Fler tillskott i Radeon HD 4000-familjen

Permalänk
Melding Plague

Fler tillskott i Radeon HD 4000-familjen

Medan prestandamodellerna i den nya Radeon HD 4800-serien toppar försäljningslistorna är det dags för de mindre påkostade kusinerna att göra entré.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Keep up the good work AMD* :ı

Permalänk
Medlem

Ser ut som om Nvidia kanske åker på spö även i de nedre segmenten.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Tämligen intressant eftersom detta även kan påverka priserna för de lite bättre grafikkorten.

Permalänk

Hur stor är skillnaden mellan ett bra internt grafikkort och ett externt budgetkort för ett par hundralappar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Hur stor är skillnaden mellan ett bra internt grafikkort och ett externt budgetkort för ett par hundralappar?

Det bästa interna grafikkorten sitter i 790GX och presterar ungefär som ett Radeon 3200. Ett externt grafikkort är bättre (http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6087&page=11).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Jag tycker det är synd att 128-bitars minnesbuss inte kan bli standard på dessa budgetkort... Aja, bra att de håller ikapp.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Avstängd

AMD gör ett riktigt bra jobb!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Vad står egentligen GT, GS, GTS, GTX osv. för?

Permalänk
Medlem

Bra drivrutiner till linux, 2xDVI+1xHDMI, passivt kylt till ett lågt pris och vi har en väldigt intressant produkt. Man kan ju hoppas att AMD eller nVidia skakar fram ett sådant kort.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

behöver ett budget kort snart så det blir bra (har slutat spela)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Bra drivrutiner till linux, 2xDVI+1xHDMI, passivt kylt till ett lågt pris och vi har en väldigt intressant produkt. Man kan ju hoppas att AMD eller nVidia skakar fram ett sådant kort.

Instämmer fullständigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Vad står egentligen GT, GS, GTS, GTX osv. för?

Tja det kommer från bilvärden. Sök och du finner.:)
GT betyder Gran Turismo
Ford hade en bil som hette GT40. (Gran Turismo 40 tum´s höjd hade den)
Den utklassade Alla andra bilar på 1960 talet på på Le Mans.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_GT40
Men min favorit är ändå Lola T70.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lola_T70
Det är svårt att hitta en snyggare sportbil.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Få höra nu hur det är kasst att det kommer en massa modeller som förvirrar köparna osv... Eller just ja, det är ju skillnad när företaget heter ATI, även om de gör samma sak som Nvidia.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Få höra nu hur det är kasst att det kommer en massa modeller som förvirrar köparna osv... Eller just ja, det är ju skillnad när företaget heter ATI, även om de gör samma sak som Nvidia.

ATI har inte 3 olika namn för samma modell.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Få höra nu hur det är kasst att det kommer en massa modeller som förvirrar köparna osv... Eller just ja, det är ju skillnad när företaget heter ATI, även om de gör samma sak som Nvidia.

Grejen är inte den att dom har många olika modeller det är deras namnsystem som förstör allt för alla. Samma kort får andra siffror och beteckningar för att verkar bättre fast dom har samma prestanda.

Är inte så svårt med ATI som det är med Nvidia...
Jag ska försöka förklara för dig lite snabbt.
2XXX
3XXX
4XXX

Den första siffran är alltså vilken generation det är på grafikkortet alltså vilken serie den tillhör.
Sen istället för XXX så är det betäckningar på just det specifika kortet i den serien. Ju högra siffror istället för XXX ju högra prestanda har kortet...
Detta följt av antal MB kortet har i minne... 256,512,1024,2048.

Hoppas det rädda ut sig för dig nu.

Nu kanske någon kan berätta logiken i Nvidias system med alla detta GT,GTS,GTX,GTX2 osv? För ärligt talat så förstår jag mig inte på det just nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
ATI har inte 3 olika namn för samma modell.

Och sen att nvidia döper om samma grafikkort till något annat så att den som det redan finns 3 namn på får ytterligare 3 namn, och för att förenkla det hela så är det så fiffigt att modellerna har olika klistermärken, snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Ni får nog ljuga och överdriva lite bättre om det inte ska synas vilka fanboys ni är. Ett 8800GT med G92 och ett 9800GT med G92b: http://www.fudzilla.com/images/stories/2008/June/Reviews/9800...

Hur ska vanliga konsumenter veta att 4670 är sämre än 3870? Att motsvarande Nvidia-kort 9550GT är sämre än 9600GT är inte så svårt att gissa.

slusk: hade du haft dator tillräckligt länge hade du varit med om alla PRO, XT, XTX, XT PE osv och inte kastat sten i glashus...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Få höra nu hur det är kasst att det kommer en massa modeller som förvirrar köparna osv... Eller just ja, det är ju skillnad när företaget heter ATI, även om de gör samma sak som Nvidia.

