Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Sen kan du även tänka på att ifall du tar emot pengar av de som åker med dig måste du deklarera detta som en inkomst och du kan inte själv hämta ut pengar för bensinersättning

Lättast är väll ändå att prata med de som samåker med dig. Kolla vad dom tycker är skäligt att betala.

Sen kan du även kolla upp vad det kostar att ha ett månadskort på bussen. Då får du ett riktpris på vad du kan ta per person /månad.

Säg att han inte tar emot pengar då utan istället låter han dessa personer tanka bilen varsin vecka :).

ska han deklarera det som en inkomst då också eller?
vore ju intressant för om man inte skattar för sådan då kan ju företag byta varor utan skatt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Han tar fortfarande emot en ersättning för att han skjutsar dom.
Men jag tror inte att skatteverket bryr sig så mycket om sånna småpengar

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Han tar fortfarande emot en ersättning för att han skjutsar dom.
Men jag tror inte att skatteverket bryr sig så mycket om sånna småpengar

Många bäckar små...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Låt de betala bensinen så drar du av allt på skatten nästa år:)
Om du kör tillräckligt men har du kvar jobbet tillräckligt länge borde det inte vara några problem:)

Permalänk

Intressant tråd det här.....

Men om ingen vill köra/skaffa bil för att de tycker det är för dyrt så tycker jag du ska räkna fram milkostnaden för bilen som några redan har skrivit. Du kör ju ett antal mil varje år. Lägg ihop försäkring, skatt, service, bensinkostnad, tvätt, värdeminskning mm och dela med antal mil du kört på ett år. Ta denna milkostnad och multiplicera med antal mil ni kör till jobbet och dela med antal personer som åker i bilen. Är det bara du som drar av i deklarationen för bilåkning så minska din totalkostnad med 30% av den summan innan du delar med totala antal mil. Jag har för mig att det är ungefär så mycket som du får tillbaka på skatten när du drar av för bilen.

Antingen så skaffar de andra bil och ni åker varsin vecka eller så får de snällt betala för att åka med.

Permalänk
Inaktiv

När man får milersättning från företaget man arbetar för så får man 18 kronor och 50 öre som är skattefritt resten får man skatta för... men enligt mig så är det rimligt att ni ger en femma var per person och mil som åks

Permalänk
Medlem

om det gäller samåkning till arbetet, så glöm inte ringa till skatteverket och namnge alla som samåker med dej. så dom inte oxå begär milersättning, vilket dom tänker göra.

bara för å sabba.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur folk kan vara så snåla. Om vi säger att jag åker till jobbet varje dag, sen visar det sig att två arbetskamrater bor i närheten och åker buss eller liknande varje dag frågar om dom kan åka med mig istället. Delar vi tre på bensinkostnaderna är detta fortfarande en stor vinst för mig.

Man har väl inte en bil endast för att ta sig till jobbet? Det förenklar många andra saker i både tid och kraft.

Hålla på att ta extra pengar för slitningar och så vidare tycker jag bara är löjligt, det är en sträcka man skulle ha kört själv i alla fall.

Sitter ni 5 personer utan bil och vill samåka får ni väl gå ihop och köpa en bil och dela allting.

Sitter ni 5 personer med varsin bil är det bara att köra 1 vecka var.

Är man 2-3st som åker får man väl oftast lite socialt sällskap, snacka igång lite på morgonen så man vaknar, å sucka lite på hemvägen.