Fjärrkontroller för HTPC

Permalänk
Melding Plague

Fjärrkontroller för HTPC

Även om det går att styra en HTPC med ett vanligt tangentbord och dito mus, är det knappast smidigt att behöva hiva upp dem på soffbordet varje gång man vill göra något med datorn. Idag tittar vi på två alternativ för tv-soffan: en fjärrkontroll från Fractal Design och ett litet tangentbord från Logitech.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs! Smakar det så kostar det!

Permalänk
Medlem

Tack, precis vad som behövdes tummen upp!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Bra recension! Går i HTPC-tankar, så detta var precis vad jag behövde. Saknade dock att se lite fler modeller som faktiskt finns på marknaden.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Jag är inne på mitt andra Logictech Dinivo Egde, ( första togs sönder på förfest när folk skulle brottas i soffan ) och jag använder det varje dag. Har en 32lcd i sovrummet och en 40lcd i tv-rummet kopplat till htpcen och styr den med detta underbara tangentbord.

Skulle aldrig vilja ha en fjärrkontroll!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske lite fel att jämföra en 200kr-fjärrkontroll med ett 1100kr-minitangentbord.

Fin recension annars.

Permalänk
Medlem

Är ägare till ett Dinovo Mini och jag kan bara säga att jag är nöjd, efter att ha provat lite billigare tangetbordslösningar för htpc, kan jag bara rekomendera er att lägg till några kronor direkt och få ett mini!

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Skulle vilja anse att locket är ett minus för Logitech Dinovo Mini, ser ingen anledning till att ha det på tangentbordet personligen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Dyr! Är inte det ett minus att den kostar runt 1300 i en vanlig affär?! O_O

Dock älskar jag designen och det på den, längtar efter att få hålla i en.

Permalänk
Medlem

Måste verkligen också rekommendera iMon Inside som är en bra fjärr med iR-mottagare som man bygger in i en 3,5"-plats. kostar ca 300:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66458

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Skulle vilja anse att locket är ett minus för Logitech Dinovo Mini, ser ingen anledning till att ha det på tangentbordet personligen.

Visst har du en poäng i det, men det ska vara snyggt liggandes på vardagsrumsbordet med.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Undrar hur bra batteriet är på den. Bluetooth drar ofta ganska mycket ström.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Undrar hur bra batteriet är på den. Bluetooth drar ofta ganska mycket ström.

Batteriet i Logitech Di Novo Edge räcker i några veckor utan laddning. Och det använder ju Bluetooth. Så strömkrävande kallar inte jag det iallafall.

Fast enligt logitechs hemsida så ska 2 timmars laddning ge 2 månaders batteritid. Men tror nog knappast de räknar effektiv tid.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag saknar produkter från iMon samt Windows-standardmediacenterfjärrkontrollen. Lite tråkig att bara ha med två produkter.

Permalänk
Medlem

Schysst recension men ett väldigt litet plåster när man väntar på månadens datorsystem...

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag är inne på mitt andra Logictech Dinivo Egde, ( första togs sönder på förfest när folk skulle brottas i soffan ) och jag använder det varje dag. Har en 32lcd i sovrummet och en 40lcd i tv-rummet kopplat till htpcen och styr den med detta underbara tangentbord.

Skulle aldrig vilja ha en fjärrkontroll!

Aouch, det måste ha gjort riktigt ont när nåt så dyrt går sönder.
Man får anta att du slängde ut brottarna
Logitechen såg riktigt fin ut, alltid gillat deras produkter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Instämmer med recensionen, köpte detta lilla t-bord i förrgår och det är grymt, rekomenderas!

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Jag har en längre tid letat efter den perfekta fjärkontrollen för mig, men den verkar inte finnas. Det verkar inte finnas en fjärkontroll som har både IR och RF med bra räckvidd på båda. Programmerbar IR, och usb-sticka till RF, med bra mjukvara som inte är begränsande på något sätt. Skulle gärna se någon form av simpel opensource drivrutin så att man kan programmera sin egen mjukvara för att styra datorn. Eller åtminstonne att man kan stänga av mjukvarans egna funktioner och få ett program som AutoHotKeys eller Girder att sköta fjärstyrningen.

Jag kör nu med en vanlig IR-fjärkontroll, en IR-mottagare till datorn med WinLIRC som avkodar signalerna och skickar vidare till ett eget script i AutoHotKeys. Detta funkar väldigt bra, och precis som jag vill, förutom att jag begränsas av räckvidden pga IR.