Jo, men ATI besvarar Nvidias utsläpp av värdelösa kort? för att Nvidia försöker pressa av ATI från marknaden genom att ständigt kasta kort på konsumenterna! nu har Nvidias utsläpp vart helt onödigt, då ATI släppt kort som matchar! för en billigare peng!
ATI satsar på att ha billigare och bättre kort, Nvidia bantar bara ner sina topp modeller tills det inte är annat än dyrt skräp kvar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Hur ska vanliga konsumenter veta att 4670 är sämre än 3870?

- Det är det inte heller. 4670 är en ny serie, vilket nVIDIA´s 9x00 inte är jämnfört med deras tidigare serie.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Ni får nog ljuga och överdriva lite bättre om det inte ska synas vilka fanboys ni är. Ett 8800GT med G92 och ett 9800GT med G92b: http://www.fudzilla.com/images/stories/2008/June/Reviews/9800...

Hur ska vanliga konsumenter veta att 4670 är sämre än 3870? Att motsvarande Nvidia-kort 9550GT är sämre än 9600GT är inte så svårt att gissa.

slusk: hade du haft dator tillräckligt länge hade du varit med om alla PRO, XT, XTX, XT PE osv och inte kastat sten i glashus...

Jag vet inte om det är tillräckligt länge att man har haft Vic20,Commandor64 ( Den bruna limpan med tillhörande bandstation) Amiga 500, Amiga 1200 och sen slutligen en AMD 350mhz och sen har det rullat på...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Tämligen intressant eftersom detta även kan påverka priserna för de lite bättre grafikkorten.

håller helt med Pontus

Vad gäller förvirrade namn osv så är det ju likadant med den mesta hårdvaran i princip. Antingen är man insatt och har koll eller skaffar man sig köpråd från folk som har det. Likadant om du ska köpa en tv eller stereo med för den delen

Btw hade en riktigt fin comodore64 med både band och diskettstation för 5.25" disketter, men den blev stulen ur mitt förråd för 2 år sedan

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE

Btw hade en riktigt fin comodore64 med både band och diskettstation för 5.25" disketter, men den blev stulen ur mitt förråd för 2 år sedan

Diskettstation hade jag inte råd med
Nu så här i efterhand var ju hela charmen med skiten att sitta där och vänta på att spelet skulle laddas. Vissa spel kunde man ju gå och äta middag innan man fick spela

Permalänk
Medlem

Vill ha 4350X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm

Hur ska vanliga konsumenter veta att 4670 är sämre än 3870? Att motsvarande Nvidia-kort 9550GT är sämre än 9600GT är inte så svårt att gissa.

Lite taskig jämförelse du får nog byta till hur folk ska kunna veta skillnaden på 8800GTS eller 9500GT eller 280GTX för den delen när du ska börja jämföra olika generationer.

För stunden tycker jag att ATI har det smidigaste namnsystemet.

Permalänk
Medlem

Fan ATI släpper så mycket kort att jag inte kan hålla reda på dom....

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ganska underhållande att se samma personer som klankade ner på nv för att de släpper 9550 säga att AMD/ATi är duktiga som släpper dessa.... Jag vet att dubbelmoral är vanligt förekommande i sverige men på detta forum har det nog börjat gå lite väl långt...

Att hålla reda på respektive bolags kort & hur de presterar är inte svårt, står man dessutom i köpläge & inte kan så mycket så tar det ca: 10 minuters surfande för att hitta tester & omdömen....

Hoppas att dessa kort kommer med bra kylningslösningar (läs tysta, ev. passiva), då skulle dom sitta utmärkt i en HTPC

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Lite taskig jämförelse du får nog byta till hur folk ska kunna veta skillnaden på 8800GTS eller 9500GT eller 280GTX för den delen när du ska börja jämföra olika generationer.

För stunden tycker jag att ATI har det smidigaste namnsystemet.

Jag jämförde motsvarande kort från båda tillverkarna. Men om du vill dra upp gamla kort kan vi diskutera alla SE, HM, LE, GT, RX, GTO, Pro, XL, XT, XT PE, XTX från ATI.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Jag jämförde motsvarande kort från båda tillverkarna. Men om du vill dra upp gamla kort kan vi diskutera alla SE, HM, LE, GT, RX, GTO, Pro, XL, XT, XT PE, XTX från ATI.

XTX = Vad? 2 år sedan?

Du kan inte på allvar tycka att Nvidias GT/GTS/GTX/GX2-system är enklare än ATis rena numreringar? Större siffra = bättre kort.

Må så vara att AMD släpper ut fler kort nu än de gjort tidigare (2 st kort per segemnt), men de är iaf konsekventa med namnsättningen och döper inte om sina kort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Helt klart så vinner konsumenten iaf på detta då ATI nu släpper fler kort och sätter press på Nvidia iom att ATI säljer sina kort billigare än Nvidia.

Nej jag är ingen ATI fan boy men nu släppte ATI 4850 som passade mig alldeles utmärkt i pris/prestandaförhållande när mitt moderkort med AGP pajade så det fick inhandlas ett nytt med PCI-E denna gång.

Funderade innan på ett Nvidia men som sagt .....