Timings och frekvenser på minne i laptop?

Permalänk
Medlem

Timings och frekvenser på minne i laptop?

Hej. Jag överväger att sätta in lite mer ram i min laptop eftersom den börjar kännas lite väl seg med 1 GB och det kostar ju ingen stor peng dessa dagar. Jag vet att om man kör med olika minnen så körs alla på samma frekvens (och timings?) som den sämsta pinnen.

Min fråga är, är det moderkortet som begränsar hastigheten på minnet eller är det minnet själv? Jag funderar på att antingen köpa till en 2GB-sticka och köra samma hastighet som den gamla. Men om jag kan få det snabbare genom att ta ut den gamla pinnen eller ersätta den med en snabbare så vill jag ju självklart det.

Datorn jag har är en Acer Aspire 5110 series med en Samsung 1GB-pinne på 533 MHz (PC4300). Det jag funderar på att köpa är en Corsair 2GB på 667 MHz (PC5300). Datorn har en AMD Turion 64 X2 på 1,6 GHz. Är inte helt säker på hur det är med AMDs HT mot Intels FSB, men i CPU-Z står det "bus speed - 200 MHz" och "HT link - 800 MHz."

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Minnesfrekvensen är fristående, och processorn klarar definitivt mer än DDR2-533. Köp 2 st 2GB DDR2-667 får du dessutom dual channel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget, men om jag kan få 3 GB billigare vore väl det bättre eftersom jag kör 32-bitars OS? Dvs 3 GB av DDR2-667, inte 2 GB 667 och 1 GB 533.

Kan hända att jag inte vet vad dual channel betyder, men jag antar att man kör med två pinnar om man har det. Spelar det då nån roll om den ena är lite mindre?

Offtopic: när man installerar minnen i en stationär dator, spelar det nån roll hur man sätter dem?