Kan man begära tillbaka skickning (ang. rma)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Kan man begära tillbaka skickning (ang. rma)

Jo det är så att jag hade problem med min tv-out på grafikkortet som är köpt hos Inet. Jag skickade tillbaka det och dom tog emot det redan förra tisdagen, jag kan förstå att dom kanske har lite att göra. Men nu är det så att denna vecka kommer det inte heller tydligen, bör komma nästa vecka säger de pga. att dom inte har en tv och testa på.

Så min fråga är kan jag ringa Inet och begära att jag inte kan vänta mer och att de skickar tillbaka kortet jag tycker jag väntat tillräckligt nu, problemet är nämligen att jag har en uppsats att skriva och har endast helgen på mig.

2 veckor är rätt länge utan dator, orkar faktiskt inte vänta längre trots att dom i telefon sagt att det skulle komma denna vecka.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Hur skrev du inlägget då? Telepati? Använd samma sätt och skriv din uppsats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Hur skrev du inlägget då? Telepati? Använd samma sätt och skriv din uppsats.

Antog att någon skulle skriva detta. Nej jag sitter inte hemma, på det viset skriver jag nu.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Sitt kvar där du är nu och skriv då. Du lär inte få tillbaka ditt kort genom att sitta här och skriva

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Sitt kvar där du är nu och skriv då. Du lär inte få tillbaka ditt kort genom att sitta här och skriva

Varför så otrevlig? Jag frågar om det är någon som vet hur detta går till, när det tar lite "för" lång tid, måste man vänta eller kan man säga till att "nej nu räcker det".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Att dom inte har en tv att testa på låter lite konstigt faktiskt, kontakta dom igen och säg att du är i behöv av det rätt snabbt.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Varför så otrevlig? Jag frågar om det är någon som vet hur detta går till, när det tar lite "för" lång tid, måste man vänta eller kan man säga till att "nej nu räcker det".

De har typ 3-4 veckor på sig att fixa det. Det är vad som brukar klassas som skälig tid.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De har typ 3-4 veckor på sig att fixa det. Det är vad som brukar klassas som skälig tid.

Jag frågade Inet själva hur lång tid detta brukar ta, och fick som svar en vecka.
Men du vet väl bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Spelar väl ingen roll hur lång tid de tror det tar, skälig tid är enligt ARN, kkl och allt vad de heter 3-4 veckor.

Tänk vad mycket du hade kunnat skriva på din uppsats istället för att gnälla här?? Och tänk hur mycket mer du hade kunnat veta om du ringt Inet istället....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag frågade Inet själva hur lång tid detta brukar ta, och fick som svar en vecka.
Men du vet väl bättre.

Vad är det mer du vill sweclockers skall göra som inte inet kan?

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Varför så många här negativt inställda?

Jag frågade en simpel fråga, varken gnäll eller annat.
Ibland är det så att rma tar längre än man kan vänta och frågan var om man kunde göra något åt det vad är problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Kontakta Inet igen och säg till dom att du har behov av en fungerande dator och fixar dom inte fram ett nytt grafikkort till dig inom rimlig tid så du kan fixa uppsatsen så gör du ett sk täckningsköp och samtidigt häver du köpet av grafikkort hos Inet som då får ge dig tillbaks dina pengar + ev merkostnad som du drabbas av pga täckningsköpet.

Går inte Inet med på det så säg till dom att isf får ARN avgöra fallet men räkna med att det tar 6 mån innan ett beslut kommer och skicka med så mycket konversation som möjligt.

Tänk också på att ARN har en minimibeloppsgräns på vad som tas upp i nämnden.

Personligen skulle jag köpa t.ex detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338141 om ditt ärende inte tas upp i nämnden pga nyss nämnda beloppsgräns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kontakta Inet igen och säg till dom att du har behov av en fungerande dator och fixar dom inte fram ett nytt grafikkort till dig inom rimlig tid så du kan fixa uppsatsen så gör du ett sk täckningsköp och samtidigt häver du köpet av grafikkort hos Inet som då får ge dig tillbaks dina pengar + ev merkostnad som du drabbas av pga täckningsköpet.

Går inte Inet med på det så säg till dom att isf får ARN avgöra fallet men räkna med att det tar 6 mån innan ett beslut kommer och skicka med så mycket konversation som möjligt.

Tänk också på att ARN har en minimibeloppsgräns på vad som tas upp i nämnden.

Personligen skulle jag köpa t.ex detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338141 om ditt ärende inte tas upp i nämnden pga nyss nämnda beloppsgräns.

Tack så mycket för svaret, precis det jag var ute efter.

Jag försöker inte sätta dit Inet på något sätt, tvärtom dom är ett mycket bra företag men det har inget att göra med att jag har en uppsats att skriva och att det börjar ta lite väl lång tid nu

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Du kan kanske fråga om de har något skit-grafikkort som du kan låna tills de har testat klart ditt grafikkort, även om det verkar konstigt att de inte har en TV att testa med.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka, Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Här har dom en dom kan testa på, hur svårt ska det vara? https://www.inet.se/ljud---bild/tv/dmtech-19--lcd-lv19xvm-dvd...