Skulle även vara guld om man skulle kunna få en fjärkontroll med programmerbar RF-del så att man kan sköta belysningen och liknande vi samma fjärkontroll som TV'n och datorn. Det går naturligtvis att tunnla det genom datorn, men det vore smidigt att slippa det.

Någon som kan tipsa mig om en lämplig lösning som är bättre än den jag har nu?

Permalänk
Medlem

Varför fick vi inget test i XBMC?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

La med en Dinovo Mini i min beställning från webhallen, ska bli kul att testa

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
[...] Detta funkar väldigt bra, och precis som jag vill, förutom att jag begränsas av räckvidden pga IR. [...]

[...] Någon som kan tipsa mig om en lämplig lösning som är bättre än den jag har nu?

Kolla in "One For All RF Blaster" som finns på Teknikmagasinet. På så vis slipper du IR-problemet men kan ändå behålla samma funktion som vanligt.

Finns liknande modeller hos andra återförsäljare. Har dock aldrig provat, så kan inte uttala mig om det funkar bra.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Citat:

Vi valde att sitta med det i ett par timmar och svara på e-post samt surfa och blev förvånade över hur bra det faktiskt fungerar.

Fan vad skönt jobb ni har då.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

skulle vilja sett ett test på fler prisklasser men annars en bra recension.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease
Kolla in "One For All RF Blaster" som finns på Teknikmagasinet. På så vis slipper du IR-problemet men kan ändå behålla samma funktion som vanligt.

Finns liknande modeller hos andra återförsäljare. Har dock aldrig provat, så kan inte uttala mig om det funkar bra.

Hmm, intressant. Är räckvidden så bra med en så liten sändare? Har en kompis som använder en billig RF-fjärkontroll till att styra datorn, och han har problem med räckvidden utan att det är så farligt långt.
Det står 30 meter räckvidd på hemsidan, men stämmer det verkligen, eller är det bara under gynnsamma förhållanden med helt fri sikt? Vill att den ska klara 10-20 meter genom några väggar...

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på den från Fractal Design. Har ett HTPC bygge på gång av gamla delar. Kommer bli en OK dator, men det är dumt att kasta pengar i skön på den från Logitech. Frågan är bara, vet ni om den fungerar i Linux?
Om den i Windows registreras som mus och tangentbord borde det ju göra det i Linux också, kan man tycka. Men så kanske det inte är...

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Finns det något enkelt sätt att själv konfigurera fjärrkontrollen med vilka knappar på ett vanligt tangentbord den ska motsvara?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalaz
Blev lite sugen på den från Fractal Design. Har ett HTPC bygge på gång av gamla delar. Kommer bli en OK dator, men det är dumt att kasta pengar i skön på den från Logitech. Frågan är bara, vet ni om den fungerar i Linux?
Om den i Windows registreras som mus och tangentbord borde det ju göra det i Linux också, kan man tycka. Men så kanske det inte är...

Tompa har en poäng. Varför nämns inget om Linux? Känns som att ett omnämnande av produkternas funktioner under Linux vore helt tidsenligt ur trendssynpunkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Tompa har en poäng. Varför nämns inget om Linux? Känns som att ett omnämnande av produkternas funktioner under Linux vore helt tidsenligt ur trendssynpunkt

DiNovo mini funkar iaf, men inte några av de få extrafunktionerna. Logitech har ju aldrig haft någon stöd för linux vad jag vet iaf

Jag är iaf helnöjd med minin

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Hedersmedlem

Detta var vårt första test på fjärrkontroller för HTPC och det finns säkert saker som kunde gjorts annorlunda. Ifall intresset finns så kan det sannolikt bli fler tester på liknande produkter.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll designad till HTPC var inget nytt iof. Jag har en Creative 'modellbetekning-någonting' som kom ut runt 2004 och var/är storlek som ett SmartCard. Där kunde man även programmera varje knapp samt olika Shift-nivåer. Ett tryck på shift växlade till vanligt tangentbord, ett tryck till växlade till medialäge med play,pause osv. Muspekaren styrde man via upp/ner/höger/vänster knapparna. Högerklick, dubbelklick och vänsterklick på separata egen definierade knappar. Nu var det visserligen runt 3 år sedan jag pysslade med denna pryl senast så minnet är inte helt färskt. Ska dock gräva fram den.... kom på att den är jävligt smidig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701