Lumpen ? är det värt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
I USA genomfördes ju i svallvågorna av 11 september Patriot Act i som direkt inskränker på befolkningens grundläggande rättigheter. I Sverige har vi ju som bekant fått vår egen FRA-lag. Jag tycker att det känns som att man måste ha en otrolig tilltro till de sittande folkvalda och till det rådande demokratiska systemet för att per definition se en stiftad lag som demokratisk, oavsett det faktiska innehållet i lagen.

För mig ligger det problematiska (och det odemokratiska) i värnplikten att försvarsmakten kan beröva en myndig person, som i de allra flesta fall inte ens har en teoretisk möjlighet att rösta om värnpliktens vara eller icke vara, på över ett år av sin ungdom.

Nu blev det lite snurrigt här på kvällskvisten. Kom hem ganska nyss...

Det är en mängd saker du teoretiskt sett inte kan bestämma över när du precis blivit myndig. Att sitta och skrika om odemokrati osv blir tämligen larvigt när det är något som är demokratiskt accepterat och har funnits bra länge i t.ex. sverige och finland.

Att ta upp värnplikten i samband med patriot act och FRA-lagen känns inte precis som en relevant liknelse. Även om man belyser det från åsikten att det är de folkvalda representanterna som stiftat detta. Jag tror personlingen att de folkvalda representanterna verkligen inte vill något illa med någon av de två lagarna. Och det handlar fortfarande om att vi har en representativ demokrati. Det skulle gå bra illa om pöbeln skulle bestämma vilka lagar som gäller genom nån slags direkt demokrati.

Alla människor kan inte sätta sig in i säkerhetspolitiken eller statens budget och vara så insatta att de kan fatta beslut. Känsloargument och moralpanik ska verkligen inte styra ett land. Därav har vi representativ demokrati. Följer man inte lagar och förordningar skall man straffas. Det finns inget odemokratiskt i det. En 18 åring kan inte heller påverka någon lag överhuvudtaget. Det gör det inte odemokratiskt om sagda 18åring som bryter mot lagarna får ett straff.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"