Intel Core i5 8400 | MSI Z370 Gaming Plus | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | 4x4GB Ballistix DDR4 | Samsung 970 EVO 500GB | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar DGC | Corsair Obsidian 500D | Windows 10 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Här har dom en dom kan testa på, hur svårt ska det vara? https://www.inet.se/ljud---bild/tv/dmtech-19--lcd-lv19xvm-dvd...

Ja man tycker ju det, men varje gång jag frågar hur det går svarar dom lite slumrit "ne det är något med tvn du bör få det imorgon". Det har nu gått 10 dagar och det är inte skickat, vilket betyder att det kommer efter helgen om det nu ens kommer nästa vecka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Hmm vad är det för svar egentligen, att de inte har någon TV att testa med? Det är ju knappast nåt kunden vill höra.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Nu antar jag att många av er vill höra vad inet sa när jag skickade ett vänligt mail om att jag verkligen behövde en ny dator.

Hejsan!

Förstår er frustration och ber om ursäkt f ör detta, det har gått trögt ett par veckor här under semestern, men jag har personligen kollat ditt kort här nu på morgonen och bytt ut detta. Det nya skickas till er under dagen här.

Mvh Inet Service

Vad ska man säga, förblir en trogen Inet kund, men synd bara att man verkligen måste mejla och ringa för att det ska hända grejer ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Ursäkta men från vad jag förstår har du skickat in kortet för ett garantiärende. Såvida du inte har fått något på skrift om snabbare handläggningstiden för detta så kan du knappast kräva varken kortet i retur, ersättningskort under tiden eller täckningsköp innan det gått längre tid än vad som kan anses rimligt. Rimlig tid är lite flyktigt men oftast handlar det om 3-4 veckor. Att det tagit 2 veckor när en anstäld beräknat det till 1 vecka innan de sett kortet är klart lite tråkigt men knappast något du kan använda som argumentation för ovanstående åtgärder. Att du måste skriva/ringa företaget för att snabba upp hanteringen av ditt ärende är tyvärr ganska vanligt bland mindre och medelstora företag medans stora företag oftast inte åsidosätta andra kunderss ärenden för enstaka kunders önskemål utan låter allt gå i turordninge genom deras ärendehantering.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Ursäkta men från vad jag förstår har du skickat in kortet för ett garantiärende. Såvida du inte har fått något på skrift om snabbare handläggningstiden för detta så kan du knappast kräva varken kortet i retur, ersättningskort under tiden eller täckningsköp innan det gått längre tid än vad som kan anses rimligt. Rimlig tid är lite flyktigt men oftast handlar det om 3-4 veckor. Att det tagit 2 veckor när en anstäld beräknat det till 1 vecka innan de sett kortet är klart lite tråkigt men knappast något du kan använda som argumentation för ovanstående åtgärder. Att du måste skriva/ringa företaget för att snabba upp hanteringen av ditt ärende är tyvärr ganska vanligt bland mindre och medelstora företag medans stora företag oftast inte åsidosätta andra kunderss ärenden för enstaka kunders önskemål utan låter allt gå i turordninge genom deras ärendehantering.

Saxat ifrån KKL:

---------
29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.
---------

Dvs du som kund får alltså häva köpet om du som trådskaparen har behov av en fungerande vara och inte kan vänta på att den felaktiga blir reparerad.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Saxat ifrån KKL:

---------
---------

Dvs du som kund får alltså häva köpet om du som trådskaparen har behov av en fungerande vara och inte kan vänta på att den felaktiga blir reparerad.

Dock måste även paragraf 28 vara uppfylld. Annan lösning på problemet är att butiken erbjuder låneprodukt eller liknande. Man har mycket rättigheter iom. konsumentköplagen, men man kan inte kräva vad som helst.

Citat:

[b]Rätt till prisavdrag eller hävning[/b]

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Visst man ska ge säljaren en chans att reparera varan men allt för ofta läser jag här om folk som har ett stort behov av en fungerande vara men där säljaren envist hävdar att dom har rätt att skicka iväg den på rep.

Skälig tid enligt lagstiftarna var då en vecka och vilka säljare klarar av det? Ingen vill jag påstå då normaltid idag är 2 - 3 veckor om det inte är ett enkelt fel som t.ex en hörlursutgång där en lödning har släppt så det går att löda dit det igen.

Sen kan man ju fråga sig vad som är väsentlig olägenhet för köparen? Ska man t.ex åka bort på en resa och köpt en videokamera som går sönder så ser jag inget annat val än att omleverans eller hävning av köpet kommer ifråga men även där har det hänt att säljare vägrat kunden dessa alternativ och skickat varan på rep.

Sen som jag skrivit tidigare i tråden så kan man vänta på att varan blir reparerad så gör man givetvis det men om man inte kan så är det omleverans eller hävning som är dom enda alternativ jag ser om inga "lånevaror" finns tillhanda.