Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2005

Falsk 50-lapp?

Någon som har en 50-lapp och som kan ladda upp bild på den snarast?
Var och handlade för någon timme sedan i en affär och tyckte rent reflexmässigt att min 50-lapp kändes ovanligt liten och lite hårdare än vanligt.

Av en ren slump, läser jag i tidningen, att det kommit in en falsk 50-lapp på banden just här jag bor.

Sååå.. vill veta om den är äkta eller inte och svårt hitta bilder på internet.

Skynda ladda upp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellansverige
Registrerad
Feb 2006

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9098

Kanske kan vara till hjälp?

Tack! Den är äkta, dock var den ny.. därför den kändes skum och såg skum ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Tack! Den är äkta, dock var den ny.. därför den kändes skum och såg skum ut

Så sant det är väldigt sällan jag sett nya femtiolappar, skulle nog förvåna mig också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Så sant det är väldigt sällan jag sett nya femtiolappar, skulle nog förvåna mig också.

Ja, aldrig stött på en.. så blev rätt förvånad ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Jag kan inte scanna in större valörer än 20sedlar på min scanner:)

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jag kan inte scanna in större valörer än 20sedlar på min scanner:)

Cool
Kan man lura den? T.ex scanna in delar som man sammanfogar i datorn.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En plats nära dig
Registrerad
Jul 2004

Photoshop brukar ju med tjura med att öppna bilder på pengar. Går ju att kringgå relativt enkelt dock.

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

När jag extrajobbade i en bar för nått år sen så sa dom att man inte kunde få ut femtiolappar att ha som växel av bankerna, alla femtiolappar dom hade i kassan var från kunderna. Vet inte hur det är idag, nån som jobbar i en kassa eller liknande som vet?

Vet inte riktigt var dom kommer ifrån om man nu inte skulle kunna få dom av bankerna men det kanske begränsar rotationen av dom så det inte går lika snabbt att få ut dom nya på marknaden.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Cool
Kan man lura den? T.ex scanna in delar som man sammanfogar i datorn.

Vet inte riktig vad det är på sedeln som den känner igen. Det är någon slags mjukvaruspärr antar jag.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Nyare sedlar med "silver" tjosan går inte att scanna i scanner av nyare model, otroligt nog så går det med min gamla arsel-scanner från 2002.. men sen fungerar inte mjukvaran i nyare OS än ME

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vet inte riktig vad det är på sedeln som den känner igen. Det är någon slags mjukvaruspärr antar jag.

Det är en serie ljusgula ringar som bildar ett visst mönster. På en svensk hundralapp syns de tex vertikalt arrangerade längs Linnés högersida. färgkopiatorer, bildbehandlingsprogram etc är programmerade att leta igenom bilder efter dem.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det är en serie ljusgula ringar som bildar ett visst mönster. På en svensk hundralapp syns de tex vertikalt arrangerade längs Linnés högersida. färgkopiatorer, bildbehandlingsprogram etc är programmerade att leta igenom bilder efter dem.

Då har man lärt sig något nytt, tackar

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz 1,244 vcore + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted + 3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | 32GB 3000MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En plats nära dig
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Så var det ja! Mindes att det var något på sedeln men inte vad eller vart.

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nyare sedlar med "silver" tjosan går inte att scanna i scanner av nyare model, otroligt nog så går det med min gamla arsel-scanner från 2002.. men sen fungerar inte mjukvaran i nyare OS än ME

Är väl inte så konstigt att det går på äldre scanners, då de antagligen inte la in spärren förrän senare.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
När jag extrajobbade i en bar för nått år sen så sa dom att man inte kunde få ut femtiolappar att ha som växel av bankerna, alla femtiolappar dom hade i kassan var från kunderna. Vet inte hur det är idag, nån som jobbar i en kassa eller liknande som vet?

Femtilappar går att beställa som växel från banken såsom alla andra valörer. Däremot är det väldigt få företag som beställer just femtilappar utan håller sig främst till hundra- och tjugolappar.