Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Linux, uppdatera ip, mm.

Jag har en Clarkconnect server som jag har som router, inkommande är DHCP och internt är det fast IP, ibland så tappar den kontakten exrternt och behöver ett nytt IP, hur uppdaterar ja det utan att starta om servern? Det är på eth0 iaf.

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Jan 2004

Re: Linux, uppdatera ip, mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag har en Clarkconnect server som jag har som router, inkommande är DHCP och internt är det fast IP, ibland så tappar den kontakten exrternt och behöver ett nytt IP, hur uppdaterar ja det utan att starta om servern? Det är på eth0 iaf.

dhclient eth0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Re: Re: Linux, uppdatera ip, mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lallassu
dhclient eth0

Ah, tnx, förstod att de skulle finnas något lätt sätt, för detta motsvarar ungefär "ipconfig -renew" i windows?

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Jan 2004

Re: Re: Re: Linux, uppdatera ip, mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ah, tnx, förstod att de skulle finnas något lätt sätt, för detta motsvarar ungefär "ipconfig -renew" i windows?

japp det stämmer, fast dhclient kan ha implementerat olika mycket av dhcp protokollet för olika OS (t.ex. är OpenBSD dhclient inte komplett). Om du nu skulle vilja komma åt andra funktioner så kan det vara bra att vara medveten om detta.