubuntu på ett kort eller på en minnes pinne så måste du innan du tar bort denna ur datorn först avmontera enheten (höger klicka på enheten och välj avmontera enheten)

Jo, det har jag gjort. Det stämmer nog som säger att jag inte har använt säker borttagning av minneskortet när jag har tagit ut det. Har aldrig behövts.

Har inte tillgång till någon dator med kortläsare och windows nu. Finns det något sätt att fixa detta genom Linux?

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem

Formatera kortet med gparted?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt stoppa in kortet, skriv i terminalen dmesg och sen posta det som står.

Permalänk
Vila i frid

Installera/kör GParted, kör en "kontroll" av den aktuella krånglande partitionen. Vänta ett par sekunder. Ta ur och stoppa i stickan igen - nu bör den komma upp synlig.

Permalänk
Medlem

När jag sätter i minneskortet och kör dmesg så får jag upp detta som sista raden:

[ 1045.860003] tifm_core: MemoryStick card detected in socket 0:0

Men jag kan inte finna den i GParted.

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Vila i frid

Om du kör "sudo fdisk -l", listas den då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Om du kör "sudo fdisk -l", listas den då?

Negativt, det gör det inte.

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.