EeePc 900-Xandros/Ubuntu-eee Dualboot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2008

EeePc 900-Xandros/Ubuntu-eee Dualboot

Har en Asus EeePc900, den med 16gb disk.
Har för närvarande Xandros installerat men skulle också vilja ha Ubuntu-eee som dualboot. Har gjort en Live-USB av Ubutnu-eee men det är första gången jag sitter med något annat än windows och är nervös ^^
När jag väljer att installera ubuntu så hamnar jag ju rätt snart vid partioneringen där jag ser en partion på 2.5 gb som ja förmodar är Xandros partionen sedan en på 13.6gb som torde vara resterande utrymmet av disken.
ser ut så här.

/dev/sda1 ext2 o den e på 2467mb
/dev/sda2 ext3 o den e på 13653 mb

Om jag nu vill ha in Ubuntu och väljer manuell partionering, hur ska jag då göra för att ej sabba Xandros och för att Ubuntu ska kunna installeras och startas? göra en partion på runt 3 gb i den större partionen bara? vilket filsystem ska jag välja? vilket monterings"någonting" ?

vore tacksam om någon kan hjälpa mig lite här innan jag gör något förhastat och sabbar burken totalt ^^

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2006

Haha, var inte orolig, det är ganska enkelt. Förmodligen håller sig Xandros mycket riktigt på den lilla partitionen, och den andra är för lagring. Detta kan du ju enkelt kontrollera genom att helt enkelt titta om det ligger något där. Gör det inte det så är det ju bara att köra på! Gör som sagt en mindre partition för Ubuntu, och montera den som "/". Om du vill vara extra piffig gör du en tredje partition av det sista och monterar som /home. Då kan du om du vill installera om Ubuntu och återanvända denna för att spara alla inställningar, bara montera den som /home nästa gång också. Ext3 är ett bra filsystem för Ubuntu. Dock vet jag inte hur det fungerar med lagringrsutrymme för din Xandros-installation, det kanske är bäst att hoppa över separat /home-partition och bara använda de sista utrymmet som lagring, för båda operativsystemen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2008

ahhh tackar !

Efter nyinstallerad Xandros via recovery USB så ligger det ändå runt 500mb på den större partionen. Om jag i Ubuntuinstallern väljer att partionera den större partionen, kommer den rensa bort de som redan ligger på den? eller kommer den som göra som partition magic, undvika skriven data ?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2006

Den lär med största sannolikhet skriva över. Du kan inte få reda på vad det är som ligger där? Det kanske är något oviktigt, det kanske till och med är en swap-fil. Annars får du göra 4 partitioner (med lagom storlek) och installera om efteråt... lite väl krångligt, men så tänker jag mig:
1. Xandros, vet inte hur stor som krävs
2. Randomd 500 mb data (liten partition räcker)
3. Ubuntu, 3Gb nämnde du, det låter fint.
4. Gemensam lagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Jag skulle välja ext2 som filsystem till eeen för att minimera skrivandet till disken.

Jag skulle ge ubuntu mer än 3gb eftersom du gärna vill ha lite plats att lägga in program i sen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2008

fick in det och det fungerade helt ok, tack för hjälpen !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Lycka till i framtiden. Kolla in http://www.ubuntuforums.org och http://www.eeeuser.com/ också!