vi buggar (?) under installation av VMware ESXi 3.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

vi buggar (?) under installation av VMware ESXi 3.5

Försöker installera ESXi på en vanlig desktop (finns givetvis inte med på HCL) men för att det ska gå att installera på en IDE-disk måste jag editera en fil under installationen. Själva editeringen går bra men när jag ska spara och avsluta vi med kommandot som står i instruktionen går det mindre bra. Tydligen ska man trycka Esc och sedan skriva:

!wq

Då får jag till svar:

'!' is not implemented

Har slängt ut samma fråga på ett annat forum och någon föreslog att jag skulle testa:

:wq

Då klagar den inte på "!" utan istället på "q":

'q' is not implemented

Har testat med 2 olika tangentbord (PS/2), inte för att jag trodde det skulle göra någon skillnad men det är ju ett enkelt test.

Nu kommer jag ihåg varför jag hatar vi så mycket...

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Prova en bokstav i taget.
:w
:q

Har inte kört "äkta" vi på bra länge, utan bara vim... Annars är ZZ (shift+z alltså) en genväg för save/exit i vim, vet inte om vi har den.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

:wq ska fungera fint i "riktiga" vi också (provade just med nvi), men prova som Thomas säger att ta ett kommando i taget. ZZ fungerar också.

Jag gissar dock på att ESXi inte kör riktiga vi utan typ elvis eller någon annan vi-klon (kanske BusyBox, den är ganska begränsad).

EDIT: Provade just med Busybox, den skickar ut "not implemented"-varningar om diverse saker. Det är inte så att du glömde skriva colon (:) före "wq"?
w tar den nämligen utan problem då det är ett korrekt kommando i normalt läge (w steppar ett ord framåt), q är det inte och därför kommer den att skrika till.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Hrrm, alltså, jo...

Letade upp alla andra tecken (engelsk KB-layout) på mitt tangentbord men glömde ":" vilket resulterade i ">" tror jag det var - inte helt lyckat i vi :-/

Därför såg jag heller inte vad jag skrev i kommandoläget och tog det lite tid att komma på vad det var

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Tryck Escape
Håll in shift, tryck z två gånger.