Permalänk
Medlem

Folding på USB

Kör folding på min GPU, just nu 6.2 på Vista.

Tycker dock att den snurrar lite mycket på hårddisken och önskar få det lite tystare.

Går det att installera på ett USB-minne?

Var lägger sig filerna programmet jobbar med? Går det att styra?

Andra tips på hur man får tyst hårddisk?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Hmmm... Eftersom du foldar på GPU:n så blir det lite klurigare eftersom det kräver Windows. Fast det borde ju gå att installera en strippad version av Windows på en USB-sticka. nLite eller vLite är din vän (du skulle kunna strippa det så mycket det bara går - bara det går att folda ju). Folding använder inte mycket hårddiskaktivitet direkt.

Filerna som fah använder ligger i den katalog som programmet ligger - iaf om man kör konsolvarianten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Oj, jag var visst lite otydlig, ursäkta mig.

Vill ha vanliga windows igång, men låta allt som har med folding att göra inte gå via hårddisken. Alltså bara köra själva programmet via USB-stickan medan allt annat går som vanligt.

Om jag stänger av foldningen hör man tydligt hur hårddisken börjar låta mindre.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Oj, jag var visst lite otydlig, ursäkta mig.

Vill ha vanliga windows igång, men låta allt som har med folding att göra inte gå via hårddisken. Alltså bara köra själva programmet via USB-stickan medan allt annat går som vanligt.

Om jag stänger av foldningen hör man tydligt hur hårddisken börjar låta mindre.

Låter konstigt, är du säker på att det inte är fläktarna på grafikkortet du hör?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Japp!
Har just hårddisken liggandes på chassit och den vägrar stängas ner när man foldar, även när man använder datorn "knastrar" den mer än annars.

Fast även nätaggregatet och fläktarna låter lite mer när man foldar, men det är inte så mycket att göra åt.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Jaha, men det är väl bara å lägga alltihop på en usb-sticka och köra därifrån. Borde gå hur bra som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Ställ bara in på att inte spara så ofta då det kommer att döda minnet långt i förväg. Du kan ju skriva ett max antal gånger till ett flash-minne på ca 100,000ggr